Gender in Call Centre Work
Koivunen, Tuija (2011)
Koivunen, Tuija
Tampere University Press
2011
Naistutkimus - Women's Studies
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2011-12-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8634-0
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8634-0
Tiivistelmä
Yhteyskeskukset ovat yrityksiä, joihin muut yritykset ja organisaatiot ulkoistavat erilaisia puhelimitse tehtäviä palvelu- ja markkinointitehtäviä. Tällaiset yhteyskeskusten tarjoamat puhelinpalvelut ovat laajeneva liiketoiminnan ala. Yhteyskeskuksissa tehtävä työ on pääosin näkymätöntä kuluttaja-asiakkaille, sillä usein he olettavat olevansa yhteydessä suoraan toimeksiannon ulkoistaneeseen yritykseen. Työpaikkoina yhteyskeskukset ovat naisenemmistöisiä, sillä puhelimitse tehtävää asiakaspalvelu- ja markkinointityötä pidetään yleisesti naisten työnä, vaikka tällaisissa työtehtävissä toimii myös miehiä.
Tutkimuksessa tarkastellaan millaisia työpaikkoja yhteyskeskukset ovat sukupuolen näkökulmasta. Lisäksi analysoidaan erilaisia sukupuoleen liittyviä käytäntöjä ja tapoja, joilla sukupuoli on läsnä työntekijöiden keskinäisissä suhteissa, johdon keskinäisissä suhteissa, työntekijöiden ja johdon välisissä suhteissa, sekä työntekijän ja asiakkaiden välisessä vuorovaikutuksessa puhelimitse tehtävässä asiakaspalvelutyössä. Näihin kysymyksiin paneudutaan kolmessa keskenään erilaisessa yhteyskeskuksessa tuotetun empiirisen aineiston avulla.
Tutkimuksessa osoitetaan, että miehet toivotetaan tervetulleiksi yhteyskeskuksiin alan naisenemmistöisyydestä huolimatta. Samalla miestyöntekijöiden vähäinen määrä otetaan itsestäänselvyytenä. Sukupuolta hyödynnetään yhteyskeskusten asiakaspalvelutyössä asiana, joka järjestää liiketoimintaa. Sukupuolistuneet vuorovaikutuksen tyylit kuvaavat niitä tapoja, joilla sukupuolta harjoitetaan työntekijöiden ja asiakkaiden välisessä vuorovaikutuksessa. Nämä vuorovaikutustyylit voivat olla keskenään ristiriitaisia, niin kuin sukupuoleen liitetyt selitykset ja oletukset työpaikoilla usein ovat.
Tutkimuksessa tarkastellaan millaisia työpaikkoja yhteyskeskukset ovat sukupuolen näkökulmasta. Lisäksi analysoidaan erilaisia sukupuoleen liittyviä käytäntöjä ja tapoja, joilla sukupuoli on läsnä työntekijöiden keskinäisissä suhteissa, johdon keskinäisissä suhteissa, työntekijöiden ja johdon välisissä suhteissa, sekä työntekijän ja asiakkaiden välisessä vuorovaikutuksessa puhelimitse tehtävässä asiakaspalvelutyössä. Näihin kysymyksiin paneudutaan kolmessa keskenään erilaisessa yhteyskeskuksessa tuotetun empiirisen aineiston avulla.
Tutkimuksessa osoitetaan, että miehet toivotetaan tervetulleiksi yhteyskeskuksiin alan naisenemmistöisyydestä huolimatta. Samalla miestyöntekijöiden vähäinen määrä otetaan itsestäänselvyytenä. Sukupuolta hyödynnetään yhteyskeskusten asiakaspalvelutyössä asiana, joka järjestää liiketoimintaa. Sukupuolistuneet vuorovaikutuksen tyylit kuvaavat niitä tapoja, joilla sukupuolta harjoitetaan työntekijöiden ja asiakkaiden välisessä vuorovaikutuksessa. Nämä vuorovaikutustyylit voivat olla keskenään ristiriitaisia, niin kuin sukupuoleen liitetyt selitykset ja oletukset työpaikoilla usein ovat.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4996]