Organisaation sisäisen tietoverkon hyödyntäminen tiedonhankintaan ja viestintään: Yksilölähtöisten ja organisaatiolähtöisten tekijöiden vaikutusten tarkastelua
Lintilä, Leena (2002)
Lintilä, Leena
Tampere University Press
2002
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2002-01-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5247-X
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5247-X
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee organisaation sisäisen tietoverkon hyödyntämistä tiedonhankintaan ja viestintään toimihenkilöiden ja johtajien työssä. Aihepiiriä lähestytään kahdesta näkökulmasta. Näistä ensimmäinen on yksilöllinen: tutkimus etsii tapoja, joilla tietoverkon mahdollistama tiedonhankinta ja viestintä tukevat työtä. Tämä käsittää verkkotyöskentelyn vaihtelun erilaisissa työtehtävissä sekä verkon aiheuttamat muutokset työssä. Toiseksi tutkimus käsittelee organisaatioympäristön vaikutusta yksilöiden verkkotyöskentelyyn. Tätä vaikutusta lähestytään tarkastelemalla tietokäyttäytymistä koskevia ja sääteleviä käytäntöjä, arvoja ja normeja, joiden yhdistelmää kutsutaan informaatiokulttuuriksi. Informaatiokulttuurin ilmenemismuodot jaetaan kolmeen ulottuvuuteen, joita ovat käytännöllinen (laitteet, koulutus), periaatteellinen (strategiat, säännöt) ja sosiaalinen (yhteisössä syntyneet käytännöt, sosiaalinen vuorovaikutus).
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena Outokumpu-konsernin neljässä suomalaisessa yksikössä. Tutkimusaineisto hankittiin vuonna 1998 suoritetuilla teemahaastatteluilla, joiden avulla perehdyttiin 29 toimihenkilön ja johtajan tapoihin hyödyntää sisäisen tietoverkon sovelluksia kuten sähköpostia, tietokantoja, raportointijärjestelmiä ja Internetiä. Lisäksi käytettiin organisaatiosta kerättyä kirjallista materiaalia. Analyysissa aineisto luokiteltiin monin eri laadullisin jäsennyksin.
Tutkimustulokset tuovat tietoa sekä yksilöiden verkkotyöskentelystä että verkon hyödyntämisestä eri informaatiokulttuureissa. Yksilölliset tulokset vahvistavat aikaisempia havaintoja verkkosovellusten merkityksestä suomalaisessa työssä: verkko on tyypillisesti täydentävä, ei korvaava, tiedonlähde ja viestintäväline. Viestintä sähköpostitse oli yleisin tapa hyödyntää organisaation sisäistä tietoverkkoa. Tiedonhankintaa suosittiin eniten silloin, kun tiedonlähteet olivat ennalta tunnettuja ja halutun tiedon sijainti verkossa osattiin ennakoida. Verkon hyödyntäminen vaihteli myös työtehtävittäin. Mitä luovempaa ja itsenäisempää työtä henkilö teki, sitä enemmän hän suosi verkon avoimia sovelluksia, kuten yhteyttä Internetiin ja sähköpostia. Myös verkon aiheuttamat muutokset työssä ilmenivät vaihtelevasti. Suurin osa niistä koski kuitenkin työn organisointia, ei niinkään työn tavoitteita.
Tutkimuksen uusimmat tulokset koskevat informaatiokulttuurin vaikutusta tiedonhankintaan ja viestintään, jota on aiemmin tutkittu melko vähän. Neljää erilaista informaatiokulttuuria vertailemalla osoitettiin, että organisaation tavalla ymmärtää ja arvostaa tietoresursseja kuten tietoverkkoa on merkitystä yksilöiden verkkotyöskentelylle. Informaatiokulttuurin kolmesta ulottuvuudesta löydettiin erilaisia vaikutusmekanismeja, jotka vaihtelivat sekä syvällisyydeltään että laajuudeltaan. Esimerkiksi laiteresursseja rajoittamalla voitiin muokata työntekijöiden verkkotyöskentelyä suoraan, kun taas viralliset normit ja sosiaaliset käytännöt vaikuttivat hitaammin ja epävarmemmin. Tuloksia ja tutkimuksessa laadittua informaatiokulttuuri-jäsennystä voidaan soveltaa selittämään sitä, miksi jotkut organisaation sisäisen tietoverkon sovellukset menestyvät toisten jäädessä käyttämättä. Lisäksi tulokset ottavat kantaa siihen, miten organisaatio voi edistää tai haitata tiedonhankintaa ja viestintää. Lisätutkimusta tarvitaankin juuri tältä alueelta.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena Outokumpu-konsernin neljässä suomalaisessa yksikössä. Tutkimusaineisto hankittiin vuonna 1998 suoritetuilla teemahaastatteluilla, joiden avulla perehdyttiin 29 toimihenkilön ja johtajan tapoihin hyödyntää sisäisen tietoverkon sovelluksia kuten sähköpostia, tietokantoja, raportointijärjestelmiä ja Internetiä. Lisäksi käytettiin organisaatiosta kerättyä kirjallista materiaalia. Analyysissa aineisto luokiteltiin monin eri laadullisin jäsennyksin.
Tutkimustulokset tuovat tietoa sekä yksilöiden verkkotyöskentelystä että verkon hyödyntämisestä eri informaatiokulttuureissa. Yksilölliset tulokset vahvistavat aikaisempia havaintoja verkkosovellusten merkityksestä suomalaisessa työssä: verkko on tyypillisesti täydentävä, ei korvaava, tiedonlähde ja viestintäväline. Viestintä sähköpostitse oli yleisin tapa hyödyntää organisaation sisäistä tietoverkkoa. Tiedonhankintaa suosittiin eniten silloin, kun tiedonlähteet olivat ennalta tunnettuja ja halutun tiedon sijainti verkossa osattiin ennakoida. Verkon hyödyntäminen vaihteli myös työtehtävittäin. Mitä luovempaa ja itsenäisempää työtä henkilö teki, sitä enemmän hän suosi verkon avoimia sovelluksia, kuten yhteyttä Internetiin ja sähköpostia. Myös verkon aiheuttamat muutokset työssä ilmenivät vaihtelevasti. Suurin osa niistä koski kuitenkin työn organisointia, ei niinkään työn tavoitteita.
Tutkimuksen uusimmat tulokset koskevat informaatiokulttuurin vaikutusta tiedonhankintaan ja viestintään, jota on aiemmin tutkittu melko vähän. Neljää erilaista informaatiokulttuuria vertailemalla osoitettiin, että organisaation tavalla ymmärtää ja arvostaa tietoresursseja kuten tietoverkkoa on merkitystä yksilöiden verkkotyöskentelylle. Informaatiokulttuurin kolmesta ulottuvuudesta löydettiin erilaisia vaikutusmekanismeja, jotka vaihtelivat sekä syvällisyydeltään että laajuudeltaan. Esimerkiksi laiteresursseja rajoittamalla voitiin muokata työntekijöiden verkkotyöskentelyä suoraan, kun taas viralliset normit ja sosiaaliset käytännöt vaikuttivat hitaammin ja epävarmemmin. Tuloksia ja tutkimuksessa laadittua informaatiokulttuuri-jäsennystä voidaan soveltaa selittämään sitä, miksi jotkut organisaation sisäisen tietoverkon sovellukset menestyvät toisten jäädessä käyttämättä. Lisäksi tulokset ottavat kantaa siihen, miten organisaatio voi edistää tai haitata tiedonhankintaa ja viestintää. Lisätutkimusta tarvitaankin juuri tältä alueelta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4966]