Ambiguity of performance management in the fire safety policy of Finland
Autero, Anniina (2012)
Autero, Anniina
Tampere University Press
2012
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2012-10-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8942-6
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8942-6
Tiivistelmä
Muuttuvat tavoitteet, epätäydellinen informaatio, aikapaineet, epävarmuus ja vaihtuvat olosuhteet ovat julkisjohtajan arkipäivää. Näistä huolimatta julkisjohtaja on vastuussa toiminnalla aikaansaaduista tuloksista ja vaikutuksista. Tuloksiin ja vaikutuksiin tähtäävää julkisjohtamisen mallia toimeenpannaan suomalaisessa valtionhallinnossa tulosjohtamisen ja tulosohjauksen keinoin. Toiminnalle on asetettu tulostavoitteet, joiden toteutumista mitataan, seurataan ja arvioidaan. Pyrkimyksenä on hyvä, koko yhteiskuntaan vaikuttava toiminta.
Auteron väitöskirjatutkimuksessa tarkastellaan tätä tulosjohtamisen monitulkintaisuutta erityisesti paloturvallisuuspolitiikassa. Tutkimuksen kohteena ovat palokuolemat vuosina 2007 - 2010. Hätätilanteissa ja onnettomuuksissa valtionjohto on vastuussa toimenpiteistä, ihmishenkien pelastamisesta ja onnettomuuksien ehkäisemisestä. Samaan aikaan kolmannes kohtalokkaista tulipaloista aiheutui inhimillisestä virheestä. Miten hyviä tuloksia sitten saavutetaan, kenen ansiota tai syytä tulokset ja vaikutukset lopulta ovat? Näihin kysymyksiin Anniina Auteron väitöstutkimus Ambiguity of performance management in the fire safety policy of Finland antaa uusia vastauksia.
Autero tutkii tulosjohtamista paloturvallisuuspolitiikassa ja palokuolematapauksissa tulosjohtamisen syklin avulla. Sykli muodostuu politiikkaongelmien tunnistamisesta, toimenpiteiden valinnasta, tavoitteiden asettamisesta ja tulosten arvioinnista. Sykli jäljittelee täydellisen rationaalisuuden mallia, mutta kaikkiin syklin vaiheisiin liittyy monitulkintaisuutta, epävarmuutta ja epätäydellisyyttä. Yhteiskunnalliset ongelmat ovat monitulkintaisia, eikä täydellinen optimointi politiikkaongelmien ratkaisuissa ja päätöksenteossa ole mahdollista. Ei ole lainkaan selvää, miten tulokset ja vaikutukset syntyvät ja ovatko toisiaan läpileikkaavat politiikkatoimenpiteet yhteensopivia keskenään.
Tupakointi oli palokuolematapauksissa tulipalojen yleisin syttymissyy. Useimmista tapauksista uhrit olivat myös alkoholin vaikutuksen alaisena ja heidän toimintakykynsä oli alentunut. Varomattomuus ja huolimattomuus olivat keskeisiä tekijöitä tulipalojen syttymisessä. Palokuolemiin liittyy myös syrjäytymistä, johon vaikuttavat muutokset useilla politiikkasektoreilla. Näiden tekijöiden vuoksi pelastustoimella itsellään on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa palokuolemien vähentämiseen ja sitä kautta toimia tuloksellisesti.
Sisäasiainministeriön pelastusosasto johtaa ja valvoo pelastustointa. Alueelliset pelastuslaitokset hoitavat varsinaiset pelastustehtävät alueillaan ja kunnat rahoittavat pelastuslaitosten toiminnan. Varsinainen pelastustyö ja sen resursointi tapahtuu muualla ja siten pelastusosastolla on vain rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa pelastustoimen tuloksellisuuteen. Tuloksellinen paloturvallisuuspolitiikka vaatii eri politiikkatoimijoiden yhteistyötä ja hallituksen asettaman sisäisen turvallisuuden ohjelman kaltaisia yhteistyömuotoja. Moniin palokuolemia ehkäiseviin toimenpiteisiin vaikuttavat erityisesti yksilöiden käyttäytyminen ja valinnat, joihin julkisjohtaja voi vaikuttaa vain rajallisesti.
Auteron väitöskirjatutkimuksessa tarkastellaan tätä tulosjohtamisen monitulkintaisuutta erityisesti paloturvallisuuspolitiikassa. Tutkimuksen kohteena ovat palokuolemat vuosina 2007 - 2010. Hätätilanteissa ja onnettomuuksissa valtionjohto on vastuussa toimenpiteistä, ihmishenkien pelastamisesta ja onnettomuuksien ehkäisemisestä. Samaan aikaan kolmannes kohtalokkaista tulipaloista aiheutui inhimillisestä virheestä. Miten hyviä tuloksia sitten saavutetaan, kenen ansiota tai syytä tulokset ja vaikutukset lopulta ovat? Näihin kysymyksiin Anniina Auteron väitöstutkimus Ambiguity of performance management in the fire safety policy of Finland antaa uusia vastauksia.
Autero tutkii tulosjohtamista paloturvallisuuspolitiikassa ja palokuolematapauksissa tulosjohtamisen syklin avulla. Sykli muodostuu politiikkaongelmien tunnistamisesta, toimenpiteiden valinnasta, tavoitteiden asettamisesta ja tulosten arvioinnista. Sykli jäljittelee täydellisen rationaalisuuden mallia, mutta kaikkiin syklin vaiheisiin liittyy monitulkintaisuutta, epävarmuutta ja epätäydellisyyttä. Yhteiskunnalliset ongelmat ovat monitulkintaisia, eikä täydellinen optimointi politiikkaongelmien ratkaisuissa ja päätöksenteossa ole mahdollista. Ei ole lainkaan selvää, miten tulokset ja vaikutukset syntyvät ja ovatko toisiaan läpileikkaavat politiikkatoimenpiteet yhteensopivia keskenään.
Tupakointi oli palokuolematapauksissa tulipalojen yleisin syttymissyy. Useimmista tapauksista uhrit olivat myös alkoholin vaikutuksen alaisena ja heidän toimintakykynsä oli alentunut. Varomattomuus ja huolimattomuus olivat keskeisiä tekijöitä tulipalojen syttymisessä. Palokuolemiin liittyy myös syrjäytymistä, johon vaikuttavat muutokset useilla politiikkasektoreilla. Näiden tekijöiden vuoksi pelastustoimella itsellään on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa palokuolemien vähentämiseen ja sitä kautta toimia tuloksellisesti.
Sisäasiainministeriön pelastusosasto johtaa ja valvoo pelastustointa. Alueelliset pelastuslaitokset hoitavat varsinaiset pelastustehtävät alueillaan ja kunnat rahoittavat pelastuslaitosten toiminnan. Varsinainen pelastustyö ja sen resursointi tapahtuu muualla ja siten pelastusosastolla on vain rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa pelastustoimen tuloksellisuuteen. Tuloksellinen paloturvallisuuspolitiikka vaatii eri politiikkatoimijoiden yhteistyötä ja hallituksen asettaman sisäisen turvallisuuden ohjelman kaltaisia yhteistyömuotoja. Moniin palokuolemia ehkäiseviin toimenpiteisiin vaikuttavat erityisesti yksilöiden käyttäytyminen ja valinnat, joihin julkisjohtaja voi vaikuttaa vain rajallisesti.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4848]