Utilising the learning organization for management capacity building at Makerere University
Bisaso, Ronald (2011)
Bisaso, Ronald
Tampere University Press Tampereen yliopisto
2011
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2011-11-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8597-8
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8597-8
Tiivistelmä
Tämä tutkimus pyrkii tukemaan korkeakoulujohtoa korkeakoulun reagointikyvyn (responsiivisuuden) kehittämisessä hyödyntämällä oppivan organisaation käsitettä. Tutkimuksessa käytettiin sekä taannehtivaa että ajantasaista aineistoa, kuten dokumentteja arkistotietoja ja organisaatiotason avainhenkilöiden ja yksikkötason dekaanien puolistrukturoituja haastatteluita. Kirjallinen ja haastatteluaineisto käsiteltiin konstruktiivista oppivan organisaation käsitettä ja teoriaohjautuvaa analyysiä hyödyntäen.
Tutkimustulokset osoittavat, että lainsäädännön muutokset, korkeakoulutuksen rahoituksen leikkaukset ja liberalisaatio olivat merkittäviä Ugandan korkeakouluympäristössä. Makereren yliopistolle mahdolliset strategiset valinnat viittaisivat siihen, että selviytyminen ja muutos olivat jatkuvia. Kuitenkin organisaation pirstaleisuuden takia yksiköiden reagointitavat olivat erilaisia ja niitä ohjailivat erilaisten sidosryhmien valta-asemat ja vaikutteet. Pehmeiden soveltavien tieteenalojen yksiköt keskittyivät varmistamaan akateemisia laatuvaatimuksia ja mukautumaan talouteen liittyviin rakenteellisiin rajoitteisiin. Kovien soveltavien alojen edustajat olivat erityisesti taipuvaisia osallistumaan kansalliseen kehitykseen. Institutionaalisen tutkimuksen alalla epätäydellinen informaatio oli tehokas hallinnan keino, vaikka institutionaalisten tutkijoiden tiedot ja taidot olivat organisaation älykkyyden alimmalla tasolla. Lisäksi akateemisten dekaanien tiedontarve liittyi enemmän hallintoon kuin strategiaan.
Oppivan organisaation käsite havainnollistaa nopeasti reagoivaa yliopistoa avoimena systeeminä ja kyberneettisenä organisaationa, joka määrittää sen mikä on elintärkeää sen olemassaololle ja jossa organisaation oppiminen on keskeistä. Tällaisessa organisaatiossa tietoa käytetään poikkeuksien havaitsemiseen ja niiden korjaamiseen. Tiedon luominen muuttaa mentaalisia malleja ja kaksikehäisen oppimisen kautta organisaatiota kehitetään asteittaisesti.
Tutkimus suosittaa, että institutionaalisen ohjauksen reagointikykyä tulisi johdonmukaisesti kehittää ottamalla huomioon dynaamiset suhteet ulkoisen ympäristön, yksikkökohtaisten intressien ja koko organisaation laajuisten käytäntöjen välillä. Tämä tarkoittaa tulevien ja jo virassa olevien akateemisten johtajien kykyjen kehittämistä, institutionaalisen tutkimuksen vakiinnuttamista kaikilla organisaatiotasoilla ja instituutiotutkijoiden taitojen kehittämistä.
Tutkimustulokset osoittavat, että lainsäädännön muutokset, korkeakoulutuksen rahoituksen leikkaukset ja liberalisaatio olivat merkittäviä Ugandan korkeakouluympäristössä. Makereren yliopistolle mahdolliset strategiset valinnat viittaisivat siihen, että selviytyminen ja muutos olivat jatkuvia. Kuitenkin organisaation pirstaleisuuden takia yksiköiden reagointitavat olivat erilaisia ja niitä ohjailivat erilaisten sidosryhmien valta-asemat ja vaikutteet. Pehmeiden soveltavien tieteenalojen yksiköt keskittyivät varmistamaan akateemisia laatuvaatimuksia ja mukautumaan talouteen liittyviin rakenteellisiin rajoitteisiin. Kovien soveltavien alojen edustajat olivat erityisesti taipuvaisia osallistumaan kansalliseen kehitykseen. Institutionaalisen tutkimuksen alalla epätäydellinen informaatio oli tehokas hallinnan keino, vaikka institutionaalisten tutkijoiden tiedot ja taidot olivat organisaation älykkyyden alimmalla tasolla. Lisäksi akateemisten dekaanien tiedontarve liittyi enemmän hallintoon kuin strategiaan.
Oppivan organisaation käsite havainnollistaa nopeasti reagoivaa yliopistoa avoimena systeeminä ja kyberneettisenä organisaationa, joka määrittää sen mikä on elintärkeää sen olemassaololle ja jossa organisaation oppiminen on keskeistä. Tällaisessa organisaatiossa tietoa käytetään poikkeuksien havaitsemiseen ja niiden korjaamiseen. Tiedon luominen muuttaa mentaalisia malleja ja kaksikehäisen oppimisen kautta organisaatiota kehitetään asteittaisesti.
Tutkimus suosittaa, että institutionaalisen ohjauksen reagointikykyä tulisi johdonmukaisesti kehittää ottamalla huomioon dynaamiset suhteet ulkoisen ympäristön, yksikkökohtaisten intressien ja koko organisaation laajuisten käytäntöjen välillä. Tämä tarkoittaa tulevien ja jo virassa olevien akateemisten johtajien kykyjen kehittämistä, institutionaalisen tutkimuksen vakiinnuttamista kaikilla organisaatiotasoilla ja instituutiotutkijoiden taitojen kehittämistä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4981]