Työnjohtajasta tiimivalmentajaksi -Tapaustutkimus esimiehistä tiimien ohjaajina ja pedagogisina johtajina prosessiorganisaatiossa
Taipale, Maria Elina (2004)
Taipale, Maria Elina
Tampere University Press
2004
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2004-10-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6078-2
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6078-2
Tiivistelmä
Johtajien yhteistyö tärkeää prosessien kehittämisessä
Verkostoissa toimivien organisaatioiden esimiehet ovat avainasemassa kokonaisten prosessien kehittämisessä. Johtajien keskinäisen yhteistyön merkitys korostuu tuoreessa väitöstutkimuksessa. Huolimatta siitä, että yksittäinen esimies voi pedagogisen johtajuuden kautta onnistua hyvin tiimien kehittymisen ohjauksessa, vasta esimiesten keskinäinen tiivis yhteistyö ja yhteistoiminnallinen johtaminen takaavat kokonaisten prosessien kehittymisen.
Taipaleen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen yhteys esimiehen ohjauksella on tiimin kehittymiseen, millainen käsitys kohdeorganisaation esimiehillä on itsestään tiimin kehittymisen ohjaajina ja milloin tiimin kehittymisen ohjaus on tuloksellista sekä millaiset asiat tukevat pedagogisen johtamisen kehittymistä. Tutkimus tarjoaa uusia välineitä ihmisten johtamisen kehittämiseen verkostoissa ja prosesseissa toimiville esimiehille ja asiantuntijoille. Käsitteet pedagoginen johtaja, johtaminen ja johtajuus määritellään tutkimuksessa uudella tavalla.
Tutkimusaineisto kerättiin vuosina 1996-2002 suomalaisesta teollisuusyrityksestä, Fenestra Oy:stä, joka edustaa nykyaikaista ja kokonaisvaltaista laatua tavoittelevaa prosessiorganisaatiota. Yritys pyrkii tuloksiin panostamalla henkilöstön jatkuvaan kehittämiseen. Tutkimusaineisto koostui yrityksen noin 66 tiimistä ja 40 tiimien esimiehestä. Tutkimusaineiston laajuuden ja monipuolisuuden vuoksi tutkimuksessa on käytetty erilaisten tutkimusmenetelmien yhdistelmää eli triangulaatiota.
Taipaleen tutkimus osoittaa, että esimiehen kyky ohjata tiimiä päämääräsuuntautuneesti on sidoksissa esimiehen oman ammatillisen kasvuprosessin etenemiseen ja prosessintajun kehittymiseen. Tiimin ohjauksen onnistumisen edellytyksiä ovat ryhmäprosessin hallinta ja esimiehen minänhallintataidot. Esimies, joka hallitsee eri johtamisroolit, kykenee myös ohjaamaan tiimiä tasapainoisesti ja kokonaisvaltaisesti. Organisaatio voi tukea esimiehen pedagogisen johtajuuden kehittymistä ratkaisuillaan. Pedagoginen johtajuus kehittyy sitä mukaa, kun esimiesten omat oppimaan oppimisen taidot kehittyvät ja heidän ammatillinen kasvunsa etenee. Organisaation valmennus kohti prosessiorganisaatiota kannattaakin aloittaa esimiehistä. Organisaation oppimista taas voidaan edistää esimiesten tiiviillä, keskinäisellä yhteistyöllä ja valmentaja- ja johtotiimejä kehittämällä.
Verkostoissa toimivien organisaatioiden esimiehet ovat avainasemassa kokonaisten prosessien kehittämisessä. Johtajien keskinäisen yhteistyön merkitys korostuu tuoreessa väitöstutkimuksessa. Huolimatta siitä, että yksittäinen esimies voi pedagogisen johtajuuden kautta onnistua hyvin tiimien kehittymisen ohjauksessa, vasta esimiesten keskinäinen tiivis yhteistyö ja yhteistoiminnallinen johtaminen takaavat kokonaisten prosessien kehittymisen.
Taipaleen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen yhteys esimiehen ohjauksella on tiimin kehittymiseen, millainen käsitys kohdeorganisaation esimiehillä on itsestään tiimin kehittymisen ohjaajina ja milloin tiimin kehittymisen ohjaus on tuloksellista sekä millaiset asiat tukevat pedagogisen johtamisen kehittymistä. Tutkimus tarjoaa uusia välineitä ihmisten johtamisen kehittämiseen verkostoissa ja prosesseissa toimiville esimiehille ja asiantuntijoille. Käsitteet pedagoginen johtaja, johtaminen ja johtajuus määritellään tutkimuksessa uudella tavalla.
Tutkimusaineisto kerättiin vuosina 1996-2002 suomalaisesta teollisuusyrityksestä, Fenestra Oy:stä, joka edustaa nykyaikaista ja kokonaisvaltaista laatua tavoittelevaa prosessiorganisaatiota. Yritys pyrkii tuloksiin panostamalla henkilöstön jatkuvaan kehittämiseen. Tutkimusaineisto koostui yrityksen noin 66 tiimistä ja 40 tiimien esimiehestä. Tutkimusaineiston laajuuden ja monipuolisuuden vuoksi tutkimuksessa on käytetty erilaisten tutkimusmenetelmien yhdistelmää eli triangulaatiota.
Taipaleen tutkimus osoittaa, että esimiehen kyky ohjata tiimiä päämääräsuuntautuneesti on sidoksissa esimiehen oman ammatillisen kasvuprosessin etenemiseen ja prosessintajun kehittymiseen. Tiimin ohjauksen onnistumisen edellytyksiä ovat ryhmäprosessin hallinta ja esimiehen minänhallintataidot. Esimies, joka hallitsee eri johtamisroolit, kykenee myös ohjaamaan tiimiä tasapainoisesti ja kokonaisvaltaisesti. Organisaatio voi tukea esimiehen pedagogisen johtajuuden kehittymistä ratkaisuillaan. Pedagoginen johtajuus kehittyy sitä mukaa, kun esimiesten omat oppimaan oppimisen taidot kehittyvät ja heidän ammatillinen kasvunsa etenee. Organisaation valmennus kohti prosessiorganisaatiota kannattaakin aloittaa esimiehistä. Organisaation oppimista taas voidaan edistää esimiesten tiiviillä, keskinäisellä yhteistyöllä ja valmentaja- ja johtotiimejä kehittämällä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]