Hääpolskasta haitarijatsiin - 1900-luvun alun tanssimusiikkikulttuuri eteläpohjalaisten tanssisoittajien kertomana, kokemana ja soittamana
Talvitie-Kella, Tuuli (2010)
Talvitie-Kella, Tuuli
Tampere University Press
2010
Etnomusikologia - Ethnomusicology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2010-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8293-9
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8293-9
Tiivistelmä
Tuuli Talvitie-Kella väittelee 11.12.2010 Tampereen yliopistossa aiheella Hääpolskasta haitarijatsiin - 1900-luvun alun tanssimusiikkikulttuuri eteläpohjalaisten soittajien kertomana, kokemana ja soittamana. Väitöskirja kertoo eteläpohjalaisista tanssisoittajista, heidän elämänkertomuksistaan ja soittotyyleistään. Heidän elämänkertomuksiinsa eläytyen ja soittotyylejään imitoiden Talvitie-Kella on luonut kuvaa siitä, minkälainen oli tanssimusiikkikulttuuri 1900-luvun alkuvuosikymmeninä Etelä-Pohjanmaalla.
Talvitie-Kella vastaa tutkimuksessaan kysymykseen: minkälaisena eteläpohjalainen tanssimusiikkikulttuuri ja sen muutoksen elementit (radio, 5-rivinen haitari, uudet tanssit ja yhtyemuoto) ilmenevät yksittäisten soittajien elämänkertomuksissa, heidän repertuaareissaan ja soittotyyleissään.
Käyttämillään tutkimusmenetelmillä Talvitie-Kella uudistaa omalta osaltaan musiikintutkimuksen kenttää. Yksi työn tavoitteista on ollut soveltaa taiteellisen tutkimuksen käytänteitä tieteelliseen tutkimukseen ja avata tieteellisen tutkimuksen tuloksia taiteellisin keinoin. Tutkimuksen raportoinnissa perinteisen väitöskirjan rinnalla on konserttitallenne, joka on tallennettu Talvitie-Kellan väitöskirjakonserteista tammikuussa 2009. Hääpolskasta haitarijatsiin Väitöskirja soi! -tallenne kertoo hääpelimanneista ja tanssiorkesterien viulisteista. Se kertoo 1900-luvun alun tanssimusiikkikulttuurista, kyseisellä aikakaudella tapahtuneista muutoksista kulttuurissa ja musiikissa sekä muutoksen elementeistä. Tallenne kertoo hääpelimannien ja tanssiorkesterien viulistien soittotyyleistä ja heidän ohjelmistoistaan. Tavoite on ollut juonellisten konserttien ja dvd-tallenteen keinoin saada väitöskirjatyön tutkimustulokset soimaan sekä avata tieteellisen tutkimuksen tuloksia taiteellisin keinoin. Teksti ja tallenne täydentävät toisiaan: teksti kertoo sen, mitä konserteissa ei ollut mahdollista selittää; tallenteelta voi kuulla, nähdä ja kokea sen, mitä tekstillä ei voi välittää.
Väitöskirjakonserttien prosessi oli merkittävä osa tutkijan käyttämää musiikillisen toiminnan menetelmää. Prosessi on tuottanut uutta tutkimusaineistoa, ja prosessi on ollut analyysiväline elämänkertomusten, repertuaarien ja soittotyylien jäsentämisessä tieteelliseksi kertomukseksi. Konserttisarjan ja konserttitallenteen avulla Talvitie-Kella on yhdistänyt tiedettä ja taidetta uudenlaisella, mutta vahvasti etnomusikologiseen perinteeseen pohjautuvalla tavalla.
Talvitie-Kella vastaa tutkimuksessaan kysymykseen: minkälaisena eteläpohjalainen tanssimusiikkikulttuuri ja sen muutoksen elementit (radio, 5-rivinen haitari, uudet tanssit ja yhtyemuoto) ilmenevät yksittäisten soittajien elämänkertomuksissa, heidän repertuaareissaan ja soittotyyleissään.
Käyttämillään tutkimusmenetelmillä Talvitie-Kella uudistaa omalta osaltaan musiikintutkimuksen kenttää. Yksi työn tavoitteista on ollut soveltaa taiteellisen tutkimuksen käytänteitä tieteelliseen tutkimukseen ja avata tieteellisen tutkimuksen tuloksia taiteellisin keinoin. Tutkimuksen raportoinnissa perinteisen väitöskirjan rinnalla on konserttitallenne, joka on tallennettu Talvitie-Kellan väitöskirjakonserteista tammikuussa 2009. Hääpolskasta haitarijatsiin Väitöskirja soi! -tallenne kertoo hääpelimanneista ja tanssiorkesterien viulisteista. Se kertoo 1900-luvun alun tanssimusiikkikulttuurista, kyseisellä aikakaudella tapahtuneista muutoksista kulttuurissa ja musiikissa sekä muutoksen elementeistä. Tallenne kertoo hääpelimannien ja tanssiorkesterien viulistien soittotyyleistä ja heidän ohjelmistoistaan. Tavoite on ollut juonellisten konserttien ja dvd-tallenteen keinoin saada väitöskirjatyön tutkimustulokset soimaan sekä avata tieteellisen tutkimuksen tuloksia taiteellisin keinoin. Teksti ja tallenne täydentävät toisiaan: teksti kertoo sen, mitä konserteissa ei ollut mahdollista selittää; tallenteelta voi kuulla, nähdä ja kokea sen, mitä tekstillä ei voi välittää.
Väitöskirjakonserttien prosessi oli merkittävä osa tutkijan käyttämää musiikillisen toiminnan menetelmää. Prosessi on tuottanut uutta tutkimusaineistoa, ja prosessi on ollut analyysiväline elämänkertomusten, repertuaarien ja soittotyylien jäsentämisessä tieteelliseksi kertomukseksi. Konserttisarjan ja konserttitallenteen avulla Talvitie-Kella on yhdistänyt tiedettä ja taidetta uudenlaisella, mutta vahvasti etnomusikologiseen perinteeseen pohjautuvalla tavalla.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4946]