Customer Value Co-Creation through Reverse Use of Customer Data
Saarijärvi, Hannu (2011)
Saarijärvi, Hannu
Tampere University Press
2011
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2011-11-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8595-4
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8595-4
Tiivistelmä
Asiakastiedon hyödyntämisessä on kehittymässä merkittävä muutos. Sen sijaan että yritykset hyödyntävät asiakastietoa omissa sisäisissä prosesseissaan, asiakastiedosta jalostetaan asiakkaalle merkityksellistä informaatiota hänen omaan käyttöönsä. Yritykset eivät sovella asiakastietoa ainoastaan tunnistaakseen kannattavimmat asiakkaat tai kohdentaakseen markkinointiviestintää tehokkaammin, vaan antavat asiakastietoa takaisin asiakkaiden omien toimintojen tueksi.
Väitöskirjatutkimuksessa eritellään ja analysoidaan vähittäiskaupan palvelua, jossa kassapäätedataan lisätään tietoa ruokaostosten terveysvaikutuksista ja uusi informaatio annetaan asiakkaiden käyttöön. Yritys- ja asiakashaastattelujen sekä laajan asiakaspalauteaineiston avulla tutkitaan asiakastiedon käänteisen käytön mahdollisuuksia sekä asiakkaan että yrityksen näkökulmasta. Lisäksi tunnistetaan asiakastiedon käänteisen käytön ilmiötä rakentavia ja tukevia elementtejä.
Tutkimus haastaa perinteisen yritysorientoituneen tavan hyödyntää asiakastietoa se määrittelee asiakastiedon asiakkaan näkökulmasta. Se luo palvelunäkökulman asiakastiedon käyttöön siirtämällä huomion yrityksen sisäisestä asiakastiedon käytöstä ulkoiseen asiakkaan omia prosesseja tukevaan asiakastiedon käyttöön ja sillä palvelemiseen. Samalla se laajentaa yritysten ymmärrystä asiakastiedon mahdollisuuksista ja sen roolista uusien palveluliiketoimintamallien kehittämisessä.
Väitöskirjatutkimuksessa eritellään ja analysoidaan vähittäiskaupan palvelua, jossa kassapäätedataan lisätään tietoa ruokaostosten terveysvaikutuksista ja uusi informaatio annetaan asiakkaiden käyttöön. Yritys- ja asiakashaastattelujen sekä laajan asiakaspalauteaineiston avulla tutkitaan asiakastiedon käänteisen käytön mahdollisuuksia sekä asiakkaan että yrityksen näkökulmasta. Lisäksi tunnistetaan asiakastiedon käänteisen käytön ilmiötä rakentavia ja tukevia elementtejä.
Tutkimus haastaa perinteisen yritysorientoituneen tavan hyödyntää asiakastietoa se määrittelee asiakastiedon asiakkaan näkökulmasta. Se luo palvelunäkökulman asiakastiedon käyttöön siirtämällä huomion yrityksen sisäisestä asiakastiedon käytöstä ulkoiseen asiakkaan omia prosesseja tukevaan asiakastiedon käyttöön ja sillä palvelemiseen. Samalla se laajentaa yritysten ymmärrystä asiakastiedon mahdollisuuksista ja sen roolista uusien palveluliiketoimintamallien kehittämisessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4968]