Towards a Consumer-Centric Definition of Value in the Non-Institutional Investment Context - Conceptualization and Measurement of Perceived Investment Value
Puustinen, Pekka (2012)
Puustinen, Pekka
Tampere University Press
2012
Vakuutustiede - Insurance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2012-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8793-4
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8793-4
Tiivistelmä
Yksityissijoittaminen ei ole pelkkää tuoton tavoittelua
Mistä yksityissijoittamisessa on oikeastaan kysymys? Sijoittaminen on pyrkimystä varallisuuden kasvattamiseen kyllä. Sijoittaminen on myös vaivattomien ratkaisujen hakemista, hauskaa ajanvietettä, hyväntahtoisuuden osoittamista, itsensä kehittämistä ja itsetunnon kasvattamista väittää KTM Pekka Puustinen väitöstutkimuksessaan Toward a Consumer-Centric Definition of Value in the Non-Institutional Investment Context Conceptualization and Measurement of Perceived Investment Value.
Suomen ensimmäinen vakuutustieteen alan (kauppatieteet) väitöskirja tuo kuluttaja-keskeisen koetun arvon käsitteen sijoittamisen kontekstiin ja sijoittamiskäyttäytymistä koskevaan tutkimukseen. Tutkimuksessa määritellään ja mitataan sijoittamisessa koettua arvoa (Perceived Investment Value = PIV), joka ottaa huomioon kuluttajien sijoittamisesta tavoitteleman, mutta myös saavuttaman arvon. PIV käsite perustuu kuluttajien subjektiivisiin kokemuksiin, kun sijoittamisen kontekstissa useimmiten arvon oletetaan muodostuvan objektiivisesti määriteltävästä riski-tuotto -suhteesta. Niinpä tutkimuksen näkökulma arvoon ja sen muodostumiseen poikkeaa merkittävästi perinteisemmistä rahoitus- ja talousteorian määritelmistä.
Puustisen tutkimuksessa osoitetaan, että myös sijoittamisen kontekstissa kuluttaja on se, joka aina määrittää yksilöllisesti millaista arvoa sijoittamisen kontekstissa koetaan. Siispä, koettu arvo on moniulotteinen ja näin ollen se sisältää monentyyppistä arvoa. Tutkimuksessa käytettyjen aineistojen perusteella Puustinen esittää, että tätä moniulotteista arvoa tulisi mitata kuuden eri ulottuvuuden avulla (lyhyesti määriteltynä) seuraavalla tavalla. Taloudellinen PIV Alhaiset palkkiokulut, jolloin taloudellista arvoa koetaan, mikäli välityspalkkiot ja hallinnointikulut koetaan alhaisina; Taloudellinen PIV Tehokkuus, joka on perinteisempi arvon muodostumisen logiikka, joka toteutuu silloin, kun kuluttaja kokee saavuttavansa taloudelliset tavoitteensa ja tuottoa suhteessa sijoittamiseen liittyvään riskiin; Toiminnallinen PIV Vaivattomuus kuvastaa positiivisia hyötyjä, joita sijoittamisen helppoudesta ja ajansäästöstä seuraa. Emotionaalinen PIV tuntemukset ja kokemukset, joita koetaan kun sijoittamista itsessään pidetään hauskana tapana viettää aikaa, jonka seurauksena kuluttajaa kokee positiivia tuntemuksia, kokemuksia, nautintoa, iloa ja jännitystä; Symbolinen PIV Altruismi syntyy silloin kun kuluttajat kokevat saavansa ilmaista omia henkilökohtaisia arvojaan sijoittamisen avulla; ja Symbolinen PIV Itsetunto, joka liittyy sijoittamista koskeviin symbolisiin merkityksiin joihin kuluttaja liittää itsensä, määritellessään itseään sosiaalisissa konteksteissa.
Vaikka väitöskirjatutkimuksessa analysoitu PIV on määritelmällisesti kuluttaja-keskeinen ja näin ollen kuluttajat itse määrittävät arvon, voi finanssiyritys tukea arvon muodostumista näiden jokaisen ulottuvuuden kohdalla omilla tuotteillaan ja palvelukonsepteillaan. Arvon moniulotteisuuden ymmärtäminen etenkin emotionaalista ja symbolista arvoa koskien tuo sijoituspalveluita ja sijoitustuotteita tarjoaville yrityksille, kuten pankeille, arvopaperivälittäjille, finanssikonglomeraateille ja henkivakuutusyhtiöille aivan uudenlaisia mahdollisuuksia erottua ja saada kilpailuetua sijoituspalvelumarkkinoilla, joilla tällä hetkellä kilpaillaan hyvin yhtenevin tuottein ja palveluin.
Mistä yksityissijoittamisessa on oikeastaan kysymys? Sijoittaminen on pyrkimystä varallisuuden kasvattamiseen kyllä. Sijoittaminen on myös vaivattomien ratkaisujen hakemista, hauskaa ajanvietettä, hyväntahtoisuuden osoittamista, itsensä kehittämistä ja itsetunnon kasvattamista väittää KTM Pekka Puustinen väitöstutkimuksessaan Toward a Consumer-Centric Definition of Value in the Non-Institutional Investment Context Conceptualization and Measurement of Perceived Investment Value.
Suomen ensimmäinen vakuutustieteen alan (kauppatieteet) väitöskirja tuo kuluttaja-keskeisen koetun arvon käsitteen sijoittamisen kontekstiin ja sijoittamiskäyttäytymistä koskevaan tutkimukseen. Tutkimuksessa määritellään ja mitataan sijoittamisessa koettua arvoa (Perceived Investment Value = PIV), joka ottaa huomioon kuluttajien sijoittamisesta tavoitteleman, mutta myös saavuttaman arvon. PIV käsite perustuu kuluttajien subjektiivisiin kokemuksiin, kun sijoittamisen kontekstissa useimmiten arvon oletetaan muodostuvan objektiivisesti määriteltävästä riski-tuotto -suhteesta. Niinpä tutkimuksen näkökulma arvoon ja sen muodostumiseen poikkeaa merkittävästi perinteisemmistä rahoitus- ja talousteorian määritelmistä.
Puustisen tutkimuksessa osoitetaan, että myös sijoittamisen kontekstissa kuluttaja on se, joka aina määrittää yksilöllisesti millaista arvoa sijoittamisen kontekstissa koetaan. Siispä, koettu arvo on moniulotteinen ja näin ollen se sisältää monentyyppistä arvoa. Tutkimuksessa käytettyjen aineistojen perusteella Puustinen esittää, että tätä moniulotteista arvoa tulisi mitata kuuden eri ulottuvuuden avulla (lyhyesti määriteltynä) seuraavalla tavalla. Taloudellinen PIV Alhaiset palkkiokulut, jolloin taloudellista arvoa koetaan, mikäli välityspalkkiot ja hallinnointikulut koetaan alhaisina; Taloudellinen PIV Tehokkuus, joka on perinteisempi arvon muodostumisen logiikka, joka toteutuu silloin, kun kuluttaja kokee saavuttavansa taloudelliset tavoitteensa ja tuottoa suhteessa sijoittamiseen liittyvään riskiin; Toiminnallinen PIV Vaivattomuus kuvastaa positiivisia hyötyjä, joita sijoittamisen helppoudesta ja ajansäästöstä seuraa. Emotionaalinen PIV tuntemukset ja kokemukset, joita koetaan kun sijoittamista itsessään pidetään hauskana tapana viettää aikaa, jonka seurauksena kuluttajaa kokee positiivia tuntemuksia, kokemuksia, nautintoa, iloa ja jännitystä; Symbolinen PIV Altruismi syntyy silloin kun kuluttajat kokevat saavansa ilmaista omia henkilökohtaisia arvojaan sijoittamisen avulla; ja Symbolinen PIV Itsetunto, joka liittyy sijoittamista koskeviin symbolisiin merkityksiin joihin kuluttaja liittää itsensä, määritellessään itseään sosiaalisissa konteksteissa.
Vaikka väitöskirjatutkimuksessa analysoitu PIV on määritelmällisesti kuluttaja-keskeinen ja näin ollen kuluttajat itse määrittävät arvon, voi finanssiyritys tukea arvon muodostumista näiden jokaisen ulottuvuuden kohdalla omilla tuotteillaan ja palvelukonsepteillaan. Arvon moniulotteisuuden ymmärtäminen etenkin emotionaalista ja symbolista arvoa koskien tuo sijoituspalveluita ja sijoitustuotteita tarjoaville yrityksille, kuten pankeille, arvopaperivälittäjille, finanssikonglomeraateille ja henkivakuutusyhtiöille aivan uudenlaisia mahdollisuuksia erottua ja saada kilpailuetua sijoituspalvelumarkkinoilla, joilla tällä hetkellä kilpaillaan hyvin yhtenevin tuottein ja palveluin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4970]