Kuvataiteilijan oikeudellinen asema: Ammattimaista taiteellista toimintaa rajoittava ja edistävä oikeussääntely
Rautiainen, Pauli (2012)
Rautiainen, Pauli
Tampere University Press
2012
Julkisoikeus - Public Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2012-09-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8891-7
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8891-7
Tiivistelmä
Väitöstutkimuksessa tarkastellaan kuvataiteilijan taiteelliseen toimintaan kohdistuvaa lainsäändäntöä.
Oikeus on yhteiskunnallisen vallankäytön väline. Se ulottaa vaikutuksensa kaikille yhteiskuntaelämän alueille - myös taiteeseen. Pauli Rautiaisen väitöstutkimus antaa kokonaiskuvan siitä, miten julkinen valta oikeudellisella sääntelyllä toisaalta rajoittaa ja toisaalta edistää ammattikuvataiteilijoiden taiteellista toimintaa Suomessa. Rautiainen kiinnittää valtiosääntöoikeudellisen tarkastelunsa kahteen perus- ja ihmisoikeusnormien avulla muotoilemaansa periaatteeseen: puuttumattomuuden periaatteeseen ja taiteen edistämisen periaatteeseen. Näiden periaatteiden avulla hän tulkitsee, systematisoi ja arvioi kuvataiteelliseen toimintaa liittyvää oikeussääntelyä: muun muassa erityyppisiä kriminalisointeja, tekijänoikeus- ja apurahalainsäädäntöä sekä vero- ja sosiaalioikeudellista sääntelyä.
Tutkimuksen mukaan julkisen vallan suoranainen puuttuminen taiteelliseen toimintaan on vähäistä, eikä taiteellista toimintaa rajoittava lainsäädäntö vaikuta kuvataiteelliseen toimintaan kuin korkeintaan pistemäisesti. Rajoituslainsäädännön tulkintaan liittyy kuitenkin runsaasti oikeudellista epävarmuutta, kun taiteellisen ilmaisun rajoittamista puoltavia oikeushyviä punnitaan jonkin konkreetin tapauksen olosuhteissa taiteellisen ilmaisemisen lähtökohtaista vapautta vasten. Esimerkiksi kuvataiteilija Ulla Karttusen installaatioteoksen "Neitsythuorakirkko" ympärillä joitakin vuosia sitten käyty oikeuskeskustelu kertoo, kuinka vaikeaa sallitun ja kielletyn ilmaisun välisen rajan piirtäminen voi konkreetissa tapauksessa olla.
Rautiaisen tutkimuksen perusteella taiteen edistämisen periaatteeseen kiinnittyvällä sääntelyllä on tällä hetkellä taiteen vapauden tosiasiallisen toteutumisen kannalta suurempi merkitys kuin sallitun taiteellisen ilmaisemisen vapauspiirin piirtävällä rajoituslainsäädännöllä. Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella taiteen edistämissääntely sisältää myös elementtejä, joiden johdosta julkisen vallan taiteen edistämistoimet eivät kohdistu tasaisesti kaikenlaiseen kuvataiteelliseen toimintaan. Osaltaan tässä julkisen vallan taiteenedistämistoimien epätasaisessa kohdistumisessa on kyse tietoisista taidepoliittista valinnoista. Esimerkiksi tekijänoikeuden raukeamista koskeva säännös eriyttää näytettävien, esitettävien ja reprodusoitavien kuvataiteen teosten markkinat eri ansaintalogiikoiden piiriin selvästi esiintuotujen taidepoliittisten syiden perusteella. Eräissä tapauksissa kysymys on kuitenkin pikemminkin siitä, ettei taiteenedistämislainsäädäntöä säädettäessä ole pohdittu riittävästi sen eri osien yhteismitallisuutta ja yhteisvaikutusta, taikka siitä, ettei lainsäädäntöä asetettaessa ole kyetty tunnistamaan riittävästi kuvataiteilijan työhön liittyviä erityispiirteitä.
Tutkimuksessa korostetaan, kuinka nykyaikaisessa taidemaailmassa optimaalinen tosiasiallinen taiteellisen ilmaisemisen vapaus syntyy useiden eri mekanismien yhteisvaikutuksen kautta mahdollisimman monimuotoisesti talousjärjestelmään ja muuhun yhteiskuntaan kytkeytyvässä taidemaailmassa. Tällöin taiteellisen ilmaisemisen vapaus jäsentyy yhtälailla suhteessa taiteen rajoituslainsäädännön taiteelliselle ilmaisemiselle piirtämän vapauspiirin rajoihin kuin myös suhteessa muun muassa taiteenedistämislainsäädännön luomiin taiteilijan mahdollisuuksiin toimia niissä institutionaalisissa olosuhteissa, joissa hän elää.
Oikeus on yhteiskunnallisen vallankäytön väline. Se ulottaa vaikutuksensa kaikille yhteiskuntaelämän alueille - myös taiteeseen. Pauli Rautiaisen väitöstutkimus antaa kokonaiskuvan siitä, miten julkinen valta oikeudellisella sääntelyllä toisaalta rajoittaa ja toisaalta edistää ammattikuvataiteilijoiden taiteellista toimintaa Suomessa. Rautiainen kiinnittää valtiosääntöoikeudellisen tarkastelunsa kahteen perus- ja ihmisoikeusnormien avulla muotoilemaansa periaatteeseen: puuttumattomuuden periaatteeseen ja taiteen edistämisen periaatteeseen. Näiden periaatteiden avulla hän tulkitsee, systematisoi ja arvioi kuvataiteelliseen toimintaa liittyvää oikeussääntelyä: muun muassa erityyppisiä kriminalisointeja, tekijänoikeus- ja apurahalainsäädäntöä sekä vero- ja sosiaalioikeudellista sääntelyä.
Tutkimuksen mukaan julkisen vallan suoranainen puuttuminen taiteelliseen toimintaan on vähäistä, eikä taiteellista toimintaa rajoittava lainsäädäntö vaikuta kuvataiteelliseen toimintaan kuin korkeintaan pistemäisesti. Rajoituslainsäädännön tulkintaan liittyy kuitenkin runsaasti oikeudellista epävarmuutta, kun taiteellisen ilmaisun rajoittamista puoltavia oikeushyviä punnitaan jonkin konkreetin tapauksen olosuhteissa taiteellisen ilmaisemisen lähtökohtaista vapautta vasten. Esimerkiksi kuvataiteilija Ulla Karttusen installaatioteoksen "Neitsythuorakirkko" ympärillä joitakin vuosia sitten käyty oikeuskeskustelu kertoo, kuinka vaikeaa sallitun ja kielletyn ilmaisun välisen rajan piirtäminen voi konkreetissa tapauksessa olla.
Rautiaisen tutkimuksen perusteella taiteen edistämisen periaatteeseen kiinnittyvällä sääntelyllä on tällä hetkellä taiteen vapauden tosiasiallisen toteutumisen kannalta suurempi merkitys kuin sallitun taiteellisen ilmaisemisen vapauspiirin piirtävällä rajoituslainsäädännöllä. Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella taiteen edistämissääntely sisältää myös elementtejä, joiden johdosta julkisen vallan taiteen edistämistoimet eivät kohdistu tasaisesti kaikenlaiseen kuvataiteelliseen toimintaan. Osaltaan tässä julkisen vallan taiteenedistämistoimien epätasaisessa kohdistumisessa on kyse tietoisista taidepoliittista valinnoista. Esimerkiksi tekijänoikeuden raukeamista koskeva säännös eriyttää näytettävien, esitettävien ja reprodusoitavien kuvataiteen teosten markkinat eri ansaintalogiikoiden piiriin selvästi esiintuotujen taidepoliittisten syiden perusteella. Eräissä tapauksissa kysymys on kuitenkin pikemminkin siitä, ettei taiteenedistämislainsäädäntöä säädettäessä ole pohdittu riittävästi sen eri osien yhteismitallisuutta ja yhteisvaikutusta, taikka siitä, ettei lainsäädäntöä asetettaessa ole kyetty tunnistamaan riittävästi kuvataiteilijan työhön liittyviä erityispiirteitä.
Tutkimuksessa korostetaan, kuinka nykyaikaisessa taidemaailmassa optimaalinen tosiasiallinen taiteellisen ilmaisemisen vapaus syntyy useiden eri mekanismien yhteisvaikutuksen kautta mahdollisimman monimuotoisesti talousjärjestelmään ja muuhun yhteiskuntaan kytkeytyvässä taidemaailmassa. Tällöin taiteellisen ilmaisemisen vapaus jäsentyy yhtälailla suhteessa taiteen rajoituslainsäädännön taiteelliselle ilmaisemiselle piirtämän vapauspiirin rajoihin kuin myös suhteessa muun muassa taiteenedistämislainsäädännön luomiin taiteilijan mahdollisuuksiin toimia niissä institutionaalisissa olosuhteissa, joissa hän elää.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4848]