Auscultatio Medici: Kerrottu identiteetti, neuvoteltu sukupuoli
Löyttyniemi, Varpu (2004)
Löyttyniemi, Varpu
Tampere University Press
2004
Työpsykologia ja -sosiologia - Psychology and sociology of work
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2004-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5976-8
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5976-8
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena on lääkäri-identiteetti, jota tarkastellaan pääasiassa omaelämäkerrallisten aineistojen kautta. Kolmekymmentä nuorta lääkäriä kertoi haastattelijalle elämäntarinansa tilanteessa, jossa heidän valmistumisestaan (eli vuodesta 1995) oli kulunut vuosi- pari aikaa. Narratiivisesti, tarinallisesti ajatellen identiteetti syntyy oman tarinan kertomisen luomistyössä. Kertoja kuvaa ja tulkitsee oman elämänsä tapahtumia vastatakseen kysymyksiin siitä, kuka hän on ja miten hänestä on tämä tullut. Kerrotun identiteetin normina ei välttämättä ole selkeys ja yksiselitteisyys, vaan elettyä voi tarkastella monista näkökulmista, kertoa monin äänin. Elämäntarinan kautta lääkäri-identiteetistäkin tulee moniääninen, kertoja neuvottelee siinä erilaisista lääkäriyksistä. Tässä tutkimuksessa kuunnellaan näitä identiteettineuvotteluita: millaisen kuvan lääkäristä moniäänisyyden korostus tuottaa?
Professioteoriassa ja -ideologiassa uraa on perinteisesti tarkasteltu muista elämänalueista ja muista sitoumuksista irrallaan. Tällöin tullaan samalla olettaneeksi uralla etenijän sukupuoli, ainakin siinä tapauksessa, että hänellä on myös perhe tai vastuu muista läheisistä. Kulttuurissa vastuu lapsista mielletään kuuluvaksi ensisijaisesti äidille, ja perheellinen naislääkäri tasapainoilee lääkärimyytin ja äitimyytin välillä; molemmat myytit vaatisivat täydellistä sitoutumista.
Tässä tutkimuksessa nimitetään myyttiseksi lääkäriksi eräänlaista ammattikulttuurista peruskertomusta. Myyttinen lääkäri sitoutuu työhönsä ehdoitta, ja työ on hänelle elämän keskeinen sisältö. Hän etenee urallaan suunnitellusti ja katkottomasti. Hän on rationaalinen, vakaa ja kykenevä tekemään päätöksiä. Hän on henkisesti vahva ja fyysisesti haavoittumaton, ikään kuin tiedollisesti hallitsemansa sairausilmiön yläpuolella myös ruumiineen. Hän on tarkka sekä omastaan että koko ammattikuntansa arvosta ja arvostuksesta eikä toimi tavalla, joka kyseenalaistaisi profession tieteellistä ja eettistä perustaa.
Lääkärit eivät useinkaan omaksu myyttiä sellaisenaan identiteettinsä ihanteeksi, vaan myytti toimii normistona, joka kuuluu sekä tuntea että osata kyseenalaistaa: myytti moniäänistää lääkärin. Professionaaleiksi arvoiksi usein mainitut eettisyys ja sitoutuminen saavat kunkin lääkärin identiteetissä omaelämäkerrallisen sisällön. Kun lääkäriyttä tarkastellaan elämänkokonaisuuden ja elämäntarinan osana, kuten tässä tutkimuksessa on tehty, myyttisen lääkärin ehdoton sitoutuminen työhön ja uraan kyseenalaistuu jo lähtökohtaisesti. Tasa-arvon ja uuden isyyden ideologioiden turvin lääkäri-isätkin haastavat uran ensisijaisuuden ja sitoutuvat myös lapsiin ja perheeseen. Vaikka tasa-arvon merkitys on erilainen miehen ja naisen puheessa, tutkimuksessa esitetään, että työuran tarkasteluun tulisi ylipäätään sisällyttää perhe ja muut sitoumukset.
Myyttinen lääkäri toistaa kulttuurissa maskuliinisiksi määrittyviä piirteitä muutenkin kuin työhön sitoutumisen määrässä. Väitöskirjassa tarkastellaan fyysisen voiman ja haavoittumattomuuden odotusta kirurgiin liitettyjen ominaisuuksien kautta ja toisaalta sen kautta, miten moni haastatelluista nuorista lääkäreistä sisällytti elämäntarinaansa oman sairautensa tai muun ruumiillisen rajoituksen. Näitä kertomuksia kuunnellaan rinnakkain kulttuurissa yleisesti ja lääkäreiden ammattikulttuurissa erityisesti sairauteen liitettyjen merkitysten kanssa. Ammatillisessa käytännössä on harvoin aikaa ja paikkaa jakaa lääkärin oman sairauden kokemusta, kun taas elämäntarinassa se käy helpommin. Tämän tutkimuksen perusteella sairauden häpeällisyys ei ole lääkärin identiteettiin piirtynyt ominaisuus. Ennemminkin kyse on siitä, ettei omista vaivoista ole tapana kertoa, vaikka toisaalta on esitetty, että oma sairauden kokemus on pohjana potilaan empaattiselle kohtaamiselle.
Väitöskirjassa tarkastellaan lääkäri-identiteetin moniäänisyyttä sukupuolen ohella kahden muunkin aihealueen kautta. Toinen aihealue liittyy 1990-luvun alun lääkärityöttömyysvaiheeseen, joka ammattikunnan sisäisissä keskusteluissa aikanaan tulkittiin uhaksi perinteisille professionaaleille arvoille ja nuorten, työttömiksi valmistuvien lääkäreiden ammatti-identiteetille. Elämäntarina-aineiston ohella tutkimuksessa hyödynnetään kahta muuta aineistoa: kyselylomakkeella kerättyjä pieniä urakuvauksia, joissa näkökulmana on lääkärityöttömyys, ja ammattilehtien työttömyyskirjoituksia. Ennusteet pahenevasta työttömyydestä eivät toteutuneet, mutta aikanaan työttömyys oli suomalaiselle lääkärikunnalle uudenlainen tilanne, josta keskusteltiin vilkkaasti. Tässä tutkimuksessa kysytään työttömyyden merkitystä lääkäreille, mutta samanaikaisesti kysymys on lääkäri-identiteetistä yleisemmin. Työttömyysvaihe ymmärretään historian hetkenä, joka sai lääkärit esittämään identiteettiään koskevia kysymyksiä: mikä on työn merkitys lääkärille? Mikä on yhtenäisyyden merkitys ammattikunnalle?
Keskustelussa oli samalla kyse perustavammasta haasteesta, jonka tehokkuusvaatimukset esittivät - esittävät - professionaaleille arvoille. Työnkuvien erilaisuus ja keskinäinen kilpailu näyttivät uhkaavan ammattikunnan yhtenäisyyttä. Elämäntarinan näkökulmasta profession kohtaama haaste koskee sitä, miten vaalia ammattikunnan sisäistä erilaisuutta ja erilaisia lääkärin elämän, uran ja identiteetin toteutumia asettamatta niitä arvojärjestykseen.
Kolmas tutkimuksen aihealue on kertomusaineistojen analysoimisen metodologia: tutkimuksessa kehitetään menetelmiä, joiden avulla voi lukea tarinoista moninaisuutta ja sukupuolta. Näitä menetelmiä voi soveltaa tutkittaessa ammatillisuutta sukupuolen näkökulmasta tai identiteettikertomuksia moninaisessa, ristiriitaisessakin maailmassa elämisen näkökulmasta.
Professioteoriassa ja -ideologiassa uraa on perinteisesti tarkasteltu muista elämänalueista ja muista sitoumuksista irrallaan. Tällöin tullaan samalla olettaneeksi uralla etenijän sukupuoli, ainakin siinä tapauksessa, että hänellä on myös perhe tai vastuu muista läheisistä. Kulttuurissa vastuu lapsista mielletään kuuluvaksi ensisijaisesti äidille, ja perheellinen naislääkäri tasapainoilee lääkärimyytin ja äitimyytin välillä; molemmat myytit vaatisivat täydellistä sitoutumista.
Tässä tutkimuksessa nimitetään myyttiseksi lääkäriksi eräänlaista ammattikulttuurista peruskertomusta. Myyttinen lääkäri sitoutuu työhönsä ehdoitta, ja työ on hänelle elämän keskeinen sisältö. Hän etenee urallaan suunnitellusti ja katkottomasti. Hän on rationaalinen, vakaa ja kykenevä tekemään päätöksiä. Hän on henkisesti vahva ja fyysisesti haavoittumaton, ikään kuin tiedollisesti hallitsemansa sairausilmiön yläpuolella myös ruumiineen. Hän on tarkka sekä omastaan että koko ammattikuntansa arvosta ja arvostuksesta eikä toimi tavalla, joka kyseenalaistaisi profession tieteellistä ja eettistä perustaa.
Lääkärit eivät useinkaan omaksu myyttiä sellaisenaan identiteettinsä ihanteeksi, vaan myytti toimii normistona, joka kuuluu sekä tuntea että osata kyseenalaistaa: myytti moniäänistää lääkärin. Professionaaleiksi arvoiksi usein mainitut eettisyys ja sitoutuminen saavat kunkin lääkärin identiteetissä omaelämäkerrallisen sisällön. Kun lääkäriyttä tarkastellaan elämänkokonaisuuden ja elämäntarinan osana, kuten tässä tutkimuksessa on tehty, myyttisen lääkärin ehdoton sitoutuminen työhön ja uraan kyseenalaistuu jo lähtökohtaisesti. Tasa-arvon ja uuden isyyden ideologioiden turvin lääkäri-isätkin haastavat uran ensisijaisuuden ja sitoutuvat myös lapsiin ja perheeseen. Vaikka tasa-arvon merkitys on erilainen miehen ja naisen puheessa, tutkimuksessa esitetään, että työuran tarkasteluun tulisi ylipäätään sisällyttää perhe ja muut sitoumukset.
Myyttinen lääkäri toistaa kulttuurissa maskuliinisiksi määrittyviä piirteitä muutenkin kuin työhön sitoutumisen määrässä. Väitöskirjassa tarkastellaan fyysisen voiman ja haavoittumattomuuden odotusta kirurgiin liitettyjen ominaisuuksien kautta ja toisaalta sen kautta, miten moni haastatelluista nuorista lääkäreistä sisällytti elämäntarinaansa oman sairautensa tai muun ruumiillisen rajoituksen. Näitä kertomuksia kuunnellaan rinnakkain kulttuurissa yleisesti ja lääkäreiden ammattikulttuurissa erityisesti sairauteen liitettyjen merkitysten kanssa. Ammatillisessa käytännössä on harvoin aikaa ja paikkaa jakaa lääkärin oman sairauden kokemusta, kun taas elämäntarinassa se käy helpommin. Tämän tutkimuksen perusteella sairauden häpeällisyys ei ole lääkärin identiteettiin piirtynyt ominaisuus. Ennemminkin kyse on siitä, ettei omista vaivoista ole tapana kertoa, vaikka toisaalta on esitetty, että oma sairauden kokemus on pohjana potilaan empaattiselle kohtaamiselle.
Väitöskirjassa tarkastellaan lääkäri-identiteetin moniäänisyyttä sukupuolen ohella kahden muunkin aihealueen kautta. Toinen aihealue liittyy 1990-luvun alun lääkärityöttömyysvaiheeseen, joka ammattikunnan sisäisissä keskusteluissa aikanaan tulkittiin uhaksi perinteisille professionaaleille arvoille ja nuorten, työttömiksi valmistuvien lääkäreiden ammatti-identiteetille. Elämäntarina-aineiston ohella tutkimuksessa hyödynnetään kahta muuta aineistoa: kyselylomakkeella kerättyjä pieniä urakuvauksia, joissa näkökulmana on lääkärityöttömyys, ja ammattilehtien työttömyyskirjoituksia. Ennusteet pahenevasta työttömyydestä eivät toteutuneet, mutta aikanaan työttömyys oli suomalaiselle lääkärikunnalle uudenlainen tilanne, josta keskusteltiin vilkkaasti. Tässä tutkimuksessa kysytään työttömyyden merkitystä lääkäreille, mutta samanaikaisesti kysymys on lääkäri-identiteetistä yleisemmin. Työttömyysvaihe ymmärretään historian hetkenä, joka sai lääkärit esittämään identiteettiään koskevia kysymyksiä: mikä on työn merkitys lääkärille? Mikä on yhtenäisyyden merkitys ammattikunnalle?
Keskustelussa oli samalla kyse perustavammasta haasteesta, jonka tehokkuusvaatimukset esittivät - esittävät - professionaaleille arvoille. Työnkuvien erilaisuus ja keskinäinen kilpailu näyttivät uhkaavan ammattikunnan yhtenäisyyttä. Elämäntarinan näkökulmasta profession kohtaama haaste koskee sitä, miten vaalia ammattikunnan sisäistä erilaisuutta ja erilaisia lääkärin elämän, uran ja identiteetin toteutumia asettamatta niitä arvojärjestykseen.
Kolmas tutkimuksen aihealue on kertomusaineistojen analysoimisen metodologia: tutkimuksessa kehitetään menetelmiä, joiden avulla voi lukea tarinoista moninaisuutta ja sukupuolta. Näitä menetelmiä voi soveltaa tutkittaessa ammatillisuutta sukupuolen näkökulmasta tai identiteettikertomuksia moninaisessa, ristiriitaisessakin maailmassa elämisen näkökulmasta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4609]