On the Edge of the Magic Circle: Understanding Pervasive Games and Role-Playing
Montola, Markus (2012)
Montola, Markus
Tampere University Press
2012
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2012-09-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8864-1
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8864-1
Tiivistelmä
On the Edge of the Magic Circle tarkastelee kahta nykyajan länsimaisen pelikulttuurin säiettä: Roolipelaamista ja arkeen sulautuvia pervasiivisia pelejä. Roolipelaamisen viihteelliset muodot sisältävät pelityyppejä pöytäroolipeleistä ja larpeista virtuaalimaailmoihin asti, kun taas arkeen sulautuvat pelit käsittävät pelaamisen muotoja aarrejahdeista vaihtoehtotodellisuuspeleihin. Arkeen sulautuvan roolipelaamisen käsittely yhdistää nämä jatkumot toisiinsa.
Työssä etsitään vastauksia neljään laajaan tutkimuskysymykseen. Ensinnäkin, työ pyrkii esittämään käsitteellisen kehyksen, jolla voidaan ymmärtää eri pelien puitteissa tapahtuvaa roolipelaamista. Toiseksi, työ esittää käsitteellisen kehyksen arkeen sulautuvien pelien ymmärtämiseksi. Kolmanneksi, työssä tutkitaan prototyyppien avulla arkeen sulautuvien pelien ilmaisullista potentiaalia. Ja neljänneksi, työssä luodaan teoreettista pohjaa häviävien pelien tutkimiseksi.
Työn keskeisin tulos on teoriamalli, jolla voidaan ymmärtää roolipelaamista ja arkeen sulautuvia pelejä viimeaikaisen pelitutkimuksen kontekstissa.
Tällaisten pelien rajatapausten ymmärtämiseksi työ on rakennettu perustalle, jossa pelaamisen luonnetta sosiaalisena prosessina korostetaan. Tässä perustassa yhdistetään John R. Searlen heikkoa sosiaalista konstruktionismia mm. Jesper Juulin, Jane McGonigalin, Katie Salenin ja Eric Zimmermanin poikkitieteelliseen pelitutkimukseen.
Työssä etsitään vastauksia neljään laajaan tutkimuskysymykseen. Ensinnäkin, työ pyrkii esittämään käsitteellisen kehyksen, jolla voidaan ymmärtää eri pelien puitteissa tapahtuvaa roolipelaamista. Toiseksi, työ esittää käsitteellisen kehyksen arkeen sulautuvien pelien ymmärtämiseksi. Kolmanneksi, työssä tutkitaan prototyyppien avulla arkeen sulautuvien pelien ilmaisullista potentiaalia. Ja neljänneksi, työssä luodaan teoreettista pohjaa häviävien pelien tutkimiseksi.
Työn keskeisin tulos on teoriamalli, jolla voidaan ymmärtää roolipelaamista ja arkeen sulautuvia pelejä viimeaikaisen pelitutkimuksen kontekstissa.
Tällaisten pelien rajatapausten ymmärtämiseksi työ on rakennettu perustalle, jossa pelaamisen luonnetta sosiaalisena prosessina korostetaan. Tässä perustassa yhdistetään John R. Searlen heikkoa sosiaalista konstruktionismia mm. Jesper Juulin, Jane McGonigalin, Katie Salenin ja Eric Zimmermanin poikkitieteelliseen pelitutkimukseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4901]