Systemic Perspectives on Information in Physically Performed Role-play
Harviainen, J. Tuomas (2012)
Harviainen, J. Tuomas
Tampere University Press
2012
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2012-10-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8914-3
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8914-3
Tiivistelmä
Väitöskirjan aiheena ovat informaation käyttö ja informaatioympäristön vaikutukset fyysisesti toteutetuissa, aikuisten harjoittamissa roolipeleissä ja -leikeissä, larpeista sadomasokismiin. Analysoimalla sitä, miten osallistujien väliset sosiaaliset sopimukset ohjaavat heitä käyttämään eri informaatiolähteitä kuin yleensä, työ näyttää peleissä tapahtuvien kognitiivisten ja käytöksellisten muutosten informaatioperäiset juuret.
Väitöskirja yhdistää materiaalia ja metodeja informaatiotutkimuksesta, pelitutkimuksesta, hermeneutiikasta ja kognitiivisesta uskontotieteestä. Vertailemalla ja fuusioimalla näiden näennäisesti erillisten tieteenalojen tutkimustuloksia, työ osoittaa sekä sosiaalisten oletusten tuomia rajoitteita yksilöiden informaatiokäyttäytymiseen että eläytyvän pelikokemuksen riippuvuuden oikeanlaisesta informaatiosta.
Erityinen paino on Patrick Wilsonin tutkimuksilla olosuhteiden tuottamasta riippuvuudesta toisen käden tietolähteistä, Paul Ricoeurin ajatuksilla vieraiden tekstien tulkinnasta ja ottamisesta osaksi yksilön omia tietorakenteita, organisaatio-oppimisen järjestelmäanalyysilla ja Marc Galanterin kehittämällä "rajavalvonnan" käsitteen sosiaalisella laajennuksella.
Väitöskirja yhdistää materiaalia ja metodeja informaatiotutkimuksesta, pelitutkimuksesta, hermeneutiikasta ja kognitiivisesta uskontotieteestä. Vertailemalla ja fuusioimalla näiden näennäisesti erillisten tieteenalojen tutkimustuloksia, työ osoittaa sekä sosiaalisten oletusten tuomia rajoitteita yksilöiden informaatiokäyttäytymiseen että eläytyvän pelikokemuksen riippuvuuden oikeanlaisesta informaatiosta.
Erityinen paino on Patrick Wilsonin tutkimuksilla olosuhteiden tuottamasta riippuvuudesta toisen käden tietolähteistä, Paul Ricoeurin ajatuksilla vieraiden tekstien tulkinnasta ja ottamisesta osaksi yksilön omia tietorakenteita, organisaatio-oppimisen järjestelmäanalyysilla ja Marc Galanterin kehittämällä "rajavalvonnan" käsitteen sosiaalisella laajennuksella.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4847]