Oman elämänsä ehtoisa emäntä: maatilan emännän emäntäkuva työn mielekkyyden ja muutoksen näkökulmasta
Härkki-Santala, Maria (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Härkki-Santala, Maria
MC-Pilot Oy
2002
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Väitöspäivä
2002-06-12Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan päätoimisen emännän elämää ja työtä sosiaalisten suhteiden kautta muodostuvien näkökulmien avulla. Selvitetään, miten emännät tuottavat puheissaan työnsä mielekkyyden. Emännyys on moninainen tapa toteuttaa naiseutta sukupuoli- ja sukupolviroolina, joka tarkoittaa laajennetussa perheessä kahden eri sukupolven naisen välisen suhteen sisältöä.
Keskeinen käsite on maailmankuvaa vastaava emäntäkuva, jonka rakentamisen analyyttisenä välineenä käytettiin reaalista, ideaalista ja, analyysin välivaiheen tuloksena, strategista emäntäkuvaa. Strateginen emäntäkuva muodostuu puheessa mielekkyyden turvaajaksi. Emännyyden erityispiirre on, ettei siihen ole koulutusta, ei rekrytointia eikä se sisällä uranousua. Emännäksi tullaan solmimalla av(i)oliitto viljelijän kanssa, mutta jonkinasteista emäntätutkintoa kaivattiin. Mielekkyys kumpusi työntäyteisistä päivistä, ihmissuhteista ja ajatuksesta, että emännyys on valinta olosuhteista ja kuormittavuudestaan huolimatta. Emännät sanoutuivat irti avustavan perheenjäsenen roolista, mutta myönsivät joustavansa ajankäytössään, jos tilan työt niin vaativat. Naiset kokivat olevansa tasa-arvoisia, vaikka tasa-arvon ulkoiset kriteerit eivät välttämättä toteutuneet. Epätasa-arvoisen tilanteen kyseenalaistamattomuus luo turvallisuuden tunteen.
Toimeliaat, yksinpuurtavat emännät osallistuivat kylätoimintaan kokematta itseään yhteiskunnallisiksi vaikuttajiksi. Kaikki aika koettiin työajaksi. Tavanomaista kotitaloutta laajempi taloustyö laskettiin kuuluvaksi maataloustöihin, joten haluttiin sen kartuttavan sosiaali- ja eläke-etuja. Yksi arjen käsittelytapa oli yrittäjyyspuhe. Kyse ei ollut emännyydestä erkaantumisesta, sillä varsinaiseen yrittäjyyteen ei ollut mahdollisuuksia, koska aika ja voimat kuluvat maataloustöissä. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin 1997, se koostuu 57 emännän puheista. Seitsemään ryhmähaastatteluun osallistui 26, ja haastattelujen perusteella laadittuun kyselyyn vastasi 31 emäntää. Eri vastaamistavoilla saatiin emäntäkuvan monipuolisuus esiin.
Tutkimusmenetelmä oli aineistoa kunnioittavaa, teemojen sisältöä erittelevää. Tuloksia voidaan hyödyntää jaksamiskeskusteluissa, neuvonta- ja mielenterveysalalla, maaseudun kehittämiskeskusteluissa, työterveyshuollossa pohdittaessa maataloustyön mielekkyyttä tai tulevaisuuden emäntien työtä EU:ssa.
Keskeinen käsite on maailmankuvaa vastaava emäntäkuva, jonka rakentamisen analyyttisenä välineenä käytettiin reaalista, ideaalista ja, analyysin välivaiheen tuloksena, strategista emäntäkuvaa. Strateginen emäntäkuva muodostuu puheessa mielekkyyden turvaajaksi. Emännyyden erityispiirre on, ettei siihen ole koulutusta, ei rekrytointia eikä se sisällä uranousua. Emännäksi tullaan solmimalla av(i)oliitto viljelijän kanssa, mutta jonkinasteista emäntätutkintoa kaivattiin. Mielekkyys kumpusi työntäyteisistä päivistä, ihmissuhteista ja ajatuksesta, että emännyys on valinta olosuhteista ja kuormittavuudestaan huolimatta. Emännät sanoutuivat irti avustavan perheenjäsenen roolista, mutta myönsivät joustavansa ajankäytössään, jos tilan työt niin vaativat. Naiset kokivat olevansa tasa-arvoisia, vaikka tasa-arvon ulkoiset kriteerit eivät välttämättä toteutuneet. Epätasa-arvoisen tilanteen kyseenalaistamattomuus luo turvallisuuden tunteen.
Toimeliaat, yksinpuurtavat emännät osallistuivat kylätoimintaan kokematta itseään yhteiskunnallisiksi vaikuttajiksi. Kaikki aika koettiin työajaksi. Tavanomaista kotitaloutta laajempi taloustyö laskettiin kuuluvaksi maataloustöihin, joten haluttiin sen kartuttavan sosiaali- ja eläke-etuja. Yksi arjen käsittelytapa oli yrittäjyyspuhe. Kyse ei ollut emännyydestä erkaantumisesta, sillä varsinaiseen yrittäjyyteen ei ollut mahdollisuuksia, koska aika ja voimat kuluvat maataloustöissä. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin 1997, se koostuu 57 emännän puheista. Seitsemään ryhmähaastatteluun osallistui 26, ja haastattelujen perusteella laadittuun kyselyyn vastasi 31 emäntää. Eri vastaamistavoilla saatiin emäntäkuvan monipuolisuus esiin.
Tutkimusmenetelmä oli aineistoa kunnioittavaa, teemojen sisältöä erittelevää. Tuloksia voidaan hyödyntää jaksamiskeskusteluissa, neuvonta- ja mielenterveysalalla, maaseudun kehittämiskeskusteluissa, työterveyshuollossa pohdittaessa maataloustyön mielekkyyttä tai tulevaisuuden emäntien työtä EU:ssa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4963]