Miehet internetissä - Virtuaalietnografia miessairaanhoitajaopiskelijoiden seksuaaliterveysteeman opiskelusta
Anttonen, Taina (2004)
Anttonen, Taina
Tampere University Press
2004
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2005-01-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6164-9
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6164-9
Tiivistelmä
Ihmisen seksuaaliterveystila vaikuttaa sekä terveydessä että sairaudessa. Koulutuksen aikana tulevan sairaanhoitajan on kasvettava persoonana antamaan hoitotyön asiakkaille lupa puhua ja tietoa seksuaaliterveysteemasta. Kliinisten taitojen avulla tulevan sairaanhoitajan on kyettävä myös huolehtimaan ihmisen hyvinvoinnista seksuaaliterveyteen vaikuttavan sairauden aikana. Tutkimuksen perusteet ovat monitieteisiä. Vahvin peruste tutkimuksen tarpeellisuuteen nousee havainnosta, että miehillä näyttää olevan riittämättömästi tilaa keskustella omanlaisesti seksuaaliterveysteemasta.
Tutkittava ilmiö määrittyy sekä opetuksen uuteen paradigmaan sekä ihmisten internetarkeen. Tutkimuksessa kuvataan ja selvitetään seksuaaliterveysteemaan liittyvän verkostopohjaisen opetuksen toimivuutta ja tarkoituksenmukaisuutta hoitotyön koulutuksessa. Tutkimuksen kohteena on miesopiskelijayhteisö ammattikorkeakoulussa. Miesopiskelijoiden opiskelu kiinnittyy sekä tutkivan että ongelmaperustaisen opetuksen perusperiaatteisiin. Internetarkea tuovat esille myös tuntemattomat ihmiset, joilla on kyky ja halu keskustella seksuaaliterveysteeman ympärillä ottamalla tietoteknologia käyttöön. Tutkimusta, jossa yhdistyvät seksuaaliterveysteema, tietoteknologian käyttöönotto opetuksessa ja miesopiskelijayhteisö ei ole aiemmin tehty.
Tutkimuksen lähestymistapa ja menetelmä on virtuaalietnografia. Klassisen etnografisen tutkimuksen käsitteet ja määritelmät menettävät käyttökelpoisuutensa. Kenttätyö on määriteltävä uudelleen sekä pohdittava tutkijana omaa olemista suhteessa tutkittaviin ihmisiin. Tässä tutkimuksessa keskeistä on, että naistutkija kerää dokumentaarista materiaalia internetarjen miesyhteisöissä. Tutkimusraportti on kirjoitettu etnografiseen muotoon. Uudessa etnografiassa keskeistä on hyvä kirjoittaminen. Tutkimusraportissa painottuu juonellisuus. Tutkimusraportti on ennen kaikkea kertomus tilanteista, tapahtumista ja puheista seksuaaliterveysteeman ympärillä miesten kesken internetarjessa. Virtuaalietnografia lähestymistapana ja menetelmänä on vähän sovellettu etnografisen tutkimuksen muoto. Tutkimuksessa kuvataan virtuaalietnografiaprosessi yksityiskohtaisesti tavoitteena selvittää virtuaalietnografian käyttöä uutena lähestymistapana ja menetelmänä kvalitatiivista tutkimusta varten.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että miehillä ei ole mahdollisuutta puhua seksuaaliterveysteemasta juuri missään omanlaisesti. Naisten ja miesten puhetila seksuaaliterveysteeman ympärillä kaipaa mitä ilmeisemmin tasapainottamista. Internetarki tarjoaa runsaasti miehiä kiinnostavia, ajanhenkisiä seksuaaliterveysteemoja. Pelkästään naisen hyvää seksuaaliterveystilaa käsittelevät teemat opetuksessa jäävät ulkokohtaisiksi. Keskeisin johtopäätös tutkimuksen tuloksista on, miehet tarvitsevat omanlaistaan puhe- ja mielentilaa seksuaaliterveysteeman käsittelyyn. Omanlaisen puhe- ja mielentilan mahdollistaa tietoteknologian käyttöönotto opetuksessa. Keveydellä sävytetty verkostopohjainen puhe toimii tehosteena, kun miesopiskelijat puhuvat seksuaaliterveysteemasta persoonallisen asiallisesti keskenään. Kiinnostavia vihjeitä antamalla naisopettaja kykenee osallistumaan miesten keskinäiseen keskusteluun. Naisopettajan tärkein tehtävä onkin suunnitella verkostopohjainen opetus väljäksi ja olla riittävän puuttumaton miesopiskelijoiden keskinäisen keskustelun kulkuun.
Ajanhenkisyys, puhetaito, luovuus, toisaalta omaohjauksellisuus sekä toisaalta yhteisöllisyys nousevat keskeisiksi miesopiskelijoiden persoonallista kasvua tukeviksi tekijöiksi kohti tulevana sairaanhoitajana osaamista. Tutkimuksen kautta saatu uusi tieto ja ymmärrys ovat suhteutettavissa luovasti erilaisiin sekä verkostopohjaisesti että kasvokkain toteutettaviin seksuaaliterveysteeman opetustilanteisiin. Käyttökelpoisinta uusi tieto on ammattikorkeakoulutasolla, erityisesti hoitotyön koulutuksessa.
Tutkittava ilmiö määrittyy sekä opetuksen uuteen paradigmaan sekä ihmisten internetarkeen. Tutkimuksessa kuvataan ja selvitetään seksuaaliterveysteemaan liittyvän verkostopohjaisen opetuksen toimivuutta ja tarkoituksenmukaisuutta hoitotyön koulutuksessa. Tutkimuksen kohteena on miesopiskelijayhteisö ammattikorkeakoulussa. Miesopiskelijoiden opiskelu kiinnittyy sekä tutkivan että ongelmaperustaisen opetuksen perusperiaatteisiin. Internetarkea tuovat esille myös tuntemattomat ihmiset, joilla on kyky ja halu keskustella seksuaaliterveysteeman ympärillä ottamalla tietoteknologia käyttöön. Tutkimusta, jossa yhdistyvät seksuaaliterveysteema, tietoteknologian käyttöönotto opetuksessa ja miesopiskelijayhteisö ei ole aiemmin tehty.
Tutkimuksen lähestymistapa ja menetelmä on virtuaalietnografia. Klassisen etnografisen tutkimuksen käsitteet ja määritelmät menettävät käyttökelpoisuutensa. Kenttätyö on määriteltävä uudelleen sekä pohdittava tutkijana omaa olemista suhteessa tutkittaviin ihmisiin. Tässä tutkimuksessa keskeistä on, että naistutkija kerää dokumentaarista materiaalia internetarjen miesyhteisöissä. Tutkimusraportti on kirjoitettu etnografiseen muotoon. Uudessa etnografiassa keskeistä on hyvä kirjoittaminen. Tutkimusraportissa painottuu juonellisuus. Tutkimusraportti on ennen kaikkea kertomus tilanteista, tapahtumista ja puheista seksuaaliterveysteeman ympärillä miesten kesken internetarjessa. Virtuaalietnografia lähestymistapana ja menetelmänä on vähän sovellettu etnografisen tutkimuksen muoto. Tutkimuksessa kuvataan virtuaalietnografiaprosessi yksityiskohtaisesti tavoitteena selvittää virtuaalietnografian käyttöä uutena lähestymistapana ja menetelmänä kvalitatiivista tutkimusta varten.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että miehillä ei ole mahdollisuutta puhua seksuaaliterveysteemasta juuri missään omanlaisesti. Naisten ja miesten puhetila seksuaaliterveysteeman ympärillä kaipaa mitä ilmeisemmin tasapainottamista. Internetarki tarjoaa runsaasti miehiä kiinnostavia, ajanhenkisiä seksuaaliterveysteemoja. Pelkästään naisen hyvää seksuaaliterveystilaa käsittelevät teemat opetuksessa jäävät ulkokohtaisiksi. Keskeisin johtopäätös tutkimuksen tuloksista on, miehet tarvitsevat omanlaistaan puhe- ja mielentilaa seksuaaliterveysteeman käsittelyyn. Omanlaisen puhe- ja mielentilan mahdollistaa tietoteknologian käyttöönotto opetuksessa. Keveydellä sävytetty verkostopohjainen puhe toimii tehosteena, kun miesopiskelijat puhuvat seksuaaliterveysteemasta persoonallisen asiallisesti keskenään. Kiinnostavia vihjeitä antamalla naisopettaja kykenee osallistumaan miesten keskinäiseen keskusteluun. Naisopettajan tärkein tehtävä onkin suunnitella verkostopohjainen opetus väljäksi ja olla riittävän puuttumaton miesopiskelijoiden keskinäisen keskustelun kulkuun.
Ajanhenkisyys, puhetaito, luovuus, toisaalta omaohjauksellisuus sekä toisaalta yhteisöllisyys nousevat keskeisiksi miesopiskelijoiden persoonallista kasvua tukeviksi tekijöiksi kohti tulevana sairaanhoitajana osaamista. Tutkimuksen kautta saatu uusi tieto ja ymmärrys ovat suhteutettavissa luovasti erilaisiin sekä verkostopohjaisesti että kasvokkain toteutettaviin seksuaaliterveysteeman opetustilanteisiin. Käyttökelpoisinta uusi tieto on ammattikorkeakoulutasolla, erityisesti hoitotyön koulutuksessa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]