Itseohjautuvuus liiketalouden ammattikorkeakoulun atk-opetuksessa - Transformatiivisen oppimisen näkökulma
Virtamo, Anneli (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Virtamo, Anneli
Tampere University Press
2000
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Väitöspäivä
2000-12-15Tiivistelmä
Väitöstutkimuksessa selvitetään työelämässä tarvittavien ammatillisten kvalifikaatioiden ja ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ominaisuuksien vastaavuutta.
Ammatillisista kvalifikaatioista huomio kohdistuu keskeisesti itseohjautuvuusvalmiuteen, jolla ymmärretään oppijan/työntekijän kykyä arvioida omaa osaamistaan, kykyä määritellä tavoitteitaan, ohjata oppimisprosessiaan ja arvioida kriittisesti sekä oppimisprosessia että saavutettuja oppimistuloksia. Itseohjautuvuuteen kuuluvina piirteinä tutkitaan erityisesti oppijan aktiivisuuden, muutosvalmiuden ja vuorovaikutustaitojen ilmenemistä kohdejoukossa.
Tutkimukseen liittyvistä opetuskokeiluista ensimmäinen käsitteli sisällöllisesti atk-perustaitojen oppimista ja toinen tietokonevälitteistä teoriaoppimista. Oppimisen tukimuotona oli molemmissa kokeiluissa yhteistoiminnallinen oppiminen. Ensimmäisessä opetuskokeilussa oli erityispiirteenä oppimissopimusten käyttö ja toisessa työpäiväkirjojen ja itsearvioinnin keskeinen rooli.
Tutkimuksen kohdejoukko muodostui toisaalta ylioppilastutkinnon suorittaneista ja toisaalta peruskoulututkinnon suorittaneista opiskelijoista, mikä mahdollisti tutkimustulosten vertailun koulutuksen ja ikärakenteen mukaisissa ryhmissä. Ylioppilastutkinnon suorittaneiden osalta luovuus ja joustavuus osoittautui opiskelijoita parhaiten erottelevaksi ominaisuudeksi, minkä johdosta näillä ryhmillä näyttäisivät ongelmanratkaisutaitoja ja luovuutta kehittävät opiskelumenetelmät olevan suositeltavia oppimisessa. Nuoremmat oppijat poikkesivat toisistaan eniten itseluottamuksen osalta, joten näillä oppijoilla olisi positiivisten oppimiskokemusten saaminen tärkeää.
Ammatillisista kvalifikaatioista huomio kohdistuu keskeisesti itseohjautuvuusvalmiuteen, jolla ymmärretään oppijan/työntekijän kykyä arvioida omaa osaamistaan, kykyä määritellä tavoitteitaan, ohjata oppimisprosessiaan ja arvioida kriittisesti sekä oppimisprosessia että saavutettuja oppimistuloksia. Itseohjautuvuuteen kuuluvina piirteinä tutkitaan erityisesti oppijan aktiivisuuden, muutosvalmiuden ja vuorovaikutustaitojen ilmenemistä kohdejoukossa.
Tutkimukseen liittyvistä opetuskokeiluista ensimmäinen käsitteli sisällöllisesti atk-perustaitojen oppimista ja toinen tietokonevälitteistä teoriaoppimista. Oppimisen tukimuotona oli molemmissa kokeiluissa yhteistoiminnallinen oppiminen. Ensimmäisessä opetuskokeilussa oli erityispiirteenä oppimissopimusten käyttö ja toisessa työpäiväkirjojen ja itsearvioinnin keskeinen rooli.
Tutkimuksen kohdejoukko muodostui toisaalta ylioppilastutkinnon suorittaneista ja toisaalta peruskoulututkinnon suorittaneista opiskelijoista, mikä mahdollisti tutkimustulosten vertailun koulutuksen ja ikärakenteen mukaisissa ryhmissä. Ylioppilastutkinnon suorittaneiden osalta luovuus ja joustavuus osoittautui opiskelijoita parhaiten erottelevaksi ominaisuudeksi, minkä johdosta näillä ryhmillä näyttäisivät ongelmanratkaisutaitoja ja luovuutta kehittävät opiskelumenetelmät olevan suositeltavia oppimisessa. Nuoremmat oppijat poikkesivat toisistaan eniten itseluottamuksen osalta, joten näillä oppijoilla olisi positiivisten oppimiskokemusten saaminen tärkeää.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]