An Evaluation Method for Virtual Learning Applications
Hälinen, Raimo (2011)
Hälinen, Raimo
Tampere University Press
2011
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2011-08-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8486-5
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8486-5
Tiivistelmä
Tietojärjestelmien ja sovellusten evaluointimenetelmät ovat olleet tutkimuskohteena jo 1970 alkaen. Tutkijat ovat pyrkineet kehittämään erilaisia evaluointimenetelmiä päätöksenteon tueksi. Erityisesti tietojärjestelmien hankinnat ja niiden perusteluihin käytettävät menetelmät ovat olleet aikaisemmin tutkimuskohteina. Investointien arviointi ja takaisinmaksuaikojen laskeminen on muodostanut tärkeän tutkimuskohteen monissa tutkimuksissa. Nykyään erilaisten sovellusten hankkiminen voi tapahtua ns. valmissovelluksina.
Julkishallinnolliset organisaatiot ovat kiinnostuneet hankkimaan valmissovelluksia. Opetusta tarjoavat yhteisöt kuten yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat lisänneet virtuaaliopintoja, jolloin esille on kohonnut tarve hankkia käyttöön soveltuva tai soveltuvia virtuaalisia oppimissovelluksia. Usein virtuaalisovellusten käyttö alkoi asiasta kiinnostuneiden opettajien toimesta. Koko organisaation näkökulmasta strategiset, taktiset ja operatiiviset tavoitteet jäivät taka-alalle. Tarve löytää evaluointimenetelmä, jossa voidaan ottaa huomioon erilaiset tavoitteet ja eri asianomaisryhmien tarpeet systemaattisesti on ollut tämän tutkimuksen tausta-ajatuksena.
Ennen hankintapäätöstä tarvitaan ns. ex-ante evaluointimenetelmä, missä voidaan ottaa huomioon keskeisten vaikuttajaryhmien opiskelijoiden, opettajien, tietohallinnon ja johdon tavoitteet muodostavat tutkimuksen keskeisen tavoitteen asettelun. Evaluointimenetelmän kehittäminen perustuu valittuun opetusmenetelmään; yhteisöllinen ongelmalähtöinen opetusmenetelmä, johon perustuen on johdettu evaluointimenetelmän arviointkohteet ja kriteerit. Opiskelijoiden, opettajien, tietohallinnon ja johdon vaatimuksiin perustuvassa arviointimenetelmässä arviointikriteereiden arvojen laskenta perustuu analyyttiseen hierarkkiseen menetelmään (AHP).
Tutkimusprosessissa käytetään hyväksi suunnittelutieteen tutkimusmetodia, josta on muokattu tähän tarkoitukseen soveltuva metodi. Kehitetty arviointimenetelmä on demonstroitu käyttämällä yhtä tapausta. Demonstraation avulla voidaan osoittaa, että kehitetty evaluointimenetelmä tuottaa käyttökelpoisia suosituksia päätöksenteon tueksi.
Tieteellisenä tuotoksena tutkimusprosessissa on saatu kehitettyä evaluointimenetelmä virtuaalisia oppimissovelluksia varten. Menetelmä ottaa huomioon neljä asianosaisryhmää samanaikaisesti, eikä erillisinä prosesseina.
Julkishallinnolliset organisaatiot ovat kiinnostuneet hankkimaan valmissovelluksia. Opetusta tarjoavat yhteisöt kuten yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat lisänneet virtuaaliopintoja, jolloin esille on kohonnut tarve hankkia käyttöön soveltuva tai soveltuvia virtuaalisia oppimissovelluksia. Usein virtuaalisovellusten käyttö alkoi asiasta kiinnostuneiden opettajien toimesta. Koko organisaation näkökulmasta strategiset, taktiset ja operatiiviset tavoitteet jäivät taka-alalle. Tarve löytää evaluointimenetelmä, jossa voidaan ottaa huomioon erilaiset tavoitteet ja eri asianomaisryhmien tarpeet systemaattisesti on ollut tämän tutkimuksen tausta-ajatuksena.
Ennen hankintapäätöstä tarvitaan ns. ex-ante evaluointimenetelmä, missä voidaan ottaa huomioon keskeisten vaikuttajaryhmien opiskelijoiden, opettajien, tietohallinnon ja johdon tavoitteet muodostavat tutkimuksen keskeisen tavoitteen asettelun. Evaluointimenetelmän kehittäminen perustuu valittuun opetusmenetelmään; yhteisöllinen ongelmalähtöinen opetusmenetelmä, johon perustuen on johdettu evaluointimenetelmän arviointkohteet ja kriteerit. Opiskelijoiden, opettajien, tietohallinnon ja johdon vaatimuksiin perustuvassa arviointimenetelmässä arviointikriteereiden arvojen laskenta perustuu analyyttiseen hierarkkiseen menetelmään (AHP).
Tutkimusprosessissa käytetään hyväksi suunnittelutieteen tutkimusmetodia, josta on muokattu tähän tarkoitukseen soveltuva metodi. Kehitetty arviointimenetelmä on demonstroitu käyttämällä yhtä tapausta. Demonstraation avulla voidaan osoittaa, että kehitetty evaluointimenetelmä tuottaa käyttökelpoisia suosituksia päätöksenteon tueksi.
Tieteellisenä tuotoksena tutkimusprosessissa on saatu kehitettyä evaluointimenetelmä virtuaalisia oppimissovelluksia varten. Menetelmä ottaa huomioon neljä asianosaisryhmää samanaikaisesti, eikä erillisinä prosesseina.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4908]