Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Supporting whose Interest? Discussions on corporate social responsibility in business media texts The case of Romania

Apostol, Oana (2011)

 
Avaa tiedosto
978-951-44-8363-9.pdf (1.356Mt)
Lataukset: 



Apostol, Oana
Tampere University Press
2011

Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2011-03-11
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8363-9
Tiivistelmä
Yrityksillä on moniulotteinen rooli yhteiskunnassa, ne ovat keskeisiä toimijoita taloudellisen kasvun ja sosiaalisen hyvinvoinnin luomisessa. Yritysten keskeinen asema ja vallankäyttö ovat nostaneet esille huolen yritysten negatiivisista vaikutuksista yhteiskuntaan ja ympäristöön ja lisänneet keskustelua yritysten yhteiskunnallisesta vastuusta. Hyvin paljon yritysten yhteiskuntavastuututkimusta on tehty perinteisten länsimaiden kontekstissa, mutta muilta osin tutkimustieto on vielä vaatimatonta. Tässä väitöskirjassa yritysten yhteiskuntavastuuasiaa tarkastellaan eräässä vähemmän tutkitussa yhteiskunnassa, Romaniassa. Romania on entinen kommunistinen Itä-Euroopan maa, joka on muuttumassa keskusjohtoisesta suunnitelmataloudesta kohti vapaata markkinataloutta. Väitöskirja tarkastelee talousmediassa julkaistuja tekstejä, joilla nähdään olevan mahdollisuus vaikuttaa lukijoiden ajatus- ja toimintamalleihin.

Väitöskirjatutkimus tarkastelee, miten yhteiskuntavastuusta keskustellaan Romanian tärkeimmässä talouslehdessä. Analyysi kattaa 15 vuoden ajanjakson (marraskuu 1992 joulukuu 2007). Tänä aikana Romania kävi läpi nopeita yhteiskunnallisia, taloudellisia ja poliittisia muutoksia. Yhteiskuntavastuukeskustelun muutoksia mediassa analysoidaan tulkitsevan tekstianalyysin avulla. Yritysten yhteiskuntavastuukeskustelua koskevaa empiiristä aineistoa tarkastellaan kolmen sidosryhmän näkökulmasta: työntekijöiden, luonnonympäristön ja ympäröivän yhteiskunnan.

Tutkimuksen tulokset ilmaisevat näihin kolmeen sidosryhmään kohdistuvan yhteiskuntavastuuajattelun muutosta yhteiskuntakeskeisyydestä yrityskeskeisyyteen. Empiirinen analyysini osoittaa, että liiketaloudellinen vastuu korostui tarkastellun ajanjakson aikana mediakeskustelussa sosiaalisen ja ympäristövastuun sekä moraalikysymysten kustannuksella. Kaiken kaikkiaan väitöskirjatutkimuksen perusteella voidaan todeta, että romanialaisessa talouslehtikirjoittelussa suositaan sellaista yritysten yhteiskunnallisen vastuun tulkintaa, jonka mukaan sosiaalinen vastuu ja ympäristövastuu tulisi huomioida vain, jos ne tuovat hyötyä liiketoiminnalle. Väitöskirjassa ehdotetaan, että tällainen lähestymistapa ei välttämättä ole rakentava Romanian yhteiskunnalle ja se voi olla riittämätön vastaamaan sosiaalisiin ja ympäristöhaasteisiin myös maailmanlaajuisesti. Laajempi näkökulma yritysten roolia ja yhteiskuntavastuuta koskevassa keskustelussa on tarpeen.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [5027]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste