Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

On the Edge of the Magic Circle: Understanding Pervasive Games and Role-Playing

Montola, Markus (2012)

 
Avaa tiedosto
978-951-44-8864-1.pdf (11.90Mt)
Lataukset: 



Montola, Markus
Tampere University Press
2012

Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2012-09-22
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8864-1 
Tiivistelmä
On the Edge of the Magic Circle tarkastelee kahta nykyajan länsimaisen pelikulttuurin säiettä: Roolipelaamista ja arkeen sulautuvia pervasiivisia pelejä. Roolipelaamisen viihteelliset muodot sisältävät pelityyppejä pöytäroolipeleistä ja larpeista virtuaalimaailmoihin asti, kun taas arkeen sulautuvat pelit käsittävät pelaamisen muotoja aarrejahdeista vaihtoehtotodellisuuspeleihin. Arkeen sulautuvan roolipelaamisen käsittely yhdistää nämä jatkumot toisiinsa.

Työssä etsitään vastauksia neljään laajaan tutkimuskysymykseen. Ensinnäkin, työ pyrkii esittämään käsitteellisen kehyksen, jolla voidaan ymmärtää eri pelien puitteissa tapahtuvaa roolipelaamista. Toiseksi, työ esittää käsitteellisen kehyksen arkeen sulautuvien pelien ymmärtämiseksi. Kolmanneksi, työssä tutkitaan prototyyppien avulla arkeen sulautuvien pelien ilmaisullista potentiaalia. Ja neljänneksi, työssä luodaan teoreettista pohjaa häviävien pelien tutkimiseksi.

Työn keskeisin tulos on teoriamalli, jolla voidaan ymmärtää roolipelaamista ja arkeen sulautuvia pelejä viimeaikaisen pelitutkimuksen kontekstissa.

Tällaisten pelien rajatapausten ymmärtämiseksi työ on rakennettu perustalle, jossa pelaamisen luonnetta sosiaalisena prosessina korostetaan. Tässä perustassa yhdistetään John R. Searlen heikkoa sosiaalista konstruktionismia mm. Jesper Juulin, Jane McGonigalin, Katie Salenin ja Eric Zimmermanin poikkitieteelliseen pelitutkimukseen.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [4470]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste