Auttajasta reflektiiviseksi sairaanhoitajaksi. Ammattikorkeakouluopiskelijan kasvu ja kehittyminen ammattiin
Ora-Hyytiäinen, Elina (2004)
Ora-Hyytiäinen, Elina
Tampere University Press
2004
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2004-11-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6076-6
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6076-6
Tiivistelmä
Tutkimus on laadullisella tutkimusotteella toteutettu käyttäen grounded teoria -menetelmää.
Ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijat kirjoittivat syksyllä 2001 (n = 79) ja syksyllä 2003 (n = 92) eläytymistarinan toimimisestaan sairaanhoitajana (N = 171). Tarinat muodostavat poikkileikkausaineiston, opiskelijat olivat kaikkien neljän opintovuoden opiskelijoita.
Tutkimuksessa rakennettiin substantiivinen teoria opiskelijan ammatti-identiteetin kehittymisestä sairaanhoitajaksi vaiheittain. Tutkimuksessa rakennettiin myös formaaliteoria ammmatti-identiteetin muodostumisen ydinprosessista. Lisäksi tutkimuksessa rakennettiin ammattikorkeakoulun koulutusaloja koskeva, yleisesti opiskelijan kasvua ja kehittymistä koskeva vaiheittainen kuvaava ja selittävä formaaliteoria.
Tutkimuksessa rakennetuilla teorioilla on merkitystä ammattikorkeakoulun opiskelijan ammatillisen kasvun ja kehittymisen ohjausta kehitettäessä. Lisäksi tutkimuksen tuloksilla on merkitystä ammattikorkeakoulujärjestelmän suomalaista laatujärjestelmää kehitettäessä.
Ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijat kirjoittivat syksyllä 2001 (n = 79) ja syksyllä 2003 (n = 92) eläytymistarinan toimimisestaan sairaanhoitajana (N = 171). Tarinat muodostavat poikkileikkausaineiston, opiskelijat olivat kaikkien neljän opintovuoden opiskelijoita.
Tutkimuksessa rakennettiin substantiivinen teoria opiskelijan ammatti-identiteetin kehittymisestä sairaanhoitajaksi vaiheittain. Tutkimuksessa rakennettiin myös formaaliteoria ammmatti-identiteetin muodostumisen ydinprosessista. Lisäksi tutkimuksessa rakennettiin ammattikorkeakoulun koulutusaloja koskeva, yleisesti opiskelijan kasvua ja kehittymistä koskeva vaiheittainen kuvaava ja selittävä formaaliteoria.
Tutkimuksessa rakennetuilla teorioilla on merkitystä ammattikorkeakoulun opiskelijan ammatillisen kasvun ja kehittymisen ohjausta kehitettäessä. Lisäksi tutkimuksen tuloksilla on merkitystä ammattikorkeakoulujärjestelmän suomalaista laatujärjestelmää kehitettäessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4773]