Theatre/Ecology/Cognition. Theorizing Performer-Object Interaction in Grotowski, Kantor, and Meyerhold
Paavolainen, Teemu (2011)
Paavolainen, Teemu
Tampere University Press
2011
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
Väitöspäivä
2011-06-11Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee esiintyjän ja esineen keskinäisiä vuorovaikutussuhteita teatteriesityksissä, kantavana tutkimuskysymyksenään, miten ja millaisia merkityksiä tämä jo sinällään toiminnan ja havainnon tasoilla kantaa ja tuottaa. Teoreettisesti työ edustaa humanististen tieteiden kognitiivista käännettä, mutta pyrkii aihepiirinsä mukaisesti käsittämään mielen ja kognition myös olennaisesti ekologisena ilmiönä, päätä ja aivoja laajempana, toiminnan ja havainnon prosesseihin liudentuvana. Tutkimuksen keskeiset käsitteet (metafora, kuvaskeemat ja tarjoumat eli affordanssit) perustuvat kognitiiviseen kielitieteeseen ja ekologiseen psykologiaan, tärkeimpinä vaikuttajina Mark Johnson, James J. Gibson ja Tim Ingold. Keskeiset tapaustutkimukset pureutuvat Jerzy Grotowskin, Tadeusz Kantorin ja Vsevolod Meyerholdin valittuihin ohjauksiin.
Ensimmäisessä luvussa havainnon, toiminnan ja kognition prosesseja havainnollistetaan temaattisesti keskeisillä toimijuuden ja esineyden käsitteillä. Näkökulma horjuttaa teatteriesineistön perinteistä jakoa lavastukseen, tarpeistoon ja puvustukseen. Filosofisemmalla tasolla luku kyseenalaistaa metaforan olemisen suuresta ketjusta , jossa mieli asettuu aineen ja subjekti objektin yläpuolelle. Sen teoreettiseksi vaihtoehdoksi kehitellään kognition ekologista perustaa ruumiillisena, paikallisena, toiminnallisena ja ympäristöön hajautuvana (embodied, embedded, enacted, extended).
Metodologia tarkentuu toisen luvun ekologisessa esitysanalyysissä Meyerholdin Jalomielisestä aisankannattajasta (1922). Paitsi tämän lavastusta ja näyttelijäntyötä konstruktivismia ja biomekaniikkaa luvussa tarkastellaan varhaisen Neuvosto-Venäjän kulttuuriekologiaa sekä analysoitavasta esityksestä näiden kaikkien vuorovaikutuksessa tarjoutuneita tulkintoja. Kolmannessa luvussa Grotowskin ja Kantorin ajatuksia köyhästä teatterista suhteutetaan näiden puolestaan heijastamaan kommunistisen Puolan kulttuuriekologiaan: samojen perustavien skeemojen esitetään metaforisesti määrittävän molempien ohjaajien ajattelua ja toimintaa, usein tosin vastakkaisilla tavoilla.
Seuraavien lukujen yksityiskohtaiset analyysit Grotowskin Akropoliksesta (1962-69) ja Kantorin ohjauksesta Kuolkoot taiteilijat! (1985) purkavat paitsi kyseisten esitysten esinedramaturgioita, myös ohjaajien pidemmän aikavälin painotuksia ja heidän perinteistä profiloitumistaan näyttelijöiden ja esineteatteriin . Lyhyessä epilogissa tarkastellaan yleisempiä jännitteitä ja jatkumoita suhteessa tämän hetken länsimaista kulttuuri- ja esitysekologiaa enenevästi määrittävään medioitumiseen ja teknologisoitumiseen.
Ensimmäisessä luvussa havainnon, toiminnan ja kognition prosesseja havainnollistetaan temaattisesti keskeisillä toimijuuden ja esineyden käsitteillä. Näkökulma horjuttaa teatteriesineistön perinteistä jakoa lavastukseen, tarpeistoon ja puvustukseen. Filosofisemmalla tasolla luku kyseenalaistaa metaforan olemisen suuresta ketjusta , jossa mieli asettuu aineen ja subjekti objektin yläpuolelle. Sen teoreettiseksi vaihtoehdoksi kehitellään kognition ekologista perustaa ruumiillisena, paikallisena, toiminnallisena ja ympäristöön hajautuvana (embodied, embedded, enacted, extended).
Metodologia tarkentuu toisen luvun ekologisessa esitysanalyysissä Meyerholdin Jalomielisestä aisankannattajasta (1922). Paitsi tämän lavastusta ja näyttelijäntyötä konstruktivismia ja biomekaniikkaa luvussa tarkastellaan varhaisen Neuvosto-Venäjän kulttuuriekologiaa sekä analysoitavasta esityksestä näiden kaikkien vuorovaikutuksessa tarjoutuneita tulkintoja. Kolmannessa luvussa Grotowskin ja Kantorin ajatuksia köyhästä teatterista suhteutetaan näiden puolestaan heijastamaan kommunistisen Puolan kulttuuriekologiaan: samojen perustavien skeemojen esitetään metaforisesti määrittävän molempien ohjaajien ajattelua ja toimintaa, usein tosin vastakkaisilla tavoilla.
Seuraavien lukujen yksityiskohtaiset analyysit Grotowskin Akropoliksesta (1962-69) ja Kantorin ohjauksesta Kuolkoot taiteilijat! (1985) purkavat paitsi kyseisten esitysten esinedramaturgioita, myös ohjaajien pidemmän aikavälin painotuksia ja heidän perinteistä profiloitumistaan näyttelijöiden ja esineteatteriin . Lyhyessä epilogissa tarkastellaan yleisempiä jännitteitä ja jatkumoita suhteessa tämän hetken länsimaista kulttuuri- ja esitysekologiaa enenevästi määrittävään medioitumiseen ja teknologisoitumiseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4859]