Finnish and Spanish Families in Converging Europe
Oinonen, Eriikka (2004)
Oinonen, Eriikka
Tampere University Press
2004
Sosiologia - Sociology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2004-10-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6093-6
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6093-6
Tiivistelmä
Suomalaiset ja espanjalaiset perheet yhtenevässä Euroopassa
Tutkimus käsittelee perhettä ja perheessä 1900-luvun aikana tapahtunutta muutosta analysoimalla Suomea ja Espanjaa länsieurooppalaisina esimerkkeinä. Tutkimuksessa pohditaan miten, missä määrin ja miksi eurooppalaiset perheinstituutiot erilaisia tai samanlaisia? Mikä on perheinstituution rooli ja merkitys nykyajan yhteiskunnassa? Miten perhe, sen roolit ja siihen kohdistetut vaatimukset määritellään ja mitkä sosiaaliset ja kulttuuriset tekijät ovat vaikuttaneet eri maissa vallitseviin määritelmiin? Aineistona on käytetty Suomea ja Espanjaa koskevaa siviili- ja sosiaalilainsäädäntöä, demografisia ja sosio-ekonomisia tilastoja, arvo- ja asennetutkimuksia, barometrejä, tutkimuksia ja raportteja. Tutkimuksessa tarkasteltava ajanjakso kattaa koko 1900-luvun, joskin pääpaino on 19601990 lukujen välisessä ajassa. Tämä vertaileva tutkimus tarkastelee perhettä sosiaalisena instituutiona, joka on vuorovaikutuksessa muiden sosiaalisten instituutioiden kuten hyvinvointivaltion, työmarkkinoiden, politiikan, lainsäädännön ja uskonnon kanssa.
Tutkimus osoittaa, että suomalaisessa ja espanjalaisessa yhteiskunnassa vallitseva käsitys perheestä (perheidologia) on varsin samanlainen pohjautuen kristilliseen teologiaan. Ideologiat ovat muuttuneet ja kehittyneet samansuuntaisesti patriarkaalisesta ideologiasta sukupuolien ja sukupolvien tasa-arvoa korostavaksi ideologisaksi, joskin muutos on ollut eritahtista. Maiden välillä on myös eroja, joista keskeisin on suomalaisen kulttuurin protestanttisiin arvoihin pohjautuva yksilöllisyys ja espanjalaisen kulttuurin katolisiin arvoihin pohjautuva suurempi kollektiivisuus ja sukukeskeisyys. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että perheideologian ja sen historiallisen muutoksen erot ja vaihtelut eivät niinkään johdu perustavanlaatuisista perhekäsityseroista vaan pikemminkin yhteiskuntien historiallisista, sosiaalisista ja poliittisista taustoista ja kehityskuluista.
Keskustelu perheen kriisistä länsimaisissa yhteiskunnissa on ollut vilkasta viime aikoina. Demografisiin tilastoihin perustuva analyysi viittaa perheinstituution kriisiin siinä mielessä, että mitään vakioista perhemuotoa ei kummassakaan maassa ole. Toisaalta ihmisten arvot ja asenteet heijastavat sitä tosiasiaa, että ideologisena mallina perhe on edelleen vankka. Ihanteellinen tai ideologinen perhe niin Suomessa kuin Espanjassakin on avioparin ja heidän lastensa muodostama ydinperhe, vaikka yhä suuremman osan perhetodellisuus ei tätä ihannetta vastaakaan.
Perheen perustamisen tapojen tarkastelu 1960-1999 välisenä aikana osoittaa, että kummassakin maassa solmittujen avioliittojen määrä on laskenut, perhekoko on pienentynyt ja avioliiton solmimisen ja ensisynnyttäjien keksi-ikä on noussut, joskin espanjalaisnaiset ensisynnyttäjien keksi-ikä on vieläkin korkeampi kuin suomalaisten. Näitä trendejä on selitetty moderneilla ehkäisymenetelmillä sekä avoliittojen ja naisten työssäkäynnin yleistymisellä, mutta tutkimus osoittaa, että edellä mainitut selittävät tekijät eivät ole päteviä Suomen ja Espanjan tapauksissa. Ne eivät selitä, miksi mm. syntyvyys Espanjassa on huomattavasti matalampi kuin Suomessa ja miksi espanjalaiset lykkäävät perheen perustamista vieläkin pidempään kuin suomalaiset.
Tarkasteltaessa seikkoja, jotka vaikuttavat perheellistymisen lykkääntymiseen, tutkimus kiinnittää huomiota perheellistymisen rooliin aikuistumisprosessissa. Tutkimus osoittaa, että toisin kuin ennen, vakiintumista ja lastenhankintaa tärkeämmäksi aikuisuuden kriteeriksi on noussut taloudellinen itsenäisyys. Todellisuudessa pidentyneet kouluttautumisajat, työelämän koventunut kilpailu ja työmarkkinoiden epävarmuus ovat niin Suomessa kuin Espanjassakin johtaneet siihen, että nuorten aikuisten taloudellisen itsenäisyyden saavuttaminen vaikeutuu ja pitkittyy ja siten myös perheen perustaminen lykkääntyy. Tutkimuksessa kehitetään selitysmallia niin maiden välisille eroille kuin länsieurooppalaisissa perheinstituutioissa tapahtuneille muutoksille, joka korostaa perheen perustamiseen ja perhe-elämään liittyvien valintojen ja mahdollisuuksien kiinteää liitosta yhteiskunnassa harjoitettuun lainsäädäntöön, perhepolitiikkaan ja erityisesti työmarkkinoihin. Tutkimus oikaisee niin perheestä kuin pohjoisen ja eteläisen Euroopan välisistä eroista vallitsevia stereotypioita ja yksinkertaistuksia ja tuottaa tietoa perheestä, sen roolista ja merkityksestä länsieurooppalaisissa yhteiskunnissa.
Tutkimus on ns. artikkeliväitöskirja, joka koostuu laajasta yhteenvetoartikkelista ja neljästä aiemmin julkaistusta artikkelista.
Tutkimus käsittelee perhettä ja perheessä 1900-luvun aikana tapahtunutta muutosta analysoimalla Suomea ja Espanjaa länsieurooppalaisina esimerkkeinä. Tutkimuksessa pohditaan miten, missä määrin ja miksi eurooppalaiset perheinstituutiot erilaisia tai samanlaisia? Mikä on perheinstituution rooli ja merkitys nykyajan yhteiskunnassa? Miten perhe, sen roolit ja siihen kohdistetut vaatimukset määritellään ja mitkä sosiaaliset ja kulttuuriset tekijät ovat vaikuttaneet eri maissa vallitseviin määritelmiin? Aineistona on käytetty Suomea ja Espanjaa koskevaa siviili- ja sosiaalilainsäädäntöä, demografisia ja sosio-ekonomisia tilastoja, arvo- ja asennetutkimuksia, barometrejä, tutkimuksia ja raportteja. Tutkimuksessa tarkasteltava ajanjakso kattaa koko 1900-luvun, joskin pääpaino on 19601990 lukujen välisessä ajassa. Tämä vertaileva tutkimus tarkastelee perhettä sosiaalisena instituutiona, joka on vuorovaikutuksessa muiden sosiaalisten instituutioiden kuten hyvinvointivaltion, työmarkkinoiden, politiikan, lainsäädännön ja uskonnon kanssa.
Tutkimus osoittaa, että suomalaisessa ja espanjalaisessa yhteiskunnassa vallitseva käsitys perheestä (perheidologia) on varsin samanlainen pohjautuen kristilliseen teologiaan. Ideologiat ovat muuttuneet ja kehittyneet samansuuntaisesti patriarkaalisesta ideologiasta sukupuolien ja sukupolvien tasa-arvoa korostavaksi ideologisaksi, joskin muutos on ollut eritahtista. Maiden välillä on myös eroja, joista keskeisin on suomalaisen kulttuurin protestanttisiin arvoihin pohjautuva yksilöllisyys ja espanjalaisen kulttuurin katolisiin arvoihin pohjautuva suurempi kollektiivisuus ja sukukeskeisyys. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että perheideologian ja sen historiallisen muutoksen erot ja vaihtelut eivät niinkään johdu perustavanlaatuisista perhekäsityseroista vaan pikemminkin yhteiskuntien historiallisista, sosiaalisista ja poliittisista taustoista ja kehityskuluista.
Keskustelu perheen kriisistä länsimaisissa yhteiskunnissa on ollut vilkasta viime aikoina. Demografisiin tilastoihin perustuva analyysi viittaa perheinstituution kriisiin siinä mielessä, että mitään vakioista perhemuotoa ei kummassakaan maassa ole. Toisaalta ihmisten arvot ja asenteet heijastavat sitä tosiasiaa, että ideologisena mallina perhe on edelleen vankka. Ihanteellinen tai ideologinen perhe niin Suomessa kuin Espanjassakin on avioparin ja heidän lastensa muodostama ydinperhe, vaikka yhä suuremman osan perhetodellisuus ei tätä ihannetta vastaakaan.
Perheen perustamisen tapojen tarkastelu 1960-1999 välisenä aikana osoittaa, että kummassakin maassa solmittujen avioliittojen määrä on laskenut, perhekoko on pienentynyt ja avioliiton solmimisen ja ensisynnyttäjien keksi-ikä on noussut, joskin espanjalaisnaiset ensisynnyttäjien keksi-ikä on vieläkin korkeampi kuin suomalaisten. Näitä trendejä on selitetty moderneilla ehkäisymenetelmillä sekä avoliittojen ja naisten työssäkäynnin yleistymisellä, mutta tutkimus osoittaa, että edellä mainitut selittävät tekijät eivät ole päteviä Suomen ja Espanjan tapauksissa. Ne eivät selitä, miksi mm. syntyvyys Espanjassa on huomattavasti matalampi kuin Suomessa ja miksi espanjalaiset lykkäävät perheen perustamista vieläkin pidempään kuin suomalaiset.
Tarkasteltaessa seikkoja, jotka vaikuttavat perheellistymisen lykkääntymiseen, tutkimus kiinnittää huomiota perheellistymisen rooliin aikuistumisprosessissa. Tutkimus osoittaa, että toisin kuin ennen, vakiintumista ja lastenhankintaa tärkeämmäksi aikuisuuden kriteeriksi on noussut taloudellinen itsenäisyys. Todellisuudessa pidentyneet kouluttautumisajat, työelämän koventunut kilpailu ja työmarkkinoiden epävarmuus ovat niin Suomessa kuin Espanjassakin johtaneet siihen, että nuorten aikuisten taloudellisen itsenäisyyden saavuttaminen vaikeutuu ja pitkittyy ja siten myös perheen perustaminen lykkääntyy. Tutkimuksessa kehitetään selitysmallia niin maiden välisille eroille kuin länsieurooppalaisissa perheinstituutioissa tapahtuneille muutoksille, joka korostaa perheen perustamiseen ja perhe-elämään liittyvien valintojen ja mahdollisuuksien kiinteää liitosta yhteiskunnassa harjoitettuun lainsäädäntöön, perhepolitiikkaan ja erityisesti työmarkkinoihin. Tutkimus oikaisee niin perheestä kuin pohjoisen ja eteläisen Euroopan välisistä eroista vallitsevia stereotypioita ja yksinkertaistuksia ja tuottaa tietoa perheestä, sen roolista ja merkityksestä länsieurooppalaisissa yhteiskunnissa.
Tutkimus on ns. artikkeliväitöskirja, joka koostuu laajasta yhteenvetoartikkelista ja neljästä aiemmin julkaistusta artikkelista.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]