Informaatio tehokkuudesta osana itsesäätelyä yliopistojen laitoksilla
Näppilä, Timo (2012)
Näppilä, Timo
Tampere University Press
2012
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2012-09-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8758-3
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8758-3
Tiivistelmä
Toimin tutkijana Yliopistojen rakenteellinen kehittäminen, akateemiset yhteisöt ja muutos hank-keessa (RAKE) ajanjaksolla 2008 2009. Yliopistojen rakenteelliseen kehittämiseen liittyvän tutkimustyön lähtökohtina olivat yliopistojen toimintaympäristön muutos sekä niiden taloudellisen autonomian lisääminen. Tähän muutokseen on yhdistetty myös yliopistojen johtamisen ja hallinnon vahvistaminen ja uudistaminen joiden avulla pyritään luomaan edellytyksiä yliopistojen ammattimaiselle johtamiselle ja henkilöstön tehokkuudelle.
Teemahaastatteluvastausten perusteella tutkimuksen huippuyksiköissä ja yliopistokoulutuksen laatuyksiköissä on pyritty hyödyntämään erityyppisiä mahdollisuuksia ja yhteistyösuhteita aktiivisesti ja monipuolisesti. Yksiköiden toimintaan liittyi olennaisena osana omaehtoinen perustoiminta, sen suunnittelu, kehittäminen sekä voimavarojen uudelleen kohdentaminen. Lisäksi toimintaan kytkeytyi pyrkimys sekä tunnistaa kutakin yksikköä koskettavat haasteet ja muutosmahdollisuudet että pyrkimys reagoida näihin oikea-aikaisesti. Täten voimavarojen tehokas käyttö näyttää olevan olennainen osa yksiköiden tutkijoiden ja opettajien itsesäätelyä eli niiden kyvyssä käyttää voimavarojaan tehokkaasti hyväkseen erityyppisissä tilanteissa.
Tutkimuksen tulos on, että yliopistojen ohjaus- ja johtamisjärjestelmät eivät tue kansainvälisen tason huippututkimusta eivätkä kansallisen tason laatukoulutusta parhaalla mahdollisella tavalla.
Yliopistojen yksiköissä toimivien tutkijoiden ja opettajien ulkopuoliseen ohjaukseen ja valvontaan kytkeytyvä tilivelvollisuus raportointeineen sekä kriteereineen näyttää olevan sekä uhkana että konkreettisena haittana heidän tehokkaalle toiminnalleen.
Ulkopuolista ohjausta ja kontrollointia tukevat laskennallinen rahanjakomalli, työajanseuranta ja kokonaiskustannuslaskenta estävät ainakin osittain yksiköiden reagointikykyä muuttuvaan toimintaympäristöön ja kaventavat mahdollisuutta harjoittaa tehokkaasti autonomiaan kytkeytyvää itsesäätelyä.
Teemahaastatteluvastausten perusteella tutkimuksen huippuyksiköissä ja yliopistokoulutuksen laatuyksiköissä on pyritty hyödyntämään erityyppisiä mahdollisuuksia ja yhteistyösuhteita aktiivisesti ja monipuolisesti. Yksiköiden toimintaan liittyi olennaisena osana omaehtoinen perustoiminta, sen suunnittelu, kehittäminen sekä voimavarojen uudelleen kohdentaminen. Lisäksi toimintaan kytkeytyi pyrkimys sekä tunnistaa kutakin yksikköä koskettavat haasteet ja muutosmahdollisuudet että pyrkimys reagoida näihin oikea-aikaisesti. Täten voimavarojen tehokas käyttö näyttää olevan olennainen osa yksiköiden tutkijoiden ja opettajien itsesäätelyä eli niiden kyvyssä käyttää voimavarojaan tehokkaasti hyväkseen erityyppisissä tilanteissa.
Tutkimuksen tulos on, että yliopistojen ohjaus- ja johtamisjärjestelmät eivät tue kansainvälisen tason huippututkimusta eivätkä kansallisen tason laatukoulutusta parhaalla mahdollisella tavalla.
Yliopistojen yksiköissä toimivien tutkijoiden ja opettajien ulkopuoliseen ohjaukseen ja valvontaan kytkeytyvä tilivelvollisuus raportointeineen sekä kriteereineen näyttää olevan sekä uhkana että konkreettisena haittana heidän tehokkaalle toiminnalleen.
Ulkopuolista ohjausta ja kontrollointia tukevat laskennallinen rahanjakomalli, työajanseuranta ja kokonaiskustannuslaskenta estävät ainakin osittain yksiköiden reagointikykyä muuttuvaan toimintaympäristöön ja kaventavat mahdollisuutta harjoittaa tehokkaasti autonomiaan kytkeytyvää itsesäätelyä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4843]