Neurocognitive functioning and social competence in preschool children with epilepsy
Rantanen, Kati (2012)
Rantanen, Kati
Tampere University Press
2012
Psykologia - Psychology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2012-09-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8912-9
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8912-9
Tiivistelmä
Epilepsia on yleisimpiä lastenneurologisia sairauksia. Tutkimusten mukaan epilepsiaan, samoin kuin muihin neurologisiin sairauksiin liittyy kohonnut tiedonkäsittelyn ja käyttäytymisen ongelmien riski. Kehityksellisen vaikeuksien riski on erityisesti suurentunut niillä lapsilla, joiden epilepsian syy on rakenteellinen tai aineenvaihdunnallinen. Kuitenkin myös niillä lapsilla, joilla on geneettinen epilepsia, on todettu kapea-alaisempia kognitiivisia erityisvaikeuksia, esimerkiksi vaikeuksia tarkkaavuudessa ja lyhytkestoisessa työmuistissa. Epilepsian, kognitiivisten toimintojen ja käyttäytymishäiriöiden suhdetta on aikaisemmin tutkittu lähinnä kouluikäisillä lapsilla.
Väitöskirjatyössä tutkittiin alle kouluikäisten epilepsiaa sairastavien lasten neurokognitiivisia toimintoja ja sosiaalista toimintakykyä. Tutkittavat lapset olivat Pirkanmaan sairaanhoitopiirin seurannassa olevia lapsia, joista oli poimittu väestöpohjainen kohortti (N=64). Näillä alle kouluikäisillä epilepsiaa sairastavilla lapsilla havaittiin yleisen älykkyyden ongelmia ja kapea-alaisia erityisvaikeuksia. Noin puolella tutkittavissa todettiin kehitysvamma tai siihen verrattavissa oleva alentunut älyllinen suorituskyky. Myös niillä lapsilla, joiden kognitiivinen suoriutuminen oli ikäodotusten mukaista, todettiin ryhmätasolla vaikeuksia kielellisissä toiminnoissa, lyhtykestoisessa kielellisessä muistissa ja tarkkaavuudessa. Myös epilepsiaa sairastavien lasten vanhemmat arvioivat lapsillaan olevan enemmän tarkkaavuuden ja käyttäytymisen vaikeuksia kuin terveiden ikätovereiden vanhemmat.
Väitöskirjatyöhön liittyi systemaattinen kirjallisuuskatsaus aikaisempiin epilepsiaa sairastavien lasten sosiaalista toimintakykyä käsitteleviin tutkimuksiin. Aikaisemmissa tutkimuksissa sosiaalisen toimintakyvyn eli kompetenssin käsitettä ei ollut teoreettisesti määritelty. Lisäksi tutkimukset keskittyivät lähes yksinomaan sosiaalisen sopeutumisen ongelmiin eli käyttäytymishäiriöihin. Sen sijaan tutkimukset epilepsiaa sairastavien lasten sosiaalisen toimintakyvyn myönteisistä osa-alueista, kuten sosiaalisista taidoista tai sosiaalisesta suoriutumisesta olivat selvästi vähäisempiä. Tulevaisuudessa näihin keskeisiin sosiaalisen kompetenssin osa-alueisiin olisi hyvä keskittyä enemmän, jotta saadaan kokonaiskuvaa epilepsiaa sairastavien lasten sosiaalisesta toimintakyvystä.
Tutkimustulosten perusteella suositellaan neuropsykologista kartoitusta varhaisvaiheessa kaikille epilepsiaan sairastuville lapsille. Tiedonkäsittelyyn ja oppimiseen liittyvien tekijöiden ohella on syytä kiinnittää enemmän huomiota myös näiden lasten iänmukaisten sosiaalisten taitojen tukemiseen ja käyttäytymisvaikeuksiin.
Väitöskirjatyössä tutkittiin alle kouluikäisten epilepsiaa sairastavien lasten neurokognitiivisia toimintoja ja sosiaalista toimintakykyä. Tutkittavat lapset olivat Pirkanmaan sairaanhoitopiirin seurannassa olevia lapsia, joista oli poimittu väestöpohjainen kohortti (N=64). Näillä alle kouluikäisillä epilepsiaa sairastavilla lapsilla havaittiin yleisen älykkyyden ongelmia ja kapea-alaisia erityisvaikeuksia. Noin puolella tutkittavissa todettiin kehitysvamma tai siihen verrattavissa oleva alentunut älyllinen suorituskyky. Myös niillä lapsilla, joiden kognitiivinen suoriutuminen oli ikäodotusten mukaista, todettiin ryhmätasolla vaikeuksia kielellisissä toiminnoissa, lyhtykestoisessa kielellisessä muistissa ja tarkkaavuudessa. Myös epilepsiaa sairastavien lasten vanhemmat arvioivat lapsillaan olevan enemmän tarkkaavuuden ja käyttäytymisen vaikeuksia kuin terveiden ikätovereiden vanhemmat.
Väitöskirjatyöhön liittyi systemaattinen kirjallisuuskatsaus aikaisempiin epilepsiaa sairastavien lasten sosiaalista toimintakykyä käsitteleviin tutkimuksiin. Aikaisemmissa tutkimuksissa sosiaalisen toimintakyvyn eli kompetenssin käsitettä ei ollut teoreettisesti määritelty. Lisäksi tutkimukset keskittyivät lähes yksinomaan sosiaalisen sopeutumisen ongelmiin eli käyttäytymishäiriöihin. Sen sijaan tutkimukset epilepsiaa sairastavien lasten sosiaalisen toimintakyvyn myönteisistä osa-alueista, kuten sosiaalisista taidoista tai sosiaalisesta suoriutumisesta olivat selvästi vähäisempiä. Tulevaisuudessa näihin keskeisiin sosiaalisen kompetenssin osa-alueisiin olisi hyvä keskittyä enemmän, jotta saadaan kokonaiskuvaa epilepsiaa sairastavien lasten sosiaalisesta toimintakyvystä.
Tutkimustulosten perusteella suositellaan neuropsykologista kartoitusta varhaisvaiheessa kaikille epilepsiaan sairastuville lapsille. Tiedonkäsittelyyn ja oppimiseen liittyvien tekijöiden ohella on syytä kiinnittää enemmän huomiota myös näiden lasten iänmukaisten sosiaalisten taitojen tukemiseen ja käyttäytymisvaikeuksiin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4848]