Kuntien palveluhankintojen murros. Tutkimus kuntien palveluhankintojen kilpailuttamisessa esiintyvistä ongelmista ja niiden syistä
Lundström, Ilona (2011)
Lundström, Ilona
Tampere University Press Suomen Kuntaliitto
2011
Kunnallispolitiikka - Local Governance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2011-06-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8476-6
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8476-6
Tiivistelmä
Kunnat tavoittelevat kumppanuuksia palveluhankinnoissaan
Palveluhankinnat ovat yksi vaikeimmista julkisten hankintojen alueesta. Ilona Lundströmin väitöskirjassa tutkitaan kuntien julkisia palveluhankintoja ja niiden hankintaprosessissa esiintyviä ongelmia. Tutkimuksesta käy ilmi, mitä ongelmia kuntien palveluhankinnoissa esiintyy ja miksi niitä esiintyy.
Hankintaprosessissa haasteita ilmenee erityisesti hankinnan suunnittelun ja tarjouspyynnön valmistelun vaiheessa. Useimmiten ongelmat kuntien palveluhankinnoissa johtuvat hankintaosaamisen puutteista. Kuntien palveluhankinnoissa haasteita aiheuttavat myös markkinat ja niiden toimimattomuus. Kuntien muutostilanteet, kuten kuntaliitokset heijastuvat niin ikään palveluhankintoihin ja aiheuttavat niissä ongelmia.
Kunnat pyrkivät palveluhankinnoissaan yhä useammin muodostamaan kumppanuuksia palveluja tuottavien yritysten kanssa. Kilpailuttaminen ei kuitenkaan tue kumppanuuksien syntymistä. Hankintamenettelyjen läpivieminen siten, että kumppanuuksien muodostaminen mahdollistuu, vaatii hankintayksiköiltä vankkaa osaamista ja suunnitelmallisuutta palveluhankinnoissa.
Suurin osa kuntien palveluhankinnoissa esiintyvistä ongelmista olisi vältettävissä hankintojen huolellisella valmistelulla. Tutkimustulosten käytäntöön jalkauttamisen voisi tiivistää hankinnan valmistelun osalta ohjeeseen: Hankinnan valmisteluun on varattava reilusti aikaa. Hankintaa kannattaa valmistella oman organisaation lisäksi potentiaalisten tarjoajien ja palvelun loppukäyttäjien, kuntalaisten kanssa. Toimimalla avoimesti ja hyödyntämällä verkostoja monet hankintaprosessin myöhemmässä vaiheessa eteen tulevat ongelmat ovat vältettävissä. Kuntien palveluhankintojen ongelmakohtien tunnistaminen ja niihin varautuminen on kunnalle keskeinen keino päästä palveluhankinnassa onnistuneeseen lopputulokseen.
Palveluhankinnat ovat yksi vaikeimmista julkisten hankintojen alueesta. Ilona Lundströmin väitöskirjassa tutkitaan kuntien julkisia palveluhankintoja ja niiden hankintaprosessissa esiintyviä ongelmia. Tutkimuksesta käy ilmi, mitä ongelmia kuntien palveluhankinnoissa esiintyy ja miksi niitä esiintyy.
Hankintaprosessissa haasteita ilmenee erityisesti hankinnan suunnittelun ja tarjouspyynnön valmistelun vaiheessa. Useimmiten ongelmat kuntien palveluhankinnoissa johtuvat hankintaosaamisen puutteista. Kuntien palveluhankinnoissa haasteita aiheuttavat myös markkinat ja niiden toimimattomuus. Kuntien muutostilanteet, kuten kuntaliitokset heijastuvat niin ikään palveluhankintoihin ja aiheuttavat niissä ongelmia.
Kunnat pyrkivät palveluhankinnoissaan yhä useammin muodostamaan kumppanuuksia palveluja tuottavien yritysten kanssa. Kilpailuttaminen ei kuitenkaan tue kumppanuuksien syntymistä. Hankintamenettelyjen läpivieminen siten, että kumppanuuksien muodostaminen mahdollistuu, vaatii hankintayksiköiltä vankkaa osaamista ja suunnitelmallisuutta palveluhankinnoissa.
Suurin osa kuntien palveluhankinnoissa esiintyvistä ongelmista olisi vältettävissä hankintojen huolellisella valmistelulla. Tutkimustulosten käytäntöön jalkauttamisen voisi tiivistää hankinnan valmistelun osalta ohjeeseen: Hankinnan valmisteluun on varattava reilusti aikaa. Hankintaa kannattaa valmistella oman organisaation lisäksi potentiaalisten tarjoajien ja palvelun loppukäyttäjien, kuntalaisten kanssa. Toimimalla avoimesti ja hyödyntämällä verkostoja monet hankintaprosessin myöhemmässä vaiheessa eteen tulevat ongelmat ovat vältettävissä. Kuntien palveluhankintojen ongelmakohtien tunnistaminen ja niihin varautuminen on kunnalle keskeinen keino päästä palveluhankinnassa onnistuneeseen lopputulokseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4989]