Terveyspolitiikkaa Helsingissä ja Uudellamaalla
Tahvanainen, Aarno (2004)
Tahvanainen, Aarno
Tampere University Press
2004
Kunnallispolitiikka - Local Governance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2004-10-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6112-6
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6112-6
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan erikoissairaanhoidon kehittämistä ja erikoissairaanhoidon yhteistoimintaa perusterveydenhuollon kanssa entisen Uudenmaan läänin alueella vuosina 1957-2001. Tapaustutkimuksessa käsitellään tutkimusaikana tapahtuneita hallinnollisia järjestelyjä saada eri sairaaloiden toimintaan ohjattavuutta, tehokkuutta, taloudellisuutta ja tarkoituksenmukaista työnjakoa sairaaloiden kesken sekä sairaaloiden ja terveyskeskusten kesken sekä hallinnollisille muutoksille asetettuja tavoitteita ja niiden ja niiden toteutumista.
Tutkimuksen empiirinen osa on jaettu yhteiskunnallisen kehityksen mukaisesti Hyvinointikauteen, Managerialistiseen kauteen ja Ristiriitaiset suunnat: kansanvaltaisuuden edistäminen ja managerialismin syventäminen.
Hyvinvointikaudella ryhtyi valtiovalta voimakkaalla otteella ohjaamaan hyvinvointipalvelujen kehittämistä. Yhteiskunnan ja yhteiskunnallisen ajattelun kehittyessä vakiintui laaja käsitys, että yhteiskunnan sosiaalipoliittisiin velvollisuuksiin kuuluu ensisijaisesti terveyspoliittisten näkökohtien huomioonottaminen lääkintäpalveluksien jakautumisessa. Tavoitteeksi asetettiin kansalaisten terveydentilan edistäminen ja terveyspalvelujen tarjonnassa olevien alueittaisten erojen vähentäminen.
Muuta maata myöhemmin vasta vuonna 1957 perustettiin Uudellamaalla keskussairaalapiiri. Sen keskussairaala Hyks aloitti toimintansa kuntien omistamana sairaalana seuraavana vuonna, jolloin kunnalliset luottamushenkilöt osallistuivat kuntainliiton hallintoon. Keskussairaalan toiminta oli varsin itsenäistä. Siihen ei sisältynyt jäsenkuntien sairaanhoidon ja sairaaloiden toiminnan eikä perusterveydenhuollon kehittäminen. Helsingin kaupungilla oli oma erikoislääkärijohtoinen kaupunginsairaala. Muun Uudenmaan alueilla aloitettiin aluesairaaloiden rakentaminen, joka tapahtui pääasiallisesti 60-80-luvuilla. Kun Uusimaa 1970-luvulla ei väestömääränsä ja tarpeensa edellyttämässä laajuudessa ei päässyt osalliseksi perusterveydenhuollon investointivaroista eikä muista resursseista, oli seurauksena terveyspolitiikan painottuminen erikoissairaanhoitoon. Se, että Helsingin kaupungin erikoissairaanhoito, kaupunginsairaala, siirrettiin kansanterveyslain alaiseksi toiminnoksi, hidasti Helsingin perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon kehittymistä.
Valtakunnallisten terveydenhuollon tavoitesuunnitelmien mukaisesti valtiovalta ohjasi niin sairaaloiden kuin terveyskeskustenkin toimintaa. Hyks-piirin alueellinen suunnitteluelin viimeisteli Hyksiä ja aluesairaaloita varten laaditut erikoissairaanhoidon alueelliset toimintasuunnitelmat, jotka alistettiin valtion viranomaisen vahvistamiksi. Hyksin toiminnallisen organisaation sitoutuminen suunnitelmiin oli vähäistä. Uudenmaan muissa sairaaloissa toimintaa kehitettiin alueellisen suunnitelman mukaisesti. Helsingin kaupunki teki erikoissairaaloitaan koskevan kansanterveystyön suunnitelman, joka ei ollut yhteneväinen alueellisen sairaanhoidon suunnitelman kanssa.
Paremman ohjattavuuden saamiseksi erikoissairaanhoidossa käytiin valtiovallan piirissä ja kuntien kesken keskusteluja sairaanhoitopiirin hallinnon uudistamisesta. Kun Uudenmaan alueella voimakkaiden vastakohtaisuuksien vuoksi piirijärjestelyissä ei päästy yksimielisyyteen, perustettiin Helsingin sairaanhoitopiiri ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri sekä Helsingin yliopistollinen keskussairaala itsenäiseksi kuntien omistamaksi sairaalaksi. Asiaa valmistelleen sosiaali- ja terveysministeriön toimikunnan tavoitteena oli vahvistaa kunnallista päätöksentekoa sekä järjestelyillä ratkaista Uudenmaan alueen erikoissairaanhoidon ongelmat, kuten mm. päällekkäisten toimintojen karsiminen, työnjaon selkeyttäminen, hoidon oikea porrastus, resursointitason tarkastaminen, kustannustason alentaminen ja tilaaja-tuottaja-mallin kehittäminen. Tähän liittyvänä Helsingin yliopiston olisi tullut siirtää tarvittavassa laajuudessa lääketieteellistä opetusta Uudenmaan ja Helsingin sairaanhoitopiirien sairaaloissa ja yksiköissä tapahtuvaksi.
Sairaanhoitopiirien ja Hyksin kesken laadittiin Hyksin ja Uudellamaalla toimivien muiden sairaaloiden välisen työnjaon periaatteet, joiden mukaisesti erikoissairaanhoidon erikoistaso on Hyksin vastuulla ja muut sairaalat keskittyvät huolehtimaan erikoissairaanhoidon perustason hoidosta. Päällekkäisyyksien ja peräkkäisyyksien poistamisella ja rationalisoinneilla asiaa tutkineiden selvitysmiesten mukaan olisi ollut mahdollista saada säästöä ajanjaksolla 1996-2001 erikoissairaanhoidossa Helsingin sairaanhoitopiirissä 400-450 mmk, Hyksissä 200-250 mmk ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä 130-150 mmk.
Suunnitelmien toteuttamien koki vaikeuksia. Kuntien ohjausvoima erikoissairaanhoidon kehittämisessä ja sopimusohjausjärjestelmässä ei toiminut. Sairaanhoidon toiminnallisessa johtamisessa ei tapahtunut muutosta eikä managerialistinen ajattelu saanut sijaa. Hyksin sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirien keskeinen työnjakosopimus ei toiminut eikä kustannussäästöjä saavutettu. Perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon välillä ei ollut toisiaan kunnioittavaa yhteistoimintajärjestelmää ja perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteensovittamisessa ei aina onnistunut. Terveydenhuollon painopiste alkoi siirtyä aikaisempaa enemmän erikoissairaanhoitoon. Kustannukset kasvoivat yllättävästi ja potilasjonot pitenivät. Uudenmaan kunnat esittivät ryhdyttäväksi toimenpiteisiin kunnallisen päätösvallan lisäämiseksi.
Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä teki kuultuaan erikoissairaanhoidon luottamushenkilöhallinnon edustajien, erikoissairaanhoidon toiminnasta vastaavien, yliopiston ja lääkärikoulutuksen asiantuntijoiden sekä kuntien edustajien mielipiteet ehdotuksensa Uudenmaan erikoissairaanhoidon hallinnon järjestelyiksi, joiden mukaan vahvistettaisiin kuntien ohjausvoimaa ja saataisiin toimintaan lisää tehokkuutta ja taloudellisuutta. Perustettiin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, johon yhdistettiin Uudellamaalla toimivat sairaanhoitopiirit ja Hyks. Sairaanhoitopiirin perustamisen yhteydessä tavoitteeksi otettu kunnallisen päätösvallan vahvistuminen jäi toteutumatta. HUSin hallinnollisissa ratkaisuissa vähennettiin kunnallisen demokratian ja kuntien päätösvallan osuutta ja pienennettiin kuntien mahdollisuuksia vaikuttaa palvelujen järjestämiseen. Toiminnallisessa johtajuudessa ei näkynyt managerialistista kysynnän mukaista palvelujen sopeuttamista. Terveydenhuollon painopisteen siirtäminen terveyskeskustoimintaan on jäänyt toissijaiseksi.
Erikoissairaanhoidon potilasjonot ovat kasvaneet ja kokonaiskustannukset lisääntyneet. Uudenmaan alueen kokonaisvaltainen terveydenhuollon hahmottaminen ja sen liittyminen kuntatalouteen ei ole saanut riittävästi tilaa.
Tutkimuksen empiirinen osa on jaettu yhteiskunnallisen kehityksen mukaisesti Hyvinointikauteen, Managerialistiseen kauteen ja Ristiriitaiset suunnat: kansanvaltaisuuden edistäminen ja managerialismin syventäminen.
Hyvinvointikaudella ryhtyi valtiovalta voimakkaalla otteella ohjaamaan hyvinvointipalvelujen kehittämistä. Yhteiskunnan ja yhteiskunnallisen ajattelun kehittyessä vakiintui laaja käsitys, että yhteiskunnan sosiaalipoliittisiin velvollisuuksiin kuuluu ensisijaisesti terveyspoliittisten näkökohtien huomioonottaminen lääkintäpalveluksien jakautumisessa. Tavoitteeksi asetettiin kansalaisten terveydentilan edistäminen ja terveyspalvelujen tarjonnassa olevien alueittaisten erojen vähentäminen.
Muuta maata myöhemmin vasta vuonna 1957 perustettiin Uudellamaalla keskussairaalapiiri. Sen keskussairaala Hyks aloitti toimintansa kuntien omistamana sairaalana seuraavana vuonna, jolloin kunnalliset luottamushenkilöt osallistuivat kuntainliiton hallintoon. Keskussairaalan toiminta oli varsin itsenäistä. Siihen ei sisältynyt jäsenkuntien sairaanhoidon ja sairaaloiden toiminnan eikä perusterveydenhuollon kehittäminen. Helsingin kaupungilla oli oma erikoislääkärijohtoinen kaupunginsairaala. Muun Uudenmaan alueilla aloitettiin aluesairaaloiden rakentaminen, joka tapahtui pääasiallisesti 60-80-luvuilla. Kun Uusimaa 1970-luvulla ei väestömääränsä ja tarpeensa edellyttämässä laajuudessa ei päässyt osalliseksi perusterveydenhuollon investointivaroista eikä muista resursseista, oli seurauksena terveyspolitiikan painottuminen erikoissairaanhoitoon. Se, että Helsingin kaupungin erikoissairaanhoito, kaupunginsairaala, siirrettiin kansanterveyslain alaiseksi toiminnoksi, hidasti Helsingin perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon kehittymistä.
Valtakunnallisten terveydenhuollon tavoitesuunnitelmien mukaisesti valtiovalta ohjasi niin sairaaloiden kuin terveyskeskustenkin toimintaa. Hyks-piirin alueellinen suunnitteluelin viimeisteli Hyksiä ja aluesairaaloita varten laaditut erikoissairaanhoidon alueelliset toimintasuunnitelmat, jotka alistettiin valtion viranomaisen vahvistamiksi. Hyksin toiminnallisen organisaation sitoutuminen suunnitelmiin oli vähäistä. Uudenmaan muissa sairaaloissa toimintaa kehitettiin alueellisen suunnitelman mukaisesti. Helsingin kaupunki teki erikoissairaaloitaan koskevan kansanterveystyön suunnitelman, joka ei ollut yhteneväinen alueellisen sairaanhoidon suunnitelman kanssa.
Paremman ohjattavuuden saamiseksi erikoissairaanhoidossa käytiin valtiovallan piirissä ja kuntien kesken keskusteluja sairaanhoitopiirin hallinnon uudistamisesta. Kun Uudenmaan alueella voimakkaiden vastakohtaisuuksien vuoksi piirijärjestelyissä ei päästy yksimielisyyteen, perustettiin Helsingin sairaanhoitopiiri ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri sekä Helsingin yliopistollinen keskussairaala itsenäiseksi kuntien omistamaksi sairaalaksi. Asiaa valmistelleen sosiaali- ja terveysministeriön toimikunnan tavoitteena oli vahvistaa kunnallista päätöksentekoa sekä järjestelyillä ratkaista Uudenmaan alueen erikoissairaanhoidon ongelmat, kuten mm. päällekkäisten toimintojen karsiminen, työnjaon selkeyttäminen, hoidon oikea porrastus, resursointitason tarkastaminen, kustannustason alentaminen ja tilaaja-tuottaja-mallin kehittäminen. Tähän liittyvänä Helsingin yliopiston olisi tullut siirtää tarvittavassa laajuudessa lääketieteellistä opetusta Uudenmaan ja Helsingin sairaanhoitopiirien sairaaloissa ja yksiköissä tapahtuvaksi.
Sairaanhoitopiirien ja Hyksin kesken laadittiin Hyksin ja Uudellamaalla toimivien muiden sairaaloiden välisen työnjaon periaatteet, joiden mukaisesti erikoissairaanhoidon erikoistaso on Hyksin vastuulla ja muut sairaalat keskittyvät huolehtimaan erikoissairaanhoidon perustason hoidosta. Päällekkäisyyksien ja peräkkäisyyksien poistamisella ja rationalisoinneilla asiaa tutkineiden selvitysmiesten mukaan olisi ollut mahdollista saada säästöä ajanjaksolla 1996-2001 erikoissairaanhoidossa Helsingin sairaanhoitopiirissä 400-450 mmk, Hyksissä 200-250 mmk ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä 130-150 mmk.
Suunnitelmien toteuttamien koki vaikeuksia. Kuntien ohjausvoima erikoissairaanhoidon kehittämisessä ja sopimusohjausjärjestelmässä ei toiminut. Sairaanhoidon toiminnallisessa johtamisessa ei tapahtunut muutosta eikä managerialistinen ajattelu saanut sijaa. Hyksin sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirien keskeinen työnjakosopimus ei toiminut eikä kustannussäästöjä saavutettu. Perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon välillä ei ollut toisiaan kunnioittavaa yhteistoimintajärjestelmää ja perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteensovittamisessa ei aina onnistunut. Terveydenhuollon painopiste alkoi siirtyä aikaisempaa enemmän erikoissairaanhoitoon. Kustannukset kasvoivat yllättävästi ja potilasjonot pitenivät. Uudenmaan kunnat esittivät ryhdyttäväksi toimenpiteisiin kunnallisen päätösvallan lisäämiseksi.
Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä teki kuultuaan erikoissairaanhoidon luottamushenkilöhallinnon edustajien, erikoissairaanhoidon toiminnasta vastaavien, yliopiston ja lääkärikoulutuksen asiantuntijoiden sekä kuntien edustajien mielipiteet ehdotuksensa Uudenmaan erikoissairaanhoidon hallinnon järjestelyiksi, joiden mukaan vahvistettaisiin kuntien ohjausvoimaa ja saataisiin toimintaan lisää tehokkuutta ja taloudellisuutta. Perustettiin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, johon yhdistettiin Uudellamaalla toimivat sairaanhoitopiirit ja Hyks. Sairaanhoitopiirin perustamisen yhteydessä tavoitteeksi otettu kunnallisen päätösvallan vahvistuminen jäi toteutumatta. HUSin hallinnollisissa ratkaisuissa vähennettiin kunnallisen demokratian ja kuntien päätösvallan osuutta ja pienennettiin kuntien mahdollisuuksia vaikuttaa palvelujen järjestämiseen. Toiminnallisessa johtajuudessa ei näkynyt managerialistista kysynnän mukaista palvelujen sopeuttamista. Terveydenhuollon painopisteen siirtäminen terveyskeskustoimintaan on jäänyt toissijaiseksi.
Erikoissairaanhoidon potilasjonot ovat kasvaneet ja kokonaiskustannukset lisääntyneet. Uudenmaan alueen kokonaisvaltainen terveydenhuollon hahmottaminen ja sen liittyminen kuntatalouteen ei ole saanut riittävästi tilaa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4906]