Our Places - Their Spaces. Urban Territoriality in the Northern Irish Conflict
Kuusisto-Arponen, Anna-Kaisa (2003)
Kuusisto-Arponen, Anna-Kaisa
Tampere University Press
2003
Aluetiede - Regional Studies
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2003-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5619-X
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5619-X
Tiivistelmä
Pohjois-Irlannin konflikti paikallisten ihmisten arkielämässä
Pohjois-Irlannin konflikti on usean vuosikymmenen ajan ollut median mielenkiinnon kohteena. Varsinkin 1990-luvulla alkanut rauhanprosessi on usein nostanut Pohjois-Irlannin otsikoihin eri puolilla maailmaa. Rauhanprosessista huolimatta on kuitenkin aiheellista kysyä onko Pohjois-Irlannissa todella rauha? Millaista on elää Pohjois-Irlannissa ja kuinka konflikti on vaikuttanut paikallisten ihmisten arkielämään. Teoreettisesti haastava kysymys on myös se kuinka tilan hallinta ja konfliktin uusintaminen ovat yhteydessä toisiinsa. Näihin kysymyksiin väitöskirjani Our Places-Their Spaces vastaa.
Pohjois-Irlannin konfliktin juuret ovat paljon kauempana historiassa kuin yleensä oletetaan. Viimeistä kolmeakymmentä vuotta voidaankin kutsua modernin konfliktin vaiheeksi, sillä ensimmäiset väkivaltaiset yhteenotot on tiettävästi käyty jo 1200-luvulla. Väitöskirjassani olen tutkinut Pohjois-Irlannin konfliktia paikallisten ihmisten tilakäsityksen kautta. Paikallinen territoriaalisuus eli tilan hallinnan politiikka luo turvallisuutta paikallisyhteisöille. Tiukasti rajattu elinympäristö, rajojen (fyysisiä sekä mentaalisia) luominen, sekä dikotomiat (me ja muut, protestantit ja katoliset, ystävä ja vihollinen, unionistit ja nationalistit) määrittävät paikallisten ihmisten arkikäytäntöjä. Me ja muut jaottelu näkyy muun muassa asuinalueiden segregoitumisessa: katoliset ja protestantit asuvat usein omilla alueillaan. Sosiaalinen kanssa käyminen rajoittuu oman yhteisön hallitsemille asuinalueille, koulujärjestelmä perustuu valtion kouluihin, joissa protestantti lapset käyvät ja katolisen kirkon omistamiin kouluihin.Konflikti on luonut monia käytäntöjä, jotka omalla tavallaan ovat mahdollistaneet elämisen konfliktin ja jännitteiden repimässä yhteiskunnassa. Nämä käytännöt ovat kuitenkin luoneet nk. territoriaalisen ansan. Territoriaalisella ansalla tarkoitetaan sosiaalisten ja tilallisten ulottuvuuksien rajoittuneisuutta. Erityisen selvästi territoriaalisuus näkyy kaupungeissa. Tätä ilmiötä olen tutkimuksessani kutsunut urbaanin rajamaan (urban borderland) muodostumiseksi. Urbaani rajamaa tarkoittaa "meidän paikkojen" (our places), jotka ovat turvallisuuden saarekkeita, erottamista "toisten tiloista" (their spaces), jotka ovat pelon paikkoja.
Tutkimuksessani analysoin paikallisten ihmisten kokemuksia konfliktista, territoriaalisesta ansasta ja uudesta nk. haastavasta yhteiskunnallisesta diskurssista, jota rauhanprosessi monine uudistuksineen edustaa. Väitöskirjani tutkimuskohde urbaani rajamaa on Derry/Londonderryn kaupunki. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla (vuonna 2000), joita oli yhteensä seitsemän. Kaksi ryhmistä oli muodostettu pelkästään protestanteista, kolme pelkästään katolisista ja kaksi ryhmää joissa oli molempien paikallisyhteisöjen edustajia. Näiden keskustelujen pohjalta työssäni paneudutaan moniin arkielämän käytäntöihin; kuinka yhteisö rajaa ja rakentaa "meidän paikkoja", miten yhteisöjen välisiä rajoja kommunikoidaan, miten väkivalta näyttäytyy arkielämän kokemuksessa, millaisia selviytymisstrategioita ihmisillä on ja lopulta kuinka rauhanprosessi vaikuttaa tilan hallinnan problematiikkaan.
Empiirisenä tuloksena esitän kolme narratiivia, jotka osoittavat kuinka pyrkimys hallita tilaa on vaikuttanut erilailla paikallisiin ihmisiin. Aktivistit (activists) toteuttavat vahvan territoriaalisuuden mallia, jossa tilan rajaaminen ja toiseuden ulkoistaminen ovat ainoita keinoja selvitä konfliktiyhteiskunnassa. Alistuneet (acquiescent) sen sijaan elävät territoriaalisessa ansassa mutta he eivät aktiivisesti osallistu konfliktin uusintamiseen. Tämän narratiivin omaksuneille territoriaalinen ansa näyttäytyy pysyvänä tilana, josta ei ole ulos pääsyä. Aivan päinvastainen lähtökohta löytyy visionäärien (visionaries) narratiivista. Heille territoriaalinen tilan hallinnan politiikka on muutettavissa oleva prosessi. Visionäärit haastavat vanhan jaotteluihin perustuvan yhteiskunnallisen tilanteen. Visionääri narratiivin kautta urbaani rajamaa ja monet sosio-spatiaaliset prosessit tulevat kokemaan suurimman muutos paineen.
Tällä hetkellä Pohjois-Irlannissa eletään muutosten aikakautta: vanha territoriaalinen tilan hallinta kohtaa rauhanprosessin haasteet. Yhtäältä paikallisten ihmisten ja yhteisöjen tulee ottaa kantaa aseistariisuntaan, uuteen maakuntahallitukseen ja muihin Belfastin sopimuksen tuomiin uudistuksiin, sekä toisaalta paikallisyhteisöt haluavat pitää kiinni omista kulttuurisista oikeuksistaan. Poliittinen rauhanprosessi onkin kohdannut ajoittain paljon vastustusta ja protestimielialaa paikallisesti. Selväksi on kuitenkin tullut, että yhteiskunnallinen tilanne on tullut haastetuksi sekä sisältäpäin että myös monien kansainvälisten toimijoiden taholta. Tutkimukseni johtopäätös on kuitenkin, että tilan hallinnan politiikka säilyy olennaisena osana Pohjois-Irlantilaista arkielämää. Jaottelut meidän paikkoihin ja niiden tiloihin ei välttämättä katoa rauhanprosessin myötä. Kuitenkin ajoittain ja paikoitellen on ollut mahdollista osoittaa kuinka territoriaalinen tilan hallinta on murenemassa tai ainakin muuttumassa vähemmän politisoituneeksi toiminnaksi kuin aiemmin.
Pohjois-Irlannin konflikti on usean vuosikymmenen ajan ollut median mielenkiinnon kohteena. Varsinkin 1990-luvulla alkanut rauhanprosessi on usein nostanut Pohjois-Irlannin otsikoihin eri puolilla maailmaa. Rauhanprosessista huolimatta on kuitenkin aiheellista kysyä onko Pohjois-Irlannissa todella rauha? Millaista on elää Pohjois-Irlannissa ja kuinka konflikti on vaikuttanut paikallisten ihmisten arkielämään. Teoreettisesti haastava kysymys on myös se kuinka tilan hallinta ja konfliktin uusintaminen ovat yhteydessä toisiinsa. Näihin kysymyksiin väitöskirjani Our Places-Their Spaces vastaa.
Pohjois-Irlannin konfliktin juuret ovat paljon kauempana historiassa kuin yleensä oletetaan. Viimeistä kolmeakymmentä vuotta voidaankin kutsua modernin konfliktin vaiheeksi, sillä ensimmäiset väkivaltaiset yhteenotot on tiettävästi käyty jo 1200-luvulla. Väitöskirjassani olen tutkinut Pohjois-Irlannin konfliktia paikallisten ihmisten tilakäsityksen kautta. Paikallinen territoriaalisuus eli tilan hallinnan politiikka luo turvallisuutta paikallisyhteisöille. Tiukasti rajattu elinympäristö, rajojen (fyysisiä sekä mentaalisia) luominen, sekä dikotomiat (me ja muut, protestantit ja katoliset, ystävä ja vihollinen, unionistit ja nationalistit) määrittävät paikallisten ihmisten arkikäytäntöjä. Me ja muut jaottelu näkyy muun muassa asuinalueiden segregoitumisessa: katoliset ja protestantit asuvat usein omilla alueillaan. Sosiaalinen kanssa käyminen rajoittuu oman yhteisön hallitsemille asuinalueille, koulujärjestelmä perustuu valtion kouluihin, joissa protestantti lapset käyvät ja katolisen kirkon omistamiin kouluihin.Konflikti on luonut monia käytäntöjä, jotka omalla tavallaan ovat mahdollistaneet elämisen konfliktin ja jännitteiden repimässä yhteiskunnassa. Nämä käytännöt ovat kuitenkin luoneet nk. territoriaalisen ansan. Territoriaalisella ansalla tarkoitetaan sosiaalisten ja tilallisten ulottuvuuksien rajoittuneisuutta. Erityisen selvästi territoriaalisuus näkyy kaupungeissa. Tätä ilmiötä olen tutkimuksessani kutsunut urbaanin rajamaan (urban borderland) muodostumiseksi. Urbaani rajamaa tarkoittaa "meidän paikkojen" (our places), jotka ovat turvallisuuden saarekkeita, erottamista "toisten tiloista" (their spaces), jotka ovat pelon paikkoja.
Tutkimuksessani analysoin paikallisten ihmisten kokemuksia konfliktista, territoriaalisesta ansasta ja uudesta nk. haastavasta yhteiskunnallisesta diskurssista, jota rauhanprosessi monine uudistuksineen edustaa. Väitöskirjani tutkimuskohde urbaani rajamaa on Derry/Londonderryn kaupunki. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla (vuonna 2000), joita oli yhteensä seitsemän. Kaksi ryhmistä oli muodostettu pelkästään protestanteista, kolme pelkästään katolisista ja kaksi ryhmää joissa oli molempien paikallisyhteisöjen edustajia. Näiden keskustelujen pohjalta työssäni paneudutaan moniin arkielämän käytäntöihin; kuinka yhteisö rajaa ja rakentaa "meidän paikkoja", miten yhteisöjen välisiä rajoja kommunikoidaan, miten väkivalta näyttäytyy arkielämän kokemuksessa, millaisia selviytymisstrategioita ihmisillä on ja lopulta kuinka rauhanprosessi vaikuttaa tilan hallinnan problematiikkaan.
Empiirisenä tuloksena esitän kolme narratiivia, jotka osoittavat kuinka pyrkimys hallita tilaa on vaikuttanut erilailla paikallisiin ihmisiin. Aktivistit (activists) toteuttavat vahvan territoriaalisuuden mallia, jossa tilan rajaaminen ja toiseuden ulkoistaminen ovat ainoita keinoja selvitä konfliktiyhteiskunnassa. Alistuneet (acquiescent) sen sijaan elävät territoriaalisessa ansassa mutta he eivät aktiivisesti osallistu konfliktin uusintamiseen. Tämän narratiivin omaksuneille territoriaalinen ansa näyttäytyy pysyvänä tilana, josta ei ole ulos pääsyä. Aivan päinvastainen lähtökohta löytyy visionäärien (visionaries) narratiivista. Heille territoriaalinen tilan hallinnan politiikka on muutettavissa oleva prosessi. Visionäärit haastavat vanhan jaotteluihin perustuvan yhteiskunnallisen tilanteen. Visionääri narratiivin kautta urbaani rajamaa ja monet sosio-spatiaaliset prosessit tulevat kokemaan suurimman muutos paineen.
Tällä hetkellä Pohjois-Irlannissa eletään muutosten aikakautta: vanha territoriaalinen tilan hallinta kohtaa rauhanprosessin haasteet. Yhtäältä paikallisten ihmisten ja yhteisöjen tulee ottaa kantaa aseistariisuntaan, uuteen maakuntahallitukseen ja muihin Belfastin sopimuksen tuomiin uudistuksiin, sekä toisaalta paikallisyhteisöt haluavat pitää kiinni omista kulttuurisista oikeuksistaan. Poliittinen rauhanprosessi onkin kohdannut ajoittain paljon vastustusta ja protestimielialaa paikallisesti. Selväksi on kuitenkin tullut, että yhteiskunnallinen tilanne on tullut haastetuksi sekä sisältäpäin että myös monien kansainvälisten toimijoiden taholta. Tutkimukseni johtopäätös on kuitenkin, että tilan hallinnan politiikka säilyy olennaisena osana Pohjois-Irlantilaista arkielämää. Jaottelut meidän paikkoihin ja niiden tiloihin ei välttämättä katoa rauhanprosessin myötä. Kuitenkin ajoittain ja paikoitellen on ollut mahdollista osoittaa kuinka territoriaalinen tilan hallinta on murenemassa tai ainakin muuttumassa vähemmän politisoituneeksi toiminnaksi kuin aiemmin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4965]