The Pedagogy of Recognition. Dancing Identity and Mutuality
Foster, Raisa (2012)
Foster, Raisa
Tampere University Press
2012
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2012-11-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8958-7
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8958-7
Tiivistelmä
Vastavuoroinen tunnustus on hyvinvoinnin perusta
Maailmassa, joka jatkuvasti asettaa minulle paineita olla jotakin, mitä en ole, ei kai mikään tunnu niin hyvältä kuin hyväksynnän ja tunnustuksen saaminen juuri sellaisena kuin olen, pohtii Raisa Foster.
Raisa Foster tarkastelee väitöskirjassaan tunnustuksen antamisen ja saamisen merkitystä kasvatuksessa. Tutkimuksen keskeisin havainto on se, että vastavuoroinen tunnustus syntyy erilaisuuden arvostamisesta ja maailman moninaisuuden ymmärtämisestä.
Tutkimus muotoilee uudenlaisen pedagogisen ajattelun mallin, tunnustuksen pedagogian, tanssi-innostamisen käytännönprojektin kautta.
Tanssi tutkimusmenetelmänä
Tutkimus käynnistyi kesällä 2007 tutkija tanssi-innostaja Raisa Fosterin, musiikin säveltäjä Maija Koskenalustan ja viiden nuoren miehen välisenä taiteellisena projektina. Taiteellisessa tutkimusprosessissa syntyi monitaiteellinen Katiska-teos, joka kutsuu yleisön kuuntelemaan ja katselemaan nuorten miesten omaa tarinaa liikkeen ja laulun keinoin kerrottuna. Katiskaa on esitetty vuosina 2008 2011 yhteensä 32 kertaa: kuudessa Suomen kaupungissa ja lisäksi neljässä muussa Euroopan maassa.
Median antama kuva nuorista miehistä on hyvin surullinen. He ovat joko rattijuoppoja, kouluampujia tai ainakin syrjäytymisvaarassa. Minua kiinnosti toisenlaisen tarinan kertominen. Halusin tietää, mitä nuoret miehet kertoisivat itse itsestään, Foster sanoo.
Tanssi-innostamisessa ei ole kyse minkään tietyn tanssitekniikan opettelusta tai tanssilajin hallinnasta, vaan oman ilmaisun löytämisestä tanssi-improvisaatioharjoitusten avulla. Pyrkimyksenä on löytää kunkin oma luonteva tapa liikkua ja ilmaista liikkeen avulla, mutta myös tutkia omaa minuutta ja ympäröivään maailmaa.
Tutkimusprosessi kulki läpi improvisaatioiden, esitysten, keskustelujen ja analyysien, jotka lomittuivat lukemiseen ja kirjoittamiseen päätyen lopulta vastaamaan kysymykseen: Miten tanssi-innostaminen luo pedagogisen tunnustuksen tilan?
Pedagoginen tunnustus
Tunnustuksen pedagogia ehdottaa kasvatusajattelun muutosta kolmella eri tasolla: Ensinnäkin se pyrkii muuttamaan kasvatusta suorittamista korostavasta opetustekniikasta kohti improvisoivaa ja kokemuksellista kasvatuskohtaamista. Toiseksi se kritisoi egoistisen itsevarmuuden korostamista ja painottaa toisten ihmisten merkitystä itsetuntemuksen muodostumisessa. Kolmanneksi se ehdottaa siirtymistä suvaitsevaisuudesta erilaisuuden sietämisenä kohti tunnustuksen antamista ja vastaanottamista, eli minän ja toisen aitoa vastavuoroisuutta, jossa ilmiöiden sekä ihmisten moninaisuus ymmärretään rikkautena.
Paitsi Katiska-projekti myös työni taitelijana sekä opettajana, eri kouluasteilla peruskoulusta ammattikorkeakouluun, ovat auttaneet minua ymmärtämään tunnustuksen merkityksen hyvinvoinnille. Pedagoginen tunnustus syntyy yhdessä tekemisestä ja siitä tunteesta, että minua kuunnellaan ja että minä myös olen tärkeä, painottaa Foster.
Lisätietoja: Raisa Foster, 050 345 1847, raisa@raisafoster.com, www.raisafoster.com
Pressikuvat ladattavissa: http://www.raisafoster.com/media/
Raisa Foster on vapaa tutkija, kasvattaja ja tanssi-innostaja. Hän työskentelee tämän kalenterivuoden lehtorin sijaisena Mikkelin ammattikorkeakoulun Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelmassa. Foster on valmistunut filosofian maisteriksi Tampereen yliopistosta vuonna 2001 ja tanssi-innostajaksi Melbournen yliopistosta Australiasta vuonna 2006. Hän on työskennellyt Kangasalla peruskoulun ja lukion äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorina vuosina 2001 2009.
Maailmassa, joka jatkuvasti asettaa minulle paineita olla jotakin, mitä en ole, ei kai mikään tunnu niin hyvältä kuin hyväksynnän ja tunnustuksen saaminen juuri sellaisena kuin olen, pohtii Raisa Foster.
Raisa Foster tarkastelee väitöskirjassaan tunnustuksen antamisen ja saamisen merkitystä kasvatuksessa. Tutkimuksen keskeisin havainto on se, että vastavuoroinen tunnustus syntyy erilaisuuden arvostamisesta ja maailman moninaisuuden ymmärtämisestä.
Tutkimus muotoilee uudenlaisen pedagogisen ajattelun mallin, tunnustuksen pedagogian, tanssi-innostamisen käytännönprojektin kautta.
Tanssi tutkimusmenetelmänä
Tutkimus käynnistyi kesällä 2007 tutkija tanssi-innostaja Raisa Fosterin, musiikin säveltäjä Maija Koskenalustan ja viiden nuoren miehen välisenä taiteellisena projektina. Taiteellisessa tutkimusprosessissa syntyi monitaiteellinen Katiska-teos, joka kutsuu yleisön kuuntelemaan ja katselemaan nuorten miesten omaa tarinaa liikkeen ja laulun keinoin kerrottuna. Katiskaa on esitetty vuosina 2008 2011 yhteensä 32 kertaa: kuudessa Suomen kaupungissa ja lisäksi neljässä muussa Euroopan maassa.
Median antama kuva nuorista miehistä on hyvin surullinen. He ovat joko rattijuoppoja, kouluampujia tai ainakin syrjäytymisvaarassa. Minua kiinnosti toisenlaisen tarinan kertominen. Halusin tietää, mitä nuoret miehet kertoisivat itse itsestään, Foster sanoo.
Tanssi-innostamisessa ei ole kyse minkään tietyn tanssitekniikan opettelusta tai tanssilajin hallinnasta, vaan oman ilmaisun löytämisestä tanssi-improvisaatioharjoitusten avulla. Pyrkimyksenä on löytää kunkin oma luonteva tapa liikkua ja ilmaista liikkeen avulla, mutta myös tutkia omaa minuutta ja ympäröivään maailmaa.
Tutkimusprosessi kulki läpi improvisaatioiden, esitysten, keskustelujen ja analyysien, jotka lomittuivat lukemiseen ja kirjoittamiseen päätyen lopulta vastaamaan kysymykseen: Miten tanssi-innostaminen luo pedagogisen tunnustuksen tilan?
Pedagoginen tunnustus
Tunnustuksen pedagogia ehdottaa kasvatusajattelun muutosta kolmella eri tasolla: Ensinnäkin se pyrkii muuttamaan kasvatusta suorittamista korostavasta opetustekniikasta kohti improvisoivaa ja kokemuksellista kasvatuskohtaamista. Toiseksi se kritisoi egoistisen itsevarmuuden korostamista ja painottaa toisten ihmisten merkitystä itsetuntemuksen muodostumisessa. Kolmanneksi se ehdottaa siirtymistä suvaitsevaisuudesta erilaisuuden sietämisenä kohti tunnustuksen antamista ja vastaanottamista, eli minän ja toisen aitoa vastavuoroisuutta, jossa ilmiöiden sekä ihmisten moninaisuus ymmärretään rikkautena.
Paitsi Katiska-projekti myös työni taitelijana sekä opettajana, eri kouluasteilla peruskoulusta ammattikorkeakouluun, ovat auttaneet minua ymmärtämään tunnustuksen merkityksen hyvinvoinnille. Pedagoginen tunnustus syntyy yhdessä tekemisestä ja siitä tunteesta, että minua kuunnellaan ja että minä myös olen tärkeä, painottaa Foster.
Lisätietoja: Raisa Foster, 050 345 1847, raisa@raisafoster.com, www.raisafoster.com
Pressikuvat ladattavissa: http://www.raisafoster.com/media/
Raisa Foster on vapaa tutkija, kasvattaja ja tanssi-innostaja. Hän työskentelee tämän kalenterivuoden lehtorin sijaisena Mikkelin ammattikorkeakoulun Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelmassa. Foster on valmistunut filosofian maisteriksi Tampereen yliopistosta vuonna 2001 ja tanssi-innostajaksi Melbournen yliopistosta Australiasta vuonna 2006. Hän on työskennellyt Kangasalla peruskoulun ja lukion äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorina vuosina 2001 2009.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]