Users of New Technology - A Discourse Analysis of a New Technology User
Lampinen, Minttu (2005)
Lampinen, Minttu
Tampere University Press
2005
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2005-03-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6226-2
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6226-2
Tiivistelmä
Tutkimus esittää monipuolisen kuvan uuden teknologian käyttäjyydestä. Se tarkastelee käyttäjyyden käsitteen sisältöä ja pohtii erityisesti sitä, miten sosiaalinen erottautuminen tulee esiin uuden teknologian käytössä. Sosiaalisella erottautumisella tarkoitetaan sitä, kuinka kuluttajat määrittelevät hyväksyttävyyden rajoja uuden teknologian käyttäjänä olemiselle ja toimimiselle. Tutkimuksessa vertaillaan kuluttajakäyttäytymisen teorioita teknologian kulutuksesta. Riippuen näkökulmasta, kuluttaja voi sopeutua ulkoapäin tulevaan uuteen teknologiaan tai luoda itse määritykset teknologialle, sen käytölle ja käyttäjille. Tutkimus on tehty ilman tiukkaa ohjaavaa teoriaa, sillä tutkija on halunnut antaa puheenvuoron kuluttajille itselleen. Tutkimuksen aineisto kerättiin suomalaisten aikuisten ryhmäkeskusteluista. Uuden teknologian käyttäjän määrittelyä tutkitaan kulttuurisesti jaettujen merkitysten kautta. Jaetut merkitykset rakentuvat ihmisten välisissä keskusteluissa, joissa niitä luodaan, muokataan ja vaihdetaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin diskurssianalyysia, joka sopii merkitysten tulkitsemiseen.
Tuloksena löydetään viisi puhetapaa eli diskurssia, joilla kuluttajat määrittelevät käyttäjyyttä. Nämä viisi diskurssia ovat nimeltään kokemuksellinen puhetapa, käyttäjää täydentävä puhetapa, sosiaalisen erottautumisen puhetapa, yhteiskunnan perusteiden puhetapa sekä pirstaloituvan yhteiskunnan puhetapa. Ne voidaan ryhmitellä kokonaiskuvaksi kolmen tason avulla. Tasot kuvaavat käyttäjän suhdetta muihin ihmisiin ja ovat nimeltään yksilöllinen, ihmistenvälinen ja yhteiskunnallinen. Yksilöllinen taso käsittelee käyttäjän kokemuksia ja mahdollisuutta hyödyntää teknologiaa, kun taas yhteiskunnallinen taso näkee käyttäjän osana laajempaa yhteisöä. Ihmistenvälinen taso tuo yhteen kaksi edellistä näkökulmaa. Se arvioi käyttäjyyden hyväksyttävyyttä ja kritisoi uuden teknologian tarvetta. Ihmistenvälisen sosiaalisen erottautumisen kautta tulee esiin, kuinka uuden teknologian käyttäjä voi joutua tasapainoilemaan omien halujensa ja hyväksyttävän sosiaalisen käytöksen välillä.
Tutkimus antaa monipuolisen kuvan uuden teknologian omaksumiseen ja käyttöön liittyvistä keskeisistä tekijöistä suomalaisessa kulttuuriympäristössä. Tutkimuksen teoreettinen anti on laajentaa markkinointitiedettä yhdistämällä teknologian kulutuksen teorioita tulkinnallisessa kuluttajatutkimuksessa ja tuloksia verrataan aikaisempiin tutkimustuloksiin. Kuluttajakäyttäytymisen eri selitysmalleista tutkimus toisaalta tukee tuoteominaisuuksiin ja hyötyihin perustuvia yksilöllisiä asenne- ja valintateorioita, toisaalta se antaa vihjeitä myös uuden teknologian roolista sosiaalisen hyväksynnän ja erottautumisen välineenä. Käyttäytymisen sosiaalinen ja kulttuurinen riippuvuus tulee esille siinä, että kuluttajien käsitykset uudesta teknologiasta muodostuvat aina vuorovaikutuksen tuloksena. Käytännössä kulttuurisesti jaettujen puhetapojen ja merkitysten tuntemusta voidaan hyödyntää esimerkiksi markkinointiviestinnässä, sillä haluttuja diskursseja voidaan painottaa markkinoinnissa ja mainonnassa. Diskurssien tunnistaminen auttaa ymmärtämään sosiaalisia rakenteita, jotka voivat vaikuttaa uusien tuotteiden ja palveluiden omaksumiseen ja sitä kautta niiden menestymismahdollisuuksiin.
Tuloksena löydetään viisi puhetapaa eli diskurssia, joilla kuluttajat määrittelevät käyttäjyyttä. Nämä viisi diskurssia ovat nimeltään kokemuksellinen puhetapa, käyttäjää täydentävä puhetapa, sosiaalisen erottautumisen puhetapa, yhteiskunnan perusteiden puhetapa sekä pirstaloituvan yhteiskunnan puhetapa. Ne voidaan ryhmitellä kokonaiskuvaksi kolmen tason avulla. Tasot kuvaavat käyttäjän suhdetta muihin ihmisiin ja ovat nimeltään yksilöllinen, ihmistenvälinen ja yhteiskunnallinen. Yksilöllinen taso käsittelee käyttäjän kokemuksia ja mahdollisuutta hyödyntää teknologiaa, kun taas yhteiskunnallinen taso näkee käyttäjän osana laajempaa yhteisöä. Ihmistenvälinen taso tuo yhteen kaksi edellistä näkökulmaa. Se arvioi käyttäjyyden hyväksyttävyyttä ja kritisoi uuden teknologian tarvetta. Ihmistenvälisen sosiaalisen erottautumisen kautta tulee esiin, kuinka uuden teknologian käyttäjä voi joutua tasapainoilemaan omien halujensa ja hyväksyttävän sosiaalisen käytöksen välillä.
Tutkimus antaa monipuolisen kuvan uuden teknologian omaksumiseen ja käyttöön liittyvistä keskeisistä tekijöistä suomalaisessa kulttuuriympäristössä. Tutkimuksen teoreettinen anti on laajentaa markkinointitiedettä yhdistämällä teknologian kulutuksen teorioita tulkinnallisessa kuluttajatutkimuksessa ja tuloksia verrataan aikaisempiin tutkimustuloksiin. Kuluttajakäyttäytymisen eri selitysmalleista tutkimus toisaalta tukee tuoteominaisuuksiin ja hyötyihin perustuvia yksilöllisiä asenne- ja valintateorioita, toisaalta se antaa vihjeitä myös uuden teknologian roolista sosiaalisen hyväksynnän ja erottautumisen välineenä. Käyttäytymisen sosiaalinen ja kulttuurinen riippuvuus tulee esille siinä, että kuluttajien käsitykset uudesta teknologiasta muodostuvat aina vuorovaikutuksen tuloksena. Käytännössä kulttuurisesti jaettujen puhetapojen ja merkitysten tuntemusta voidaan hyödyntää esimerkiksi markkinointiviestinnässä, sillä haluttuja diskursseja voidaan painottaa markkinoinnissa ja mainonnassa. Diskurssien tunnistaminen auttaa ymmärtämään sosiaalisia rakenteita, jotka voivat vaikuttaa uusien tuotteiden ja palveluiden omaksumiseen ja sitä kautta niiden menestymismahdollisuuksiin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4966]