Ilmaisuleikit tarinan talossa. Analyysi ja tulkinta lastentarhanopettajan pedagogisesta toiminnasta varhaiskasvatuksen draaman opetuksessa
Heinonen, Sirkka-Liisa (2000)
Heinonen, Sirkka-Liisa
Tampere University Press
2000
Varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2000-05-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-4858-8
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-4858-8
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee draamaleikkiä varhaiskasvatuksen pedagogisena prosessina. Se on etnografisella otteella päiväkodissa tehty lukuvuoden pituinen tapaustutkimus, jonka aineisto muodostuu lastentarhanopettajan päiväkirjasta, opetustuokioiden videotallenteista ja tutkijan äänestä tapahtumien kuvaajana ja tulkitsijana.
Pedagoginen draama on ilmaisun kielten ja keinojen tutkimista, taideaine. Mutta se on enemmän. Kehittyvien teemojen draamaleikeistä syntyy lapsen salainen paikka, fyysinen ja mentaalinen tila, jossa voi harjoitella kuvittelemista, suunnitella ja luoda, ylittää havaintomaailman rajoja, testata ennen kokematonta. Lasten toiminnassa pitkäjänteisyys ja ilo kasvavat tarinan rakenteen oppimisessa. Se antaa lapsille välineitä uusien draamojen tuottamiseen. Jatkuvuus syntyy draamaleikeissä, joissa edellisen toiminnan uudistava vaikutus luo pohjan seuraavalle. Yhteisöllisesti ryhmä vahvistuu vuoden aikana. Se näkyy rohkeutena oman tilan ottamisessa ja tilan antamisessa muille, vastavuoroisuutena.
Lastentarhanopettajan pedagoginen toiminta perustuu yhteissuunnitteluun ja neuvotteluun lasten kanssa. Lastentarhanopettajan ominaisuuksia on monien diskurssien samanaikainen hallinta. Hän on tulkki lasten uusien kokemusten keskellä. Hänen taitojaan on kyky sanoa toisin, verrata, elollistaa, kulkea lähellä lapsen kielen maailmaa. Hänen hiljaista tietoaan on kyky löytää tilanteeseen sopiva ilmaisun kanava. Puheen rinnalla näistä tärkeimpiä ovat katse, hyväksyvä tai rauhoittava kosketus sekä etäisyyden vaihtelu.
Tutkimuksen pedagoginen merkitys ei rajoitu draaman opetukseen. Samat kysymykset tulevat vastaan kaikessa varhaiskasvatuksen opetustoiminnassa. Tutkimusta voi lukea päivähoidossa tapahtuvan opetuksen realististen mahdollisuuksien kuvauksena. Lastentarhanopettajan korkea pedagoginen taito yhdistettynä yhtä korkeaan sisältöalueen osaamiseen voi olla luomassa hyvinkin erilaisille lapsille innostavaa ja kehittävää oppimisympäristöä.
Pedagoginen draama on ilmaisun kielten ja keinojen tutkimista, taideaine. Mutta se on enemmän. Kehittyvien teemojen draamaleikeistä syntyy lapsen salainen paikka, fyysinen ja mentaalinen tila, jossa voi harjoitella kuvittelemista, suunnitella ja luoda, ylittää havaintomaailman rajoja, testata ennen kokematonta. Lasten toiminnassa pitkäjänteisyys ja ilo kasvavat tarinan rakenteen oppimisessa. Se antaa lapsille välineitä uusien draamojen tuottamiseen. Jatkuvuus syntyy draamaleikeissä, joissa edellisen toiminnan uudistava vaikutus luo pohjan seuraavalle. Yhteisöllisesti ryhmä vahvistuu vuoden aikana. Se näkyy rohkeutena oman tilan ottamisessa ja tilan antamisessa muille, vastavuoroisuutena.
Lastentarhanopettajan pedagoginen toiminta perustuu yhteissuunnitteluun ja neuvotteluun lasten kanssa. Lastentarhanopettajan ominaisuuksia on monien diskurssien samanaikainen hallinta. Hän on tulkki lasten uusien kokemusten keskellä. Hänen taitojaan on kyky sanoa toisin, verrata, elollistaa, kulkea lähellä lapsen kielen maailmaa. Hänen hiljaista tietoaan on kyky löytää tilanteeseen sopiva ilmaisun kanava. Puheen rinnalla näistä tärkeimpiä ovat katse, hyväksyvä tai rauhoittava kosketus sekä etäisyyden vaihtelu.
Tutkimuksen pedagoginen merkitys ei rajoitu draaman opetukseen. Samat kysymykset tulevat vastaan kaikessa varhaiskasvatuksen opetustoiminnassa. Tutkimusta voi lukea päivähoidossa tapahtuvan opetuksen realististen mahdollisuuksien kuvauksena. Lastentarhanopettajan korkea pedagoginen taito yhdistettynä yhtä korkeaan sisältöalueen osaamiseen voi olla luomassa hyvinkin erilaisille lapsille innostavaa ja kehittävää oppimisympäristöä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4991]