Hoitohenkilöstön ammatillinen kasvu hoitokulttuurissa
Laakkonen, Arja (2004)
Laakkonen, Arja
Tampere University Press
2004
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2004-04-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5923-7
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5923-7
Kuvaus
Research Centre for Vocational Education - Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus
Tiivistelmä
Terveydenhuollon organisaatioissa, kuten yleensä työelämässä, eletään voimakasta myllerrysten aikaa; muutokset ovat useimmiten nopeita, ennakoimattomia ja monikerroksisia. Haasteista selviäminen edellyttää organisaatioilta ja sen työntekijöiltä organisaatiokulttuuria, jossa korostuvat moniammatillinen yhteistyö, asiakaslähtöisyys sekä kehittymiskyky ja -halu. On väistämätöntä, että muutos heijastuu voimakkaana henkilöstön ammatilliseen perus- ja täydennyskoulutukseen uudenlaisen osaamisen tuottamisena ja koulutustarjonnan laajentamisena. Henkilöstön ammatillinen kasvu ja asiantuntijuuden kehittyminen ovat parhaimmillaan sekä organisaation että siellä toimivien työntekijöiden etu.
Tutkimuksen tarkoituksena oli laajentaa ymmärrystä hoitokulttuurista ammatillisena kasvuympäristönä. Tavoitteena oli kuvata, analysoida ja tulkita tutkimuksen kohteena olevaa hoitokulttuuria fyysisenä ja sosiaalisena ympäristönä sekä välittömästi tai välillisesti vastaanottotilanteeseen liittyvänä näkyvänä ja kuuluvana käyttäytymisenä. Lisäksi tavoitteena oli arvioida hoitokulttuurin tarjoamia mahdollisuuksia hoitotyön asiantuntijuuteen kehittymisessä.
Tutkimus oli laadullinen, etnografinen. Tutkimuksen kohdeympäristö oli pääkaupunkiseudulla sijaitseva erikoissairaanhoidon poliklinikka. Aineistonkeruu kesti keväästä 1997 kevääseen 2001. Aineisto koostui vastaanottojen (N=110) sekä tutkimusyksikön vastaanottotoimintaan ja sen kehittämiseen liittyvien koulutus- ja kehittämispäivien (N=29) havainnoinnista, haastatteluaineistosta (N=9), tutkimus- ja havainnointipäiväkirjasta (sivut 1-215) ja dokumenteista. Aineiston analyysimenetelmänä oli laadullinen sisällön analyysi.
Tutkimuksen ajankohtana tutkimusyksikön toiminnassa korostui käynti- ja poliklinikkakohtainen ajattelumalli, joka muistutti teollisuuden tuotantoliukuhihnaa. Hoitajien toiminta oli epäitsenäistä ja tehtäväkeskeistä. Työnjaolliset tekijät kavensivat tutkimusyksikön hoitajien ohjausvastuuta. Ohjaus oli perinteistä ja sairauskeskeistä. Hoitajien keskinäinen yhteistyö oli tiivistä ja sitä luonnehti perinteinen yksilöllisen asiantuntijuuden malli. Sen sijaan yhteistyö muiden ammattiryhmien kanssa oli vähäistä edustaen byrokraattista yhteistyömallia.
Tutkittu hoitokulttuuri ei tarjonnut siellä työskenteleville hoitajille riittävästi ammatillisen kasvun haasteita eikä siten tukenut hoitotyön asiantuntijuuteen kasvua. Oppimista luonnehti pikemminkin negatiivisuus ja tilanteisiin sopeutuminen kuin positiivisuus ja tilanteiden kehittäminen. Lisäksi viimeaikainen kehitys tutkimusyksikössä kavensi entuudestaan mahdollisuuksia kehittää hoitotyön asiantuntijuutta. Hoitotyöllä ei ollut omaa selkeää, itsenäistä tehtäväänsä tutkimusyksikössä, eikä toiminta ohjautunut hoitotieteestä käsin. Hoitotiede näkyi vasta ideologiassa ja julkiteorioissa. Tutkimusorganisaatiossa toteutuva laadun arviointi kuvasti kapeaa ja yksipuolista näkemystä hyvästä palveluprosessista. Henkilökunnan osaamista ja ammatillista kasvua ei arvioitu.
Tutkimustuloksia voi hyödyntää koulutuksen suunnittelussa ja arvioinnissa. Lisäksi hankittu tieto palvelee työelämän kehittämistoimintaa - joko oppilaitoksen kanssa yhteistyössä tapahtuvaa tai tutkimusyksikön omaehtoista kehittämistoimintaa. Usein organisaatiokulttuurin edustajat itse ovat sokeita omalle kulttuurilleen, minkä vuoksi tutkimuksen avulla hankittu diagnoosi nykytilanteesta lienee arvokas.
Tutkimuksen tarkoituksena oli laajentaa ymmärrystä hoitokulttuurista ammatillisena kasvuympäristönä. Tavoitteena oli kuvata, analysoida ja tulkita tutkimuksen kohteena olevaa hoitokulttuuria fyysisenä ja sosiaalisena ympäristönä sekä välittömästi tai välillisesti vastaanottotilanteeseen liittyvänä näkyvänä ja kuuluvana käyttäytymisenä. Lisäksi tavoitteena oli arvioida hoitokulttuurin tarjoamia mahdollisuuksia hoitotyön asiantuntijuuteen kehittymisessä.
Tutkimus oli laadullinen, etnografinen. Tutkimuksen kohdeympäristö oli pääkaupunkiseudulla sijaitseva erikoissairaanhoidon poliklinikka. Aineistonkeruu kesti keväästä 1997 kevääseen 2001. Aineisto koostui vastaanottojen (N=110) sekä tutkimusyksikön vastaanottotoimintaan ja sen kehittämiseen liittyvien koulutus- ja kehittämispäivien (N=29) havainnoinnista, haastatteluaineistosta (N=9), tutkimus- ja havainnointipäiväkirjasta (sivut 1-215) ja dokumenteista. Aineiston analyysimenetelmänä oli laadullinen sisällön analyysi.
Tutkimuksen ajankohtana tutkimusyksikön toiminnassa korostui käynti- ja poliklinikkakohtainen ajattelumalli, joka muistutti teollisuuden tuotantoliukuhihnaa. Hoitajien toiminta oli epäitsenäistä ja tehtäväkeskeistä. Työnjaolliset tekijät kavensivat tutkimusyksikön hoitajien ohjausvastuuta. Ohjaus oli perinteistä ja sairauskeskeistä. Hoitajien keskinäinen yhteistyö oli tiivistä ja sitä luonnehti perinteinen yksilöllisen asiantuntijuuden malli. Sen sijaan yhteistyö muiden ammattiryhmien kanssa oli vähäistä edustaen byrokraattista yhteistyömallia.
Tutkittu hoitokulttuuri ei tarjonnut siellä työskenteleville hoitajille riittävästi ammatillisen kasvun haasteita eikä siten tukenut hoitotyön asiantuntijuuteen kasvua. Oppimista luonnehti pikemminkin negatiivisuus ja tilanteisiin sopeutuminen kuin positiivisuus ja tilanteiden kehittäminen. Lisäksi viimeaikainen kehitys tutkimusyksikössä kavensi entuudestaan mahdollisuuksia kehittää hoitotyön asiantuntijuutta. Hoitotyöllä ei ollut omaa selkeää, itsenäistä tehtäväänsä tutkimusyksikössä, eikä toiminta ohjautunut hoitotieteestä käsin. Hoitotiede näkyi vasta ideologiassa ja julkiteorioissa. Tutkimusorganisaatiossa toteutuva laadun arviointi kuvasti kapeaa ja yksipuolista näkemystä hyvästä palveluprosessista. Henkilökunnan osaamista ja ammatillista kasvua ei arvioitu.
Tutkimustuloksia voi hyödyntää koulutuksen suunnittelussa ja arvioinnissa. Lisäksi hankittu tieto palvelee työelämän kehittämistoimintaa - joko oppilaitoksen kanssa yhteistyössä tapahtuvaa tai tutkimusyksikön omaehtoista kehittämistoimintaa. Usein organisaatiokulttuurin edustajat itse ovat sokeita omalle kulttuurilleen, minkä vuoksi tutkimuksen avulla hankittu diagnoosi nykytilanteesta lienee arvokas.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]