Kasvuorientoitunut ilmapiiri esimiestyön tavoitteena. Tapaustutkimus ammattikorkeakoulussa
Antikainen, Eeva-Liisa (2005)
Antikainen, Eeva-Liisa
Tampere University Press
2005
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2005-06-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6325-0
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6325-0
Kuvaus
Research Centre for Vocational Education - Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää jatkuvan kehittymisen, muutoksen ja oppimisen vaateissa toimivan ammattikorkeakoulun johtamisjärjestelmän ja henkilöstön toiminnan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa pyrittiin vastaamaan kysymykseen, miten johtamis- ja esimiestoiminnalla on luotu edellytyksiä henkilöstön kasvulle ja voimaantumiselle ammattikorkeakoulussa. Organisaation muutoksen ja oppimisen sekä henkilöstön voimaantumisen mahdollistava johtaminen nimettiin uudistavaksi johtamiseksi. Tutkimusasetelma laadittiin Pekka Ruohotien kasvuorientoituneen ilmapiirin osatekijöitä kuvaavan mallin pohjalta. Mallin mukaan kasvuorientaation kehittymisen tekijöitä pidettiin voimaantumisen edellytyksinä ja uudistavaa johtamista henkilöstön voimaantumisen mahdollistajana. Uudistavan johtamisen elementteinä olivat strateginen ja kannustava johtaminen sekä osaamisen palkitseminen.
Tutkimuksen empiirisessä osassa tehtiin johtopäätöksiä henkilöstön havaintoihin perustuen siitä, miten uudistavalla johtamisella oli luotu edellytyksiä henkilöstön kasvun mahdollistamiselle ja voimaantumiselle. Tutkimuksessa yhdistettiin monipuolisesti tutkimusmenetelmiä. Perinteisiä lineaarisia tutkimusmenetelmiä ja uudempaa epälineaarista Bayes-analyysiä käytettiin syksyllä 2001 Laurea-ammattikorkeakoulun henkilöstölle tehdyssä kyselytutkimuksessa ja vuoden kuluttua tehtiin sisällönanalyysillä analysoidut teemahaastattelut seitsemälle opettajalle. Tässä tutkimuksessa käytettiin laajasti Bayes-mallinnusta, jolla oli keskeinen merkitys tutkimustulosten tulkinnassa. Bayes-verkostojen analyysissä käytettiin laadullista tutkimusotetta lähestyvää analysointitapaa tekijöiden välisten yhteyksien tarkastelussa. Eri tutkimusmenetelmät soveltuivat hyvin yhdistettäväksi keskenään ns. metodologisen triangulaation avulla.
Ammattikorkeakoulun kasvuedellytyksiä voidaan tutkimustulosten perusteella luonnehtia melko hyviksi, mutta edelleen on haasteita ja kehitettävää. Lähiesimiessuhteet vaikuttivat mutkattomilta, avoimilta ja kannustavilta, joskin henkilöstön hyvinvoinnin kehittämisessä ja oman yksikön päämäärien selkeydessä oli kehitettävää. Strategista johtamista kritisoitiin aika paljon. Tavoitteista, arvoista ja päämääristä viestimiseen, viestinnän ymmärrettävyyteen sekä työnjakoon ja henkilöstöön kohdistuviin odotuksiin kaivattiin selkeyttä. Yhteisöllisyyden muodostumiseen ja ilmapiirin rohkaisevuuteen vaikuttamista pidettiin strategisen johtamisen hyvinä puolina. Osaamisen palkitsemisessa nähtiin kehitettävää, vaikka järjestelmän olemassaolo tiedettiin. Esimiehen palaute koettiin arvostuksen osoitukseksi.
Henkilöstö koki työnsä erittäin kannustavaksi. Erityisesti korostettiin hyvien työn ja oman osaamisen kehittämismahdollisuuksien merkitystä, työyhteisön vuorovaikutteisuutta ja kollegiaalisuutta, yhdessä oppimista sekä esimiehiltä saatua tukea ja arvostuksen kokemuksia. Opiskelijasuhteet lisäsivät opettajien työn kannustavuuden kokemuksia. Yhteistyömuotoja ja ryhmätoimintaa toivottiin kehitettävän edelleen erityisesti henkilöstön ja johdon välisen vuorovaikutuksen mahdollisuuksia parantamalla. Työn rasitustekijät eivät nouse kovin voimakkaasti esiin tutkimustuloksissa. Ajoittainen väsyminen yhdistettiin ammattikorkeakoulutyön vuosittaiseen lukuvuosirytmiin. Kokemukset työn kuormittavuuden lisääntymisestä ja kehittämisvaatimuksista tulivat kuitenkin ilmi ja henkilöstön mainittiin keskustelevan paljon työssä jaksamisesta. Myös esimiesten kanssa haluttiin keskustella työhyvinvointiin liittyvistä kysymyksistä. Henkilöstön kasvumotivaatio oli erittäin korkea ja työhön sitoutuminenkin hyvää tasoa. Tutkimuksen erityisenä lisäarvona voidaan pitää vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen nousemista esille uudistavan johtamisen kaikilla osa-alueilla. Tulosten perusteella kehitettiin uusi, henkilöstön kasvua mahdollistavaa uudistavaa ja vuorovaikutteista johtamista kuvaava malli, joka on yleistettävissä ammattikorkeakouluihin ja organisaatioihin laajemminkin. Pyrittäessä uudistavaan ja vuorovaikutteiseen johtamiseen kaivataan erityisesti ajattelun taustaoletuksiin vaikuttamista, vuorovaikutustaitoja ja vuorovaikutteisuuden kaksisuuntaisuutta, avointa dialogia, henkilöstön osaamisen varmistamista ja työpanoksen arvostamista sekä työn rasitustekijöiden vähentämistä.
Tutkimuksessa jäsennettiin johtamisen tehtäviä strategisten tavoitteiden toteuttamisen ja henkilöstön kasvun mahdollistamisen osalta. Strategisen johtamisen tehtäväksi nähtiin toimiminen ammattikorkeakoulun ja yhteiskunnan kehittämisvaatimusten rajapinnassa. Tähän liittyvät vision, strategisten tavoitteiden ja selkeän suunnan täsmentäminen, jotka ovat viime kädessä ammattikorkeakoulun ylimmän johdon ja ylläpitäjän vastuulla. Kannustavan ja vuorovaikutteisen johtamisen sekä osaamisen palkitsemisen ajateltiin muodostavan henkilöstön kasvun mahdollistavan elementin, joka on erityisen oleellinen ammattikorkeakoulun kaltaisen asiantuntijaorganisaation johtamisessa. Operatiivinen johto ja lähiesimiehet vastaavat päämäärien saavuttamisesta ja strategisten tavoitteiden toteutumisesta. Uudistava ja vuorovaikutteinen johtaminen edellyttää kuitenkin koko henkilöstön tiivistä osallistumista strategiaprosessiin varsinkin toteutusvaiheessa. Tämä pohdinta kiteytettiin kuvaukseksi uudistavan ja vuorovaikutteisen johtamisen mahdollisuuksista toteuttaa ammattikorkeakoulun strategiset tavoitteet voimaantuneen henkilöstön avulla. Ko. kuvaus lienee myös yleistettävissä laajemminkin organisaatioiden johtamis- ja esimiestoimintaan.
Tämä tutkimus koski yhtä ammattikorkeakoulua. Ammattikorkeakoulujen johtamis- ja esimiestoiminnan sekä henkilöstön kasvun yhteyksien pitempiaikainen ja kohdejoukoltaan laajempi seurantatutkimus toisi hyödyllistä tietoa ammattikorkeakoulujen johtamisen kehittämiseksi. Kehitystä voitaisiin seurata samaa mittaristoa toistuvasti käyttäen tietyissä ammattikorkeakouluissa. Tutkimuksen toteuttaminen edellyttäisi kohdeorganisaatioiden sitoutuvan prosessiin ja laativan tulosten perusteella systemaattisen ohjelman johtamis- ja esimiestoiminnan kehittämiseksi. Toistuvien tutkimusten tuloksista saataisiin tietoa ammattikorkeakoulun johtamisen onnistumisen kriittisistä tekijöistä. Näkökulmaa laajentaisi samanaikainen tuloksellisuuden tarkastelu esimerkiksi tavoite- ja tulosmittaristoa käyttäen. Tällöin saataisiin tietoa ammattikorkeakoulun johtamisen ja tuloksellisen toiminnan välisistä yhteyksistä.
Tutkimuksen empiirisessä osassa tehtiin johtopäätöksiä henkilöstön havaintoihin perustuen siitä, miten uudistavalla johtamisella oli luotu edellytyksiä henkilöstön kasvun mahdollistamiselle ja voimaantumiselle. Tutkimuksessa yhdistettiin monipuolisesti tutkimusmenetelmiä. Perinteisiä lineaarisia tutkimusmenetelmiä ja uudempaa epälineaarista Bayes-analyysiä käytettiin syksyllä 2001 Laurea-ammattikorkeakoulun henkilöstölle tehdyssä kyselytutkimuksessa ja vuoden kuluttua tehtiin sisällönanalyysillä analysoidut teemahaastattelut seitsemälle opettajalle. Tässä tutkimuksessa käytettiin laajasti Bayes-mallinnusta, jolla oli keskeinen merkitys tutkimustulosten tulkinnassa. Bayes-verkostojen analyysissä käytettiin laadullista tutkimusotetta lähestyvää analysointitapaa tekijöiden välisten yhteyksien tarkastelussa. Eri tutkimusmenetelmät soveltuivat hyvin yhdistettäväksi keskenään ns. metodologisen triangulaation avulla.
Ammattikorkeakoulun kasvuedellytyksiä voidaan tutkimustulosten perusteella luonnehtia melko hyviksi, mutta edelleen on haasteita ja kehitettävää. Lähiesimiessuhteet vaikuttivat mutkattomilta, avoimilta ja kannustavilta, joskin henkilöstön hyvinvoinnin kehittämisessä ja oman yksikön päämäärien selkeydessä oli kehitettävää. Strategista johtamista kritisoitiin aika paljon. Tavoitteista, arvoista ja päämääristä viestimiseen, viestinnän ymmärrettävyyteen sekä työnjakoon ja henkilöstöön kohdistuviin odotuksiin kaivattiin selkeyttä. Yhteisöllisyyden muodostumiseen ja ilmapiirin rohkaisevuuteen vaikuttamista pidettiin strategisen johtamisen hyvinä puolina. Osaamisen palkitsemisessa nähtiin kehitettävää, vaikka järjestelmän olemassaolo tiedettiin. Esimiehen palaute koettiin arvostuksen osoitukseksi.
Henkilöstö koki työnsä erittäin kannustavaksi. Erityisesti korostettiin hyvien työn ja oman osaamisen kehittämismahdollisuuksien merkitystä, työyhteisön vuorovaikutteisuutta ja kollegiaalisuutta, yhdessä oppimista sekä esimiehiltä saatua tukea ja arvostuksen kokemuksia. Opiskelijasuhteet lisäsivät opettajien työn kannustavuuden kokemuksia. Yhteistyömuotoja ja ryhmätoimintaa toivottiin kehitettävän edelleen erityisesti henkilöstön ja johdon välisen vuorovaikutuksen mahdollisuuksia parantamalla. Työn rasitustekijät eivät nouse kovin voimakkaasti esiin tutkimustuloksissa. Ajoittainen väsyminen yhdistettiin ammattikorkeakoulutyön vuosittaiseen lukuvuosirytmiin. Kokemukset työn kuormittavuuden lisääntymisestä ja kehittämisvaatimuksista tulivat kuitenkin ilmi ja henkilöstön mainittiin keskustelevan paljon työssä jaksamisesta. Myös esimiesten kanssa haluttiin keskustella työhyvinvointiin liittyvistä kysymyksistä. Henkilöstön kasvumotivaatio oli erittäin korkea ja työhön sitoutuminenkin hyvää tasoa. Tutkimuksen erityisenä lisäarvona voidaan pitää vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen nousemista esille uudistavan johtamisen kaikilla osa-alueilla. Tulosten perusteella kehitettiin uusi, henkilöstön kasvua mahdollistavaa uudistavaa ja vuorovaikutteista johtamista kuvaava malli, joka on yleistettävissä ammattikorkeakouluihin ja organisaatioihin laajemminkin. Pyrittäessä uudistavaan ja vuorovaikutteiseen johtamiseen kaivataan erityisesti ajattelun taustaoletuksiin vaikuttamista, vuorovaikutustaitoja ja vuorovaikutteisuuden kaksisuuntaisuutta, avointa dialogia, henkilöstön osaamisen varmistamista ja työpanoksen arvostamista sekä työn rasitustekijöiden vähentämistä.
Tutkimuksessa jäsennettiin johtamisen tehtäviä strategisten tavoitteiden toteuttamisen ja henkilöstön kasvun mahdollistamisen osalta. Strategisen johtamisen tehtäväksi nähtiin toimiminen ammattikorkeakoulun ja yhteiskunnan kehittämisvaatimusten rajapinnassa. Tähän liittyvät vision, strategisten tavoitteiden ja selkeän suunnan täsmentäminen, jotka ovat viime kädessä ammattikorkeakoulun ylimmän johdon ja ylläpitäjän vastuulla. Kannustavan ja vuorovaikutteisen johtamisen sekä osaamisen palkitsemisen ajateltiin muodostavan henkilöstön kasvun mahdollistavan elementin, joka on erityisen oleellinen ammattikorkeakoulun kaltaisen asiantuntijaorganisaation johtamisessa. Operatiivinen johto ja lähiesimiehet vastaavat päämäärien saavuttamisesta ja strategisten tavoitteiden toteutumisesta. Uudistava ja vuorovaikutteinen johtaminen edellyttää kuitenkin koko henkilöstön tiivistä osallistumista strategiaprosessiin varsinkin toteutusvaiheessa. Tämä pohdinta kiteytettiin kuvaukseksi uudistavan ja vuorovaikutteisen johtamisen mahdollisuuksista toteuttaa ammattikorkeakoulun strategiset tavoitteet voimaantuneen henkilöstön avulla. Ko. kuvaus lienee myös yleistettävissä laajemminkin organisaatioiden johtamis- ja esimiestoimintaan.
Tämä tutkimus koski yhtä ammattikorkeakoulua. Ammattikorkeakoulujen johtamis- ja esimiestoiminnan sekä henkilöstön kasvun yhteyksien pitempiaikainen ja kohdejoukoltaan laajempi seurantatutkimus toisi hyödyllistä tietoa ammattikorkeakoulujen johtamisen kehittämiseksi. Kehitystä voitaisiin seurata samaa mittaristoa toistuvasti käyttäen tietyissä ammattikorkeakouluissa. Tutkimuksen toteuttaminen edellyttäisi kohdeorganisaatioiden sitoutuvan prosessiin ja laativan tulosten perusteella systemaattisen ohjelman johtamis- ja esimiestoiminnan kehittämiseksi. Toistuvien tutkimusten tuloksista saataisiin tietoa ammattikorkeakoulun johtamisen onnistumisen kriittisistä tekijöistä. Näkökulmaa laajentaisi samanaikainen tuloksellisuuden tarkastelu esimerkiksi tavoite- ja tulosmittaristoa käyttäen. Tällöin saataisiin tietoa ammattikorkeakoulun johtamisen ja tuloksellisen toiminnan välisistä yhteyksistä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4943]