PANG - siinä se on! Teatterikatsojan tunneresonanssi
Mäkelä-Eskola, Raija (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Mäkelä-Eskola, Raija
Omakustanne
2001
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Väitöspäivä
2001-10-20Tiivistelmä
Tutkimus PANG - siinä se on! Teatterikatsojan tunneresonanssi on laadullinen tutkimus, joka kartoittaa teatterikatsojan tunnekokemuksia, erityisesti tunneresonanssia. Termillä tarkoitetaan tunteiden siirtymistä esittäjältä katsoja-kuulijalle. Tutkimusmenetelminä on käytetty kirjallista kyselyä, sydämen sykemittausta, haastattelua, havainnointia, videointia ja äänentaltiointia sekä niiden analysointia. Kyselyitä tehtiin neljä, ja ne kohdistettiin näyttelijöille sekä erilaisten teatteriesitysten yleisöille ja tutkimuksen koekatsojille. Syke mitattiin 5 esiintyjältä ja 12 katsojalta. Tutkimus oli etsinnällinen ja tunneresonanssi-ilmiötä kartoittava.
Teatteria on voinut opiskella Tampereen yliopistossa 1960-luvulta lähtien. Kyseessä on ensimmäinen käytännön teatterityötä käsittelevä jatkotutkimus. Huomionarvoista on, että tutkimuksen kohteina ovat katsojat ja heidän tunteensa. Tutkimuksellisesti on uutta se, että esiintyjä ja katsoja ovat yhtäaikaisessa tarkkailussa ja että koehenkilöiden kokemusten selvittämisessä käytetään apuna sykemittausta, jälkihaastattelua ja mielentilakyselyä. Näiden avulla arvioidaan katsojakokemuksien laatua.
Tutkimustuloksista ilmenee, että teatterikokemukset voivat olla voimakkaita sekä emotionaalisesti että fysiologisesti. Katsojien tuntemukset liikkuvat euforisen hurman ja fyysisen ahdistuksen välillä. Katsojan omilla tunnemuistoilla on suuri vaikutus siihen, millaisen kokemuksen hän saa esityksestä. Tunnemuistojen herääminen on ennalta-arvaamaton prosessi. Arviolta noin 40 prosenttia katsojista tunnistaa vanhojen muistojen esiinnousemisen ja kolmasosalla katsojista tunnekuohut eivät laannu esityksen päätyttyä, vaan ne jäävät pitkäkestoisiksi mielentiloiksi. Lähes puolet teatterikatsojista kokee kehoa tai tunteita puhdistavia tai tervehdyttäviä vaikutuksia.
Tunneresonanssi ilmenee usealla eri tavalla. Voidaan puhua sosiaalisesta resonanssista, kehon ulkoisesta resonanssista, tilanneresonanssista ja affektoitumisesta eli tunnesamastumisesta. Tunteet siirtyvät katsojaan kuultuina tarinoina, visuaalisina näköhavaintoina ja nopeina tartuntoina kehosta kehoon. Esityksen vastaanottaja resonoi ajatuksillaan, tunteillaan, kehollaan ja menneisyydellään. Tunnesamastumisen kohteina voivat olla roolihenkilö, näyttelijä, esiintyvä ihminen yleensä sekä omien muistojen henkilöt tai menneisyyden minä. Tunnesamastuessaan näyttelijään katsoja voi kokea yhteyttä sympatian, empatian, ilon, kärsimyksen tai salaliiton tasolla. Viimeksi mainutussa tapauksessa näyttelijä astuu ulos teatteriesityksen kehyksistä.
Teatterintekijät pyrkivät esitystä tehdessään ennakoimaan yleisövaikutuksia. Katsojareaktiot voivat kuitenkin olla yllätyksellisiä. Tässä tutkimuksessa huomio suunnataan tunteisiin. On syytä todeta, että tunnetutkimus fysiologisine mittauksineen hyödyntäisi teatterityötä, ja teatterissa tehty tutkimus voisi auttaa myös kaikkien ihmisten tunneprosessien ymmärtämisessä.
Teatteria on voinut opiskella Tampereen yliopistossa 1960-luvulta lähtien. Kyseessä on ensimmäinen käytännön teatterityötä käsittelevä jatkotutkimus. Huomionarvoista on, että tutkimuksen kohteina ovat katsojat ja heidän tunteensa. Tutkimuksellisesti on uutta se, että esiintyjä ja katsoja ovat yhtäaikaisessa tarkkailussa ja että koehenkilöiden kokemusten selvittämisessä käytetään apuna sykemittausta, jälkihaastattelua ja mielentilakyselyä. Näiden avulla arvioidaan katsojakokemuksien laatua.
Tutkimustuloksista ilmenee, että teatterikokemukset voivat olla voimakkaita sekä emotionaalisesti että fysiologisesti. Katsojien tuntemukset liikkuvat euforisen hurman ja fyysisen ahdistuksen välillä. Katsojan omilla tunnemuistoilla on suuri vaikutus siihen, millaisen kokemuksen hän saa esityksestä. Tunnemuistojen herääminen on ennalta-arvaamaton prosessi. Arviolta noin 40 prosenttia katsojista tunnistaa vanhojen muistojen esiinnousemisen ja kolmasosalla katsojista tunnekuohut eivät laannu esityksen päätyttyä, vaan ne jäävät pitkäkestoisiksi mielentiloiksi. Lähes puolet teatterikatsojista kokee kehoa tai tunteita puhdistavia tai tervehdyttäviä vaikutuksia.
Tunneresonanssi ilmenee usealla eri tavalla. Voidaan puhua sosiaalisesta resonanssista, kehon ulkoisesta resonanssista, tilanneresonanssista ja affektoitumisesta eli tunnesamastumisesta. Tunteet siirtyvät katsojaan kuultuina tarinoina, visuaalisina näköhavaintoina ja nopeina tartuntoina kehosta kehoon. Esityksen vastaanottaja resonoi ajatuksillaan, tunteillaan, kehollaan ja menneisyydellään. Tunnesamastumisen kohteina voivat olla roolihenkilö, näyttelijä, esiintyvä ihminen yleensä sekä omien muistojen henkilöt tai menneisyyden minä. Tunnesamastuessaan näyttelijään katsoja voi kokea yhteyttä sympatian, empatian, ilon, kärsimyksen tai salaliiton tasolla. Viimeksi mainutussa tapauksessa näyttelijä astuu ulos teatteriesityksen kehyksistä.
Teatterintekijät pyrkivät esitystä tehdessään ennakoimaan yleisövaikutuksia. Katsojareaktiot voivat kuitenkin olla yllätyksellisiä. Tässä tutkimuksessa huomio suunnataan tunteisiin. On syytä todeta, että tunnetutkimus fysiologisine mittauksineen hyödyntäisi teatterityötä, ja teatterissa tehty tutkimus voisi auttaa myös kaikkien ihmisten tunneprosessien ymmärtämisessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [5143]