Kunta ja käyttäjälähtöinen innovaatiotoiminta
Jäppinen, Tuula (2011)
Jäppinen, Tuula
Tampere University Press Suomen Kuntaliitto
2011
Kunnallispolitiikka - Local Governance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2011-12-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8659-3
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8659-3
Tiivistelmä
Käyttäjälähtöinen innovaatiotoiminta uudistaa kuntien palveluja
Palvelujen käyttäjät osallistava innovaatiotoiminta antaa uusia mahdollisuuksia kuntapalvelujen ja demokratian kehittämiseen. Tämä käy ilmi Tuula Jäppisen väitöskirjasta, jossa tarkastellaan kunnan ja kuntalaisen vuorovaikutusta palvelujen uudistamisessa.
Uuden käyttäjälähtöisen innovaatiotoiminnan mahdollisuudet tulevat tutkimuksessa konkreettisesti esiin kolmen Itä-Uudellamaalla, Mikkelissä ja Helsingissä toteutetun esimerkin avulla. Taloustieteen oppien mukaisesti kuntien kannalta optimi palvelujen järjestämistapa on sellainen, jossa palvelut tuotetaan taloudellisesti, palvelut ovat kuntalaisten saatavilla ja kuntalainen on niihin tyytyväinen. Käyttäjälähtöisten kehittämismenetelmien avulla voidaan lisätä kuntalaisten tyytyväisyyttä tunnistamalla heidän piileviä tarpeitaan ja tuottamalla palveluita heidän kannaltaan sujuvina palvelupolkuina. Palveluhenkilöstön näkökulmasta käyttäjälähtöisyys jakaa palvelujen suunnitteluvastuuta ja lisää työtyytyväisyyttä. Käyttäjälähtöiset palvelut voivat johtaa myös vähäisten palvelu- ja tuoteparannusten sijasta kunnan koko palvelutuotannon radikaaleihin muutoksiin.
Kuntalaisten osallistuminen palvelutuotannon suunnitteluun voi palauttaa kuntalaisten luottamuksen poliittiseen ja hallinnolliseen toimintaan. Kun kunta on aktiivisessa vuorovaikutuksessa palvelutuotantonsa uudistamiseksi palvelujen käyttäjien, yritysten ja järjestöjen kanssa, innovaatiotkin demokratisoituvat ja palvelut tuotetaan jatkossa yhteistyössä näiden eri tahojen kanssa. Laajimmillaan käyttäjälähtöinen innovaatiotoiminta voi tarjota myös uusia ratkaisuja yhteiskunnan ilkeisiin sosiaalisiin ongelmiin kuten nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn.
Palvelujen käyttäjät osallistava innovaatiotoiminta antaa uusia mahdollisuuksia kuntapalvelujen ja demokratian kehittämiseen. Tämä käy ilmi Tuula Jäppisen väitöskirjasta, jossa tarkastellaan kunnan ja kuntalaisen vuorovaikutusta palvelujen uudistamisessa.
Uuden käyttäjälähtöisen innovaatiotoiminnan mahdollisuudet tulevat tutkimuksessa konkreettisesti esiin kolmen Itä-Uudellamaalla, Mikkelissä ja Helsingissä toteutetun esimerkin avulla. Taloustieteen oppien mukaisesti kuntien kannalta optimi palvelujen järjestämistapa on sellainen, jossa palvelut tuotetaan taloudellisesti, palvelut ovat kuntalaisten saatavilla ja kuntalainen on niihin tyytyväinen. Käyttäjälähtöisten kehittämismenetelmien avulla voidaan lisätä kuntalaisten tyytyväisyyttä tunnistamalla heidän piileviä tarpeitaan ja tuottamalla palveluita heidän kannaltaan sujuvina palvelupolkuina. Palveluhenkilöstön näkökulmasta käyttäjälähtöisyys jakaa palvelujen suunnitteluvastuuta ja lisää työtyytyväisyyttä. Käyttäjälähtöiset palvelut voivat johtaa myös vähäisten palvelu- ja tuoteparannusten sijasta kunnan koko palvelutuotannon radikaaleihin muutoksiin.
Kuntalaisten osallistuminen palvelutuotannon suunnitteluun voi palauttaa kuntalaisten luottamuksen poliittiseen ja hallinnolliseen toimintaan. Kun kunta on aktiivisessa vuorovaikutuksessa palvelutuotantonsa uudistamiseksi palvelujen käyttäjien, yritysten ja järjestöjen kanssa, innovaatiotkin demokratisoituvat ja palvelut tuotetaan jatkossa yhteistyössä näiden eri tahojen kanssa. Laajimmillaan käyttäjälähtöinen innovaatiotoiminta voi tarjota myös uusia ratkaisuja yhteiskunnan ilkeisiin sosiaalisiin ongelmiin kuten nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]