Kurittajia ja puukkosankareita. Väkivalta ja sen kontrollointi Kannaksen rajaseudulla 1885-1917
Rajala, Juha (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Rajala, Juha
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
2004
Suomen historia - Finnish History
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Väitöspäivä
2004-12-04Tiivistelmä
Karjalankannas Suomen väkivaltaisimpia alueita
Aiemmin rauhallisesta Karjalankannaksen rajaseudusta tuli 1900-luvun vaihteessa yksi Suomen väkivaltaisimpia alueita ja pahimmilta osiltaan myös kontrolloiduimpia. Tutkimus käsittelee tätä väkivaltaa ja sen kontrollia Äyräpään kihlakunnassa vuosina 18851917. Se etsii väkivallan osallisten ja todistajien muodostamia ja jakamia väkivallan merkityksiä kytkien ne yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin yhteyksiinsä. Tutkimus yhdistää tilastollisia ja laadullisia menetelmiä päälähdeaineistonaan alioikeuksien pöytäkirjojen väkivaltajutut. Kun historiallinen väkivaltatutkimus on Suomessa aiemmin tarkastellut lähes yksinomaan henkirikoksia, tässä työssä on otettu huomioon myös lievä väkivalta. Tämä mahdollistaa tähänastista vivahteikkaamman kuvan luomisen väkivallan kulttuurisista lähtökohdista. Lievä väkivalta yleistyi alueella 1890-luvulla, vakava vuonna 1905. Määrän vaihtelut seurasivat Terijoen erityisen väkivaltaisen huvilaseudun vilkastuvan talouselämän suhdanteita. Väkivalta oli valtaosaltaan nuorten ja nuorehkojen miesten aikaansaannosta. Osallisten sosiaalinen jakauma noudatti yleensä koko väestön koostumusta. Vuosittain väkivalta keskittyi huvilasesonkiin, syksyn tanssikauteen ja vuotuisjuhliin. Väkivallasta tapahtui yksityisessä piirissä noin puolet, kylän ja suvun yhteisöllisessä tilassa kymmenesosa, julkisessa tilassa n. 40 %. Huvila-alueella väkivalta keskittyi julkiseen tilaan.
Kotien ja juhlien väkivalta kontrollin ulottumattomissa
Yksityinen väkivalta sijoittui koteihin, pihapiiriin ja tilojen maille. Isännän perheelleen ja palkollisille pitämä kuri oli räikeimpiä tapauksia lukuun ottamatta hyväksyttyä. Vieraiden kotirauhan loukkauksiin isäntä vastasi pakkotilanteessa väkivalloin. Perheen miesten välisiä konflikteja syntyi etenkin tilanhoidosta ja perimyksestä. Maiden valvominen oli vaikeaa, minkä takia isäntien asenne rajojen ylittäjiä kohtaan oli aggressiivinen. Yksityiseen tilaan sijoittui suurin osa raiskauksista, ja uhreiksi joutuivat useimmin piiat, vuokralaiset tai elätit.
Yhteisöllisen väkivallan keskeinen vaikutin oli miehinen kunnia. Häät olivat yhteisöllisistä juhlista väkivaltaisimpia. Isännät alkoivat ajan mittaan karsastaa vieraiden leveilevää käytöstä, mikä johti häätappelujen kovenemiseen. Nuorten miesten ryhmät esiintyivät väkivaltaisesti myös juhlapäivinä, ja aiemmin hyväksytty yöjuoksu rappeutui paheksutuksi häiriköinniksi. Samoin suhtautuminen nurkkatansseihin muuttui kielteiseksi vuosisadan vaihteessa niiden sisäisen kontrollin lamauduttua juopumukseen ja väkivallan ihannointiin. Rituaaliset kylätappelut olivat Kannaksella yleisiä. Vuosisadan vaihteessa kylätappeluiden hyväksyntä väheni samalla tavoin kuin muidenkin maalaisnuorison huvien. Kirkon ja paikallishallinnon kontrollipyrkimysten tukena Kannaksella oli kuvernöörin asettama kylähallinto, jolla oli vaatimattomat järjestysvaltuudet. Sen merkitys jäi vähäiseksi. Vuosisadan vaihteesta kunnat ja niitä yllyttäneet kansalaisjärjestöt vastasivat rauhattomuuteen asettamalla tehottomia rajoituksia juoppoudelle ja muulle huonotapaisuudelle.
Katutappelut poliisin koetinkivenä
Julkinen väkivalta keskittyi huvila-alueelle ja poikkesi maaseudun tappeluista poliisivalvonnan vuoksi. Katutappelut kuuluivat useimmiten työmiesten humalaisiin kapakkakierroksiin. Maalaiskylien julkinen tila laajeni yhteisöllisyyden kanavoituessa yhdistysten iltamiin, joissa tappeluita syntyi eri kylien nuorten välille. Julkinen väkivalta perustui miesten aggressiiviseen ennakkoasenteeseen, ja konfliktitilanne eteni haasteeksi tulkitusta ärsykkeestä vihamielisen vuorovaikutuksen ja toverien yllytyksen kautta laukaisevaan iskuun. Suunnitellut hyökkäykset varsinkin venäläisiä vastaan tulivat tavallisiksi 1910-luvulla. Kesäasutuksen kasvaessa huvila-alueen nimismiespiirien miesvahvuudet ylsivät suhteessa pääkaupungin tasolle. Poliisikontrolli voimistui samaa tahtia kuin väkivalta ja jäi siis tehottomaksi. Poliisimiehistön tasoa ja arvostusta heikensi suuri vaihtuvuus, huono palkkaus ja varustuksen puutteellisuus, ja konstaapelit saivat tasapainoilla kohteliaisuuden ja pakkokeinojen välillä. Väestö pyrki pitämään poliisin kiistojensa ulkopuolella, mutta selvän kielteisesti siihen suhtauduttiin vain itsehallintoa tavoittelevassa, salakapakoistaan tunnetussa Raivolan venäläiskylässä. Väkivalta poliisia kohtaan oli tavallisesti vastarintaa takavarikon, ratsian tai pidätyksen yhteydessä. Pidätyksissä vastarintaa helpotti se, että poliisi useimmiten oli yksin, ja pidätetyn toverit pyrkivät usein vapauttamaan toverinsa. Eri tasojen väkivaltaa yhdisti pyrkimys tilan hallintaan. Isäntävallassa tilan kontrolli oli perimmäinen päämäärä. Yhteisöllisen väkivallan kontrolli suuntautui tappeluryhmiä vastaan niiden alettua riehunnallaan alistaa yhteisöllistä tilaa. Poliisin järjestystehtävän keskeinen osa oli juuri julkisten paikkojen ottaminen virkavallan haltuun. Väkivallan merkitys sosiaalisen aseman määrittäjänä riippui ympäristöstä. Ryhmän sisäisessä hierarkiassa väkivalta oli varma keino menestyä, mutta kyläyhteisössä suhtautuminen väkivaltaan oli ristiriitaista, ja yleistä mielipidettä käänsi sitä vastaan kristillis-siveellinen ja kansallinen mielipiteenmuokkaus. Väkivallan merkityksiä muutti voimakkaimmin yhteiskunnallisten instituutioiden vaikutuksen kasvu. Kun kristillis-siveellisen näkemyksen mukaan rahvaan riehunta oli sen sivistystason mukaista, kansanvalistajat pitivät väkivallantekijöitä yksilöllisesti vastuussa kansalaisuuden ihanteelle.
Aiemmin rauhallisesta Karjalankannaksen rajaseudusta tuli 1900-luvun vaihteessa yksi Suomen väkivaltaisimpia alueita ja pahimmilta osiltaan myös kontrolloiduimpia. Tutkimus käsittelee tätä väkivaltaa ja sen kontrollia Äyräpään kihlakunnassa vuosina 18851917. Se etsii väkivallan osallisten ja todistajien muodostamia ja jakamia väkivallan merkityksiä kytkien ne yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin yhteyksiinsä. Tutkimus yhdistää tilastollisia ja laadullisia menetelmiä päälähdeaineistonaan alioikeuksien pöytäkirjojen väkivaltajutut. Kun historiallinen väkivaltatutkimus on Suomessa aiemmin tarkastellut lähes yksinomaan henkirikoksia, tässä työssä on otettu huomioon myös lievä väkivalta. Tämä mahdollistaa tähänastista vivahteikkaamman kuvan luomisen väkivallan kulttuurisista lähtökohdista. Lievä väkivalta yleistyi alueella 1890-luvulla, vakava vuonna 1905. Määrän vaihtelut seurasivat Terijoen erityisen väkivaltaisen huvilaseudun vilkastuvan talouselämän suhdanteita. Väkivalta oli valtaosaltaan nuorten ja nuorehkojen miesten aikaansaannosta. Osallisten sosiaalinen jakauma noudatti yleensä koko väestön koostumusta. Vuosittain väkivalta keskittyi huvilasesonkiin, syksyn tanssikauteen ja vuotuisjuhliin. Väkivallasta tapahtui yksityisessä piirissä noin puolet, kylän ja suvun yhteisöllisessä tilassa kymmenesosa, julkisessa tilassa n. 40 %. Huvila-alueella väkivalta keskittyi julkiseen tilaan.
Kotien ja juhlien väkivalta kontrollin ulottumattomissa
Yksityinen väkivalta sijoittui koteihin, pihapiiriin ja tilojen maille. Isännän perheelleen ja palkollisille pitämä kuri oli räikeimpiä tapauksia lukuun ottamatta hyväksyttyä. Vieraiden kotirauhan loukkauksiin isäntä vastasi pakkotilanteessa väkivalloin. Perheen miesten välisiä konflikteja syntyi etenkin tilanhoidosta ja perimyksestä. Maiden valvominen oli vaikeaa, minkä takia isäntien asenne rajojen ylittäjiä kohtaan oli aggressiivinen. Yksityiseen tilaan sijoittui suurin osa raiskauksista, ja uhreiksi joutuivat useimmin piiat, vuokralaiset tai elätit.
Yhteisöllisen väkivallan keskeinen vaikutin oli miehinen kunnia. Häät olivat yhteisöllisistä juhlista väkivaltaisimpia. Isännät alkoivat ajan mittaan karsastaa vieraiden leveilevää käytöstä, mikä johti häätappelujen kovenemiseen. Nuorten miesten ryhmät esiintyivät väkivaltaisesti myös juhlapäivinä, ja aiemmin hyväksytty yöjuoksu rappeutui paheksutuksi häiriköinniksi. Samoin suhtautuminen nurkkatansseihin muuttui kielteiseksi vuosisadan vaihteessa niiden sisäisen kontrollin lamauduttua juopumukseen ja väkivallan ihannointiin. Rituaaliset kylätappelut olivat Kannaksella yleisiä. Vuosisadan vaihteessa kylätappeluiden hyväksyntä väheni samalla tavoin kuin muidenkin maalaisnuorison huvien. Kirkon ja paikallishallinnon kontrollipyrkimysten tukena Kannaksella oli kuvernöörin asettama kylähallinto, jolla oli vaatimattomat järjestysvaltuudet. Sen merkitys jäi vähäiseksi. Vuosisadan vaihteesta kunnat ja niitä yllyttäneet kansalaisjärjestöt vastasivat rauhattomuuteen asettamalla tehottomia rajoituksia juoppoudelle ja muulle huonotapaisuudelle.
Katutappelut poliisin koetinkivenä
Julkinen väkivalta keskittyi huvila-alueelle ja poikkesi maaseudun tappeluista poliisivalvonnan vuoksi. Katutappelut kuuluivat useimmiten työmiesten humalaisiin kapakkakierroksiin. Maalaiskylien julkinen tila laajeni yhteisöllisyyden kanavoituessa yhdistysten iltamiin, joissa tappeluita syntyi eri kylien nuorten välille. Julkinen väkivalta perustui miesten aggressiiviseen ennakkoasenteeseen, ja konfliktitilanne eteni haasteeksi tulkitusta ärsykkeestä vihamielisen vuorovaikutuksen ja toverien yllytyksen kautta laukaisevaan iskuun. Suunnitellut hyökkäykset varsinkin venäläisiä vastaan tulivat tavallisiksi 1910-luvulla. Kesäasutuksen kasvaessa huvila-alueen nimismiespiirien miesvahvuudet ylsivät suhteessa pääkaupungin tasolle. Poliisikontrolli voimistui samaa tahtia kuin väkivalta ja jäi siis tehottomaksi. Poliisimiehistön tasoa ja arvostusta heikensi suuri vaihtuvuus, huono palkkaus ja varustuksen puutteellisuus, ja konstaapelit saivat tasapainoilla kohteliaisuuden ja pakkokeinojen välillä. Väestö pyrki pitämään poliisin kiistojensa ulkopuolella, mutta selvän kielteisesti siihen suhtauduttiin vain itsehallintoa tavoittelevassa, salakapakoistaan tunnetussa Raivolan venäläiskylässä. Väkivalta poliisia kohtaan oli tavallisesti vastarintaa takavarikon, ratsian tai pidätyksen yhteydessä. Pidätyksissä vastarintaa helpotti se, että poliisi useimmiten oli yksin, ja pidätetyn toverit pyrkivät usein vapauttamaan toverinsa. Eri tasojen väkivaltaa yhdisti pyrkimys tilan hallintaan. Isäntävallassa tilan kontrolli oli perimmäinen päämäärä. Yhteisöllisen väkivallan kontrolli suuntautui tappeluryhmiä vastaan niiden alettua riehunnallaan alistaa yhteisöllistä tilaa. Poliisin järjestystehtävän keskeinen osa oli juuri julkisten paikkojen ottaminen virkavallan haltuun. Väkivallan merkitys sosiaalisen aseman määrittäjänä riippui ympäristöstä. Ryhmän sisäisessä hierarkiassa väkivalta oli varma keino menestyä, mutta kyläyhteisössä suhtautuminen väkivaltaan oli ristiriitaista, ja yleistä mielipidettä käänsi sitä vastaan kristillis-siveellinen ja kansallinen mielipiteenmuokkaus. Väkivallan merkityksiä muutti voimakkaimmin yhteiskunnallisten instituutioiden vaikutuksen kasvu. Kun kristillis-siveellisen näkemyksen mukaan rahvaan riehunta oli sen sivistystason mukaista, kansanvalistajat pitivät väkivallantekijöitä yksilöllisesti vastuussa kansalaisuuden ihanteelle.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4905]