Leadership Frames of Program Directors at Finnish Universities of Applied Sciences
Vuori, Johanna (2011)
Vuori, Johanna
Tampere University Press
2011
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2011-03-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8367-7
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8367-7
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee ammattikorkeakouluopettajien lähiesimiesten johtajuusorientaatioita. Organisaatiot ja johtamistilanteet näyttäytyvät esimiehelle eri orientaatioiden kautta erilaisina. Orientaatiot tuottavat erilaisia tulkintoja organisaatiosta, tilanteeseen johtavista syistä ja käytettävissä olevista ratkaisuvaihtoehdoista. Kyky hahmottaa organisaatiotodellisuutta jopa keskenään ristiriitaistenkin orientaatioiden kautta voi lisätä esimiestyön joustavuutta ja organisaation muutoskyvykkyyttä. Tutkimuksessa analysoitiin haastatteluaineistoon pohjautuen minkälaisten johtamiskehysten läpi ammattikorkeakouluopettajien esimiehet rakentavat merkitystä omalle esimiestyölleen. Ammattikorkeakouluorganisaation tulkittiin voimakkaasti ruokkivan näkemystä esimiestyöstä osana organisaation rationaalista komentoketjua. Orientaation mukaisesti lähiesimiehet pystyvät vaikuttamaan organisaatioon tehokkaan suunnittelun ja analysoinnin kautta. Ammattikorkeakoulujen lähiesimiehillä tulkittiin olevan myös vahva orientaatio kohdella jokaista opettajaa yksilöllisesti ja edistää opettajien välistä yhteistyötä monin tavoin. Tämän orientaation mukaisesti yhteistyömahdollisuuksien rakentaminen nähtiin lähiesimiehen keskeiseksi mahdollisuudeksi muuttaa ammattikorkeakouluorganisaatiota.
Ammattikorkeakouluorganisaation voidaan nähdä myös eri sidosryhmien ristikkäisten intressien kohtauspaikkana. Tulkitessaan organisaatiota tällaisen orientaation kautta lähiesimies tunnustaa, että hänen vaikutusmahdollisuutensa ovat rajalliset. Muutosta voidaan edistää, mutta saavutetut tulokset ole välttämättä ole juuri niitä, joita tavoiteltiin. Neljäs tutkimuksessa tarkasteltu johtajuusorientaatio näyttäytyi lähiesimiesten pyrkimyksissä rakentaa merkitystä ammattikorkeakoululle, koulutusohjelmalle ja opettajien työlle. Keskeistä muutoksessa tämän johtajuuskehyksen mukaan on opettajien ja lähiesimiesten arjessa tapahtuva asioiden merkitykselliseksi tekeminen.
Tutkimuksen suosituksena on, että ammattikorkeakoulujen esimiesten työnkuvasta tulisi keskustella jokaisessa ammattikorkeakoulussa. Ammattikorkeakoulujen ei kannata kopioida esimiestyön malleja suoraan yksityiseltä sektorilta tai yliopisto-organisaatioista. Ammattikorkeakoulut voivat rakentaa muutosta edistävää esimies- ja johtajuuskulttuuria käytännön ja tutkimuksen vuoropuheluna ottamalla huomioon korkeakouluorganisaation erityispiirteet.
Ammattikorkeakouluorganisaation voidaan nähdä myös eri sidosryhmien ristikkäisten intressien kohtauspaikkana. Tulkitessaan organisaatiota tällaisen orientaation kautta lähiesimies tunnustaa, että hänen vaikutusmahdollisuutensa ovat rajalliset. Muutosta voidaan edistää, mutta saavutetut tulokset ole välttämättä ole juuri niitä, joita tavoiteltiin. Neljäs tutkimuksessa tarkasteltu johtajuusorientaatio näyttäytyi lähiesimiesten pyrkimyksissä rakentaa merkitystä ammattikorkeakoululle, koulutusohjelmalle ja opettajien työlle. Keskeistä muutoksessa tämän johtajuuskehyksen mukaan on opettajien ja lähiesimiesten arjessa tapahtuva asioiden merkitykselliseksi tekeminen.
Tutkimuksen suosituksena on, että ammattikorkeakoulujen esimiesten työnkuvasta tulisi keskustella jokaisessa ammattikorkeakoulussa. Ammattikorkeakoulujen ei kannata kopioida esimiestyön malleja suoraan yksityiseltä sektorilta tai yliopisto-organisaatioista. Ammattikorkeakoulut voivat rakentaa muutosta edistävää esimies- ja johtajuuskulttuuria käytännön ja tutkimuksen vuoropuheluna ottamalla huomioon korkeakouluorganisaation erityispiirteet.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4885]