Yrittäjyysvalmennus ja yrittäjäidentiteetti
Hägg, Outi (2011)
Hägg, Outi
Tampere University Press
2011
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2011-06-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8462-9
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8462-9
Tiivistelmä
Suomessa yrittäjiksi aikoville on tarjolla yrittäjyysvalmennusta runsaasti. Yrittäjyysvalmennuksissa on perinteisesti kehitetty liiketoimintaa, ei ihmisiä. Yrittäjyyttä on pidetty näihin päiviin saakka enemmänkin taloudellisena kuin inhimillisenä käyttäytymisen muotona. Tämä näkemys on heijastunut yrittäjyysvalmennusten toteutuksiin, joissa yrittäjyyteen samastuminen on jäänyt vähäiselle huomiolle. Yrittäjyysvalmennusten kehittämiseksi ja tuloksellisuuden parantamiseksi on tarve tuottaa tutkimusta yrittäjäidentiteetistä ja sen kehittymiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksen kontekstina on luovan alan ammatillisena täydennyskoulutuksena tarjottava yrittäjyysvalmennus. Ammattialoilla, joilla persoonallinen minä on ilmaisun välineenä, ammatillinen identiteetti on vahva ja kokonaisvaltaisesti ihmisen toimintaan vaikuttava tekijä. Luovalla alalla ammatillisuuden ja yrittäjyyden yhdistämisen ongelmallisuutta on pyritty sivuuttamaan toteamalla, että yrittäjyys on vain tapa organisoida elämää. Yrittäjyyttä ei ole yhdistetty ammatti-identiteetin kehittymisen prosessiin.
Tutkimuksessa toteutettiin neljä perättäistä tapaustutkimusta vuosina 2005 2008, joiden aikana teoreettinen malli yrittäjäidentiteetin kehittyminen rituaalisessa prosessissa vaihe vaiheelta muodostui. Tutkimuksen mukaan yrittäjäidentiteetti on omin ehdoin kehittyvä, jatkuvasti laajentuva ja muuttuva. Tulokset osoittavat, että yrittäjäidentiteetti on työstämisen tulosta. Tämä työstäminen puolestaan tapahtuu identiteettineuvottelussa, jota käydään sekä yksin että sosiaalisessa vuorovaikutuksessa merkityksellisten toisten ja ympäristön kanssa. Yrittäjäidentiteetti ei siten ole staattinen vaan vaatii jatkuvaa uudelleentyöstämistä hetkestä ja tilanteesta toiseen. Yrittäjäidentiteetti vahvistuu tarinallisuuden kautta, kun valmennettava tuo julki yrittäjyyttään sekä vertaisyhteisössä että sen ulkopuolella.
Tutkimus tuotti uudenlaisen rituaalipedagogisen lähestymistavan yrittäjyysvalmennusten toteuttamiseksi. Tutkimuksen mukaan rituaalipedagoginen valmennus voi tehokkaasti tukea yrittäjäidentiteetin kehittymistä. Rituaalisten vaiheiden, riittien ja symboleiden kokemisen merkitys tulee esiin siinä, että ne herättävät valmennettavissa minäidentiteetin kehittymisen tarkoituksellisen ja tavoitteellisen prosessin. Tutkimuksen perusteella tämän tulisi olla yrittäjyysvalmennusten tavoitteena.
Tutkimuksen kontekstina on luovan alan ammatillisena täydennyskoulutuksena tarjottava yrittäjyysvalmennus. Ammattialoilla, joilla persoonallinen minä on ilmaisun välineenä, ammatillinen identiteetti on vahva ja kokonaisvaltaisesti ihmisen toimintaan vaikuttava tekijä. Luovalla alalla ammatillisuuden ja yrittäjyyden yhdistämisen ongelmallisuutta on pyritty sivuuttamaan toteamalla, että yrittäjyys on vain tapa organisoida elämää. Yrittäjyyttä ei ole yhdistetty ammatti-identiteetin kehittymisen prosessiin.
Tutkimuksessa toteutettiin neljä perättäistä tapaustutkimusta vuosina 2005 2008, joiden aikana teoreettinen malli yrittäjäidentiteetin kehittyminen rituaalisessa prosessissa vaihe vaiheelta muodostui. Tutkimuksen mukaan yrittäjäidentiteetti on omin ehdoin kehittyvä, jatkuvasti laajentuva ja muuttuva. Tulokset osoittavat, että yrittäjäidentiteetti on työstämisen tulosta. Tämä työstäminen puolestaan tapahtuu identiteettineuvottelussa, jota käydään sekä yksin että sosiaalisessa vuorovaikutuksessa merkityksellisten toisten ja ympäristön kanssa. Yrittäjäidentiteetti ei siten ole staattinen vaan vaatii jatkuvaa uudelleentyöstämistä hetkestä ja tilanteesta toiseen. Yrittäjäidentiteetti vahvistuu tarinallisuuden kautta, kun valmennettava tuo julki yrittäjyyttään sekä vertaisyhteisössä että sen ulkopuolella.
Tutkimus tuotti uudenlaisen rituaalipedagogisen lähestymistavan yrittäjyysvalmennusten toteuttamiseksi. Tutkimuksen mukaan rituaalipedagoginen valmennus voi tehokkaasti tukea yrittäjäidentiteetin kehittymistä. Rituaalisten vaiheiden, riittien ja symboleiden kokemisen merkitys tulee esiin siinä, että ne herättävät valmennettavissa minäidentiteetin kehittymisen tarkoituksellisen ja tavoitteellisen prosessin. Tutkimuksen perusteella tämän tulisi olla yrittäjyysvalmennusten tavoitteena.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4970]