Sanatonko tarinaton? Afaatikon intersubjektiivinen maailma ja kertoen rakentuva identiteetti
Aaltonen, Tarja (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Aaltonen, Tarja
Miina Sillanpään säätiö
2002
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Väitöspäivä
2002-04-26Tiivistelmä
SANATONKO TARINATON?
Afaatikon intersubjektiivinen maailma ja kertoen rakentuva identiteetti
Aivoverenkierron häiriöihin (tutummin aivohalvaukseen) sairastuu Suomessa vuosittain noin 12 000 ihmistä. Heistä yhdellä kolmasosalla todetaan afaattinen oire. Afasialla tarkoitetaan jo hankitun kielellisyyden menetystä sairauden tai aivovamman seurauksena. Afasiaa on monen tyyppistä. Sen vaikeusaste voi vaihdella suuresti. Afasia voi ilmetä joko puheen tuottamisen tai ymmärtämisen vaikeuksina. Vaikeimmillaan ns. globaaleissa afasioissa niin kielen tuottaminen kuin ymmärtäminenkin häiriintyvät vaikeasti. Sosiaalipsykologian alaan kuuluvassa tutkimuksessa tarkastelaan aivoverenkierron häiriön seurauksena kielellisen kompetenssinsa eriasteisesti menettäneiden (afaattisten) puhujien osallistumista haastattelutilanteessa ja analysoidaan noissa tilanteissa kerrottuja tarinoita. Tutkimusaineisto koostuu neljän afaattisen puhujan kanssa käydyistä keskusteluista. Erillisiä haastattelutilanteita on viisi ja niistä kolmeen osallistuu myös aivoverenkierron häiriön sairastaneen puoliso. Haastattelut tehtiin vuosina 1996 ja 1997. Aineisto on analysoitu käyttäen kahta laadullista tutkimusmenetelmää. Menetelminä ovat keskustelunanalyysi ja narratiivinen eli tarinallisesta näkökulmasta aineistoa jäsentävä menetelmä.
Keskustelunanalyyttisen käsitteistön mukaan analyysi kohdentuu ns. vuorottelujäsennyksen ja korjausjäsennyksen tarkasteluun. Polttopisteessä on katsoa, miten pariskunnat kertovat sairastumisesta yhdessä. Yhdessä kertominen ja jaettu kertominen määrittellään harmoniseksi joko toisen puhetta tukevaksi tai sitä täydentäväksi yhteistyöksi. Kertominen voi olla myös riitasointuista, mutta silti se toimintana rakentaa yhteisyyttä ja määrittää intiimiä ihmissuhdetta. Yhdessä kertomisen korostaminen on kriittinen kannanotto keskusteluun, jossa puolisoiden osallistuminen mm. sairaudesta kertomiseen on määritelty sairastuneen itsemääräämisoikeutta rajoittavaksi puolesta puhumiseksi.
Jumeiksi nimitetään vuorovaikutustilanteessa esiintyviä episodeja, joissa keskustelun sujuva eteneminen katkeaa afaattisen osallistujan sananlöytämisvaikeuksien vuoksi. Jumiintuneissa episodeissa tehdään työtä, jälleen yhdessä, jotta sanan tai ilmaisun etsintään jumiintuva keskustelu saataisiin jatkumaan. Korjauskäytännöt ovat keskustelullisia keinoja, joilla pyritään pitämään yllä ja tuottamaan yhteisymmärrystä silloinkin, kun se jostain syystä uhkaa murtua. Aineistosta luetaan esiin kahdenlaisia jumiintuvia episodeja: todellisia jumeja ja tutkintojumeja. Niillä on toisiinsa verrattuna erilainen rakenne ja myös erilainen funktio keskusteluun osallistuvien yhteisen todellisuuden rakentajana. Todellinen jumi liittyy kerrotun kannalta sisällöllisesti keskeisen sanan etsintään, kun taas tutkintojumi saa merkityksensä kertojan kyvykkyyttä jäsentävänä kerronnallisena rakenteena.
Narratiivisen analyysin keinoin tutkimuksessa etsitään sisällöllisiä tarinoita, joita afasian ei oleteta tuhonneen. Afasia näkyy tavassa kertoa ja se vaikeuttaa osaltaan analyysin tekemistä, minkä vuoksi vain sanoin ilmaistuissa sisällöissä pitäytyminen ei ole ollut mahdollista. Niinpä myös kertomusten muotoseikkoja on analysoitu tarinaa rakentavina elementteinä. Kertomuksista on luettu esiin sekä yhteisiä, jaettuja ydintarinoita että henkilökohtaisia identiteettitarinoita. Ydintarinat on nimitetty sairauden kulun tarinaksi ja muutostarinaksi. Niissä korostuu sairauden tematiikka ja kertomuksen ajan pysäyttäminen nykyisyyteen. Tulevaisuus jätetään auki tai sitä ei kerrota olevan. Henkilökohtaisiin identiteettitarinoihin tulevaisuus kuitenkin piirtyy tarinallisena linjana mukaan.Tulevaisuus on, ja elämä jatkuu. Keskeistä on ollut analysoida afaattisen puhujan ja muiden haastattelutilanteessa läsnäolevien välistä vuorovaikutusta ja keskustelullista yhteistyötä. Tutkimuksessa on pyritty korostamaan vuorovaikutuksellisia piirteitä, jotka eivät poikkea ns. normaalisti puhuvien keskinäisestä vuorovaikutukesta. Ei olla etsitty niinkään niitä puolia, joita afasia estää, vaan ollaan keksitytty niihin, jotka tukevat kerronnan onnistumista afasiasta huolimatta. Afaattinen osallistuja voi hyödyntää keskustelun etenemisen lainalaisuuksia ja muita tilanteessa läsnäolevia tuottaakseen merkityksiä ja osallistuakseen mielekkäällä tavalla keskusteluun ja kertoakseen omaa tarinaansa.
Tutkimuksessa keskitytään siihen, miten intersubjektiivisuutta eli kokemusta kuulumisesta yhteiseen, jaettuun sosiaaliseen todellisuuteen ylläpidetään ja tuotetaan kasvokkaisessa vuorovaikutustilanteessa kielellisestä ongelmasta huolimatta. Afaatikolla on tarina tai tarinoita kerrottavanaan, minkä tutkimus myös tekee näkyväksi. Afasia tulee varmasti aina olemaan uhka kokemukselle siitä, että kuuluu samaan sosiaaliseen todellisuuteen muiden ihmisten kanssa. Sen ei kuitenkaan tarvitse estää intersubjektiivisuutta. Peruskysymykseksi nouseekin onko afaatikon kohtaavilla ihmisillä tahtoa kuulla ja niin jaksamista kuin keinojakin pyrkiä ymmärtämään tarina(t) rikkoutuneesta puheesta huolimatta.
Afaatikon intersubjektiivinen maailma ja kertoen rakentuva identiteetti
Aivoverenkierron häiriöihin (tutummin aivohalvaukseen) sairastuu Suomessa vuosittain noin 12 000 ihmistä. Heistä yhdellä kolmasosalla todetaan afaattinen oire. Afasialla tarkoitetaan jo hankitun kielellisyyden menetystä sairauden tai aivovamman seurauksena. Afasiaa on monen tyyppistä. Sen vaikeusaste voi vaihdella suuresti. Afasia voi ilmetä joko puheen tuottamisen tai ymmärtämisen vaikeuksina. Vaikeimmillaan ns. globaaleissa afasioissa niin kielen tuottaminen kuin ymmärtäminenkin häiriintyvät vaikeasti. Sosiaalipsykologian alaan kuuluvassa tutkimuksessa tarkastelaan aivoverenkierron häiriön seurauksena kielellisen kompetenssinsa eriasteisesti menettäneiden (afaattisten) puhujien osallistumista haastattelutilanteessa ja analysoidaan noissa tilanteissa kerrottuja tarinoita. Tutkimusaineisto koostuu neljän afaattisen puhujan kanssa käydyistä keskusteluista. Erillisiä haastattelutilanteita on viisi ja niistä kolmeen osallistuu myös aivoverenkierron häiriön sairastaneen puoliso. Haastattelut tehtiin vuosina 1996 ja 1997. Aineisto on analysoitu käyttäen kahta laadullista tutkimusmenetelmää. Menetelminä ovat keskustelunanalyysi ja narratiivinen eli tarinallisesta näkökulmasta aineistoa jäsentävä menetelmä.
Keskustelunanalyyttisen käsitteistön mukaan analyysi kohdentuu ns. vuorottelujäsennyksen ja korjausjäsennyksen tarkasteluun. Polttopisteessä on katsoa, miten pariskunnat kertovat sairastumisesta yhdessä. Yhdessä kertominen ja jaettu kertominen määrittellään harmoniseksi joko toisen puhetta tukevaksi tai sitä täydentäväksi yhteistyöksi. Kertominen voi olla myös riitasointuista, mutta silti se toimintana rakentaa yhteisyyttä ja määrittää intiimiä ihmissuhdetta. Yhdessä kertomisen korostaminen on kriittinen kannanotto keskusteluun, jossa puolisoiden osallistuminen mm. sairaudesta kertomiseen on määritelty sairastuneen itsemääräämisoikeutta rajoittavaksi puolesta puhumiseksi.
Jumeiksi nimitetään vuorovaikutustilanteessa esiintyviä episodeja, joissa keskustelun sujuva eteneminen katkeaa afaattisen osallistujan sananlöytämisvaikeuksien vuoksi. Jumiintuneissa episodeissa tehdään työtä, jälleen yhdessä, jotta sanan tai ilmaisun etsintään jumiintuva keskustelu saataisiin jatkumaan. Korjauskäytännöt ovat keskustelullisia keinoja, joilla pyritään pitämään yllä ja tuottamaan yhteisymmärrystä silloinkin, kun se jostain syystä uhkaa murtua. Aineistosta luetaan esiin kahdenlaisia jumiintuvia episodeja: todellisia jumeja ja tutkintojumeja. Niillä on toisiinsa verrattuna erilainen rakenne ja myös erilainen funktio keskusteluun osallistuvien yhteisen todellisuuden rakentajana. Todellinen jumi liittyy kerrotun kannalta sisällöllisesti keskeisen sanan etsintään, kun taas tutkintojumi saa merkityksensä kertojan kyvykkyyttä jäsentävänä kerronnallisena rakenteena.
Narratiivisen analyysin keinoin tutkimuksessa etsitään sisällöllisiä tarinoita, joita afasian ei oleteta tuhonneen. Afasia näkyy tavassa kertoa ja se vaikeuttaa osaltaan analyysin tekemistä, minkä vuoksi vain sanoin ilmaistuissa sisällöissä pitäytyminen ei ole ollut mahdollista. Niinpä myös kertomusten muotoseikkoja on analysoitu tarinaa rakentavina elementteinä. Kertomuksista on luettu esiin sekä yhteisiä, jaettuja ydintarinoita että henkilökohtaisia identiteettitarinoita. Ydintarinat on nimitetty sairauden kulun tarinaksi ja muutostarinaksi. Niissä korostuu sairauden tematiikka ja kertomuksen ajan pysäyttäminen nykyisyyteen. Tulevaisuus jätetään auki tai sitä ei kerrota olevan. Henkilökohtaisiin identiteettitarinoihin tulevaisuus kuitenkin piirtyy tarinallisena linjana mukaan.Tulevaisuus on, ja elämä jatkuu. Keskeistä on ollut analysoida afaattisen puhujan ja muiden haastattelutilanteessa läsnäolevien välistä vuorovaikutusta ja keskustelullista yhteistyötä. Tutkimuksessa on pyritty korostamaan vuorovaikutuksellisia piirteitä, jotka eivät poikkea ns. normaalisti puhuvien keskinäisestä vuorovaikutukesta. Ei olla etsitty niinkään niitä puolia, joita afasia estää, vaan ollaan keksitytty niihin, jotka tukevat kerronnan onnistumista afasiasta huolimatta. Afaattinen osallistuja voi hyödyntää keskustelun etenemisen lainalaisuuksia ja muita tilanteessa läsnäolevia tuottaakseen merkityksiä ja osallistuakseen mielekkäällä tavalla keskusteluun ja kertoakseen omaa tarinaansa.
Tutkimuksessa keskitytään siihen, miten intersubjektiivisuutta eli kokemusta kuulumisesta yhteiseen, jaettuun sosiaaliseen todellisuuteen ylläpidetään ja tuotetaan kasvokkaisessa vuorovaikutustilanteessa kielellisestä ongelmasta huolimatta. Afaatikolla on tarina tai tarinoita kerrottavanaan, minkä tutkimus myös tekee näkyväksi. Afasia tulee varmasti aina olemaan uhka kokemukselle siitä, että kuuluu samaan sosiaaliseen todellisuuteen muiden ihmisten kanssa. Sen ei kuitenkaan tarvitse estää intersubjektiivisuutta. Peruskysymykseksi nouseekin onko afaatikon kohtaavilla ihmisillä tahtoa kuulla ja niin jaksamista kuin keinojakin pyrkiä ymmärtämään tarina(t) rikkoutuneesta puheesta huolimatta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4989]