Koulutuksen paikallisen arvioinnin kehittämisprosessi Oulun kaupungissa 1997 - 2001
Raudasoja, Eva Maria (2005)
Raudasoja, Eva Maria
Tampere University Press
2005
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2005-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6302-1
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6302-1
Tiivistelmä
Neljän kehittämisvuoden ajanjaksolle rajattu osallistava toimintatutkimus kuvaa opettajien ja hallinnon välisenä yhteistyönä toteutettua koulutuksen paikallisen arvioinnin kehittämisprosessia. Kaksivaiheisen kehittämisprosessin suunnitteluvaiheessa kehitettiin arviointimalli ja toteutuksessa tarvittavat aineistot. Toteutusvaiheessa koulut arvioivat toimintaansa kahtena peräkkäisenä lukuvuonna. Laadulliseen tutkimusotteeseen on yhdistetty opettajien käsityksiä kartoittava pienimuotoinen kvantitatiivinen mittaus, joka havainnollistaa opettajien paikallisen arvioinnin onnistumis- ja kehittämisalueita. Arvioinnin kehittämisen keskeinen menetelmä oli vuorovaikutteinen koulutuksen eri osapuolten välinen demokraattinen keskustelu.
Tutkimuksen teoriakehys on monitieteinen ja se rakentuu ohjauksen, arvioinnin ja johtamisen näkökulmia painottaen kuitenkin niin, että tutkimusote ja metodologinen teoriakehys korostavat yhdessä oppimisen ja vuorovaikutteisen arvioinnin tärkeyttä osana koulutuksen kehittämistä ja johtamista. Tutkimus kuvaa arvioinnin kehittämisprosessin moniäänisyyttä sekä koulutuksen tuloksellisuuden arvioinnin toteuttamisen haasteellisuutta.
Tutkimus tuo tietoa opettajien arviointia koskevista käsityksistä sekä paikallisen tason arvioinnin kehittämisestä. Tulokset osoittavat, että Oulun opetustoimeen saatiin tutkimustehtävän mukaisesti kehitettyä kaikille kouluille yhteinen arviointikehys, jonka mukainen arviointi ohjasi koulujen toimintaa ja päätöksentekoa haluttuun, yhteisesti eri osapuolten määrittelemän ja arvottaman vision suuntaan. Tutkimuksen tulosten mukaan opettajien ja hallinnon yhteistyönä vuorovaikutteisessa keskustelussa muodostettu näkemys koulutuksen tulevaisuuden tavoitteista ja keskeisistä kehittämisalueista on merkittävä koulun toimintaa ohjaava voima, joka mahdollisimman hyvin kunnallisen päätöksentekojärjestelmän aikatauluihin ja rakenteisiin sulautettuna tulee hyödynnetyksi myös päätöksenteossa.
Prosessin syvällisen kuvauksen ja analysoinnin avulla on mahdollisuus oppia, mitä on koulutuksen paikallisen arvioinnin kehittämisprosessi suuressa kaupungissa sekä ymmärtää paikallisen arvioinnin kehittämisprosessin pullonkauloja opetus- ja kasvatusalalla. Tutkimus antoi viitteitä siitä, että suuressa kaupungissa toteutettu koulutuksen paikallisen arvioinnin kehittäminen on kompleksinen, moni-ilmeinen ja ristiriitainen prosessi.
Oppilaiden mukaan ottaminen ja kansalaiskeskustelun aktivointi koulutuksen paikallisen arvioinnin kehittämisessä avaisivat uuden tutkimusalueen. Myös opettajienkoulutuksiin sisältyvän arviointikoulutuksen määrän ja laadun tutkiminen sekä päättäjien paikallista koulutuksen arviointia koskevien käsitysten analysointi olisivat ajankohtaisia jatkotutkimusaiheita.
Tutkimuksen teoriakehys on monitieteinen ja se rakentuu ohjauksen, arvioinnin ja johtamisen näkökulmia painottaen kuitenkin niin, että tutkimusote ja metodologinen teoriakehys korostavat yhdessä oppimisen ja vuorovaikutteisen arvioinnin tärkeyttä osana koulutuksen kehittämistä ja johtamista. Tutkimus kuvaa arvioinnin kehittämisprosessin moniäänisyyttä sekä koulutuksen tuloksellisuuden arvioinnin toteuttamisen haasteellisuutta.
Tutkimus tuo tietoa opettajien arviointia koskevista käsityksistä sekä paikallisen tason arvioinnin kehittämisestä. Tulokset osoittavat, että Oulun opetustoimeen saatiin tutkimustehtävän mukaisesti kehitettyä kaikille kouluille yhteinen arviointikehys, jonka mukainen arviointi ohjasi koulujen toimintaa ja päätöksentekoa haluttuun, yhteisesti eri osapuolten määrittelemän ja arvottaman vision suuntaan. Tutkimuksen tulosten mukaan opettajien ja hallinnon yhteistyönä vuorovaikutteisessa keskustelussa muodostettu näkemys koulutuksen tulevaisuuden tavoitteista ja keskeisistä kehittämisalueista on merkittävä koulun toimintaa ohjaava voima, joka mahdollisimman hyvin kunnallisen päätöksentekojärjestelmän aikatauluihin ja rakenteisiin sulautettuna tulee hyödynnetyksi myös päätöksenteossa.
Prosessin syvällisen kuvauksen ja analysoinnin avulla on mahdollisuus oppia, mitä on koulutuksen paikallisen arvioinnin kehittämisprosessi suuressa kaupungissa sekä ymmärtää paikallisen arvioinnin kehittämisprosessin pullonkauloja opetus- ja kasvatusalalla. Tutkimus antoi viitteitä siitä, että suuressa kaupungissa toteutettu koulutuksen paikallisen arvioinnin kehittäminen on kompleksinen, moni-ilmeinen ja ristiriitainen prosessi.
Oppilaiden mukaan ottaminen ja kansalaiskeskustelun aktivointi koulutuksen paikallisen arvioinnin kehittämisessä avaisivat uuden tutkimusalueen. Myös opettajienkoulutuksiin sisältyvän arviointikoulutuksen määrän ja laadun tutkiminen sekä päättäjien paikallista koulutuksen arviointia koskevien käsitysten analysointi olisivat ajankohtaisia jatkotutkimusaiheita.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4945]