Työelämäosaaminen: kvalifikaatioiden luokitusjärjestelmän konstruointi
Hanhinen, Taina (2010)
Hanhinen, Taina
Tampere University Press
2010
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2010-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8290-8
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8290-8
Tiivistelmä
YTM Taina Hanhinen käsittelee ammattikasvatustieteen väitöstutkimuksessaan työelämäosaamisen ilmiötä eri näkökulmista ja eri tasoilla.
Tutkimuksen tuloksena esitetään työelämäosaamisen teoreettinen malli. Se kuvaa jatkuvassa muutoksessa olevaa työelämän kenttää, jossa työorganisaatiot ja niiden jäsenet aktiivisesti kehittävät omaa osaamistaan, toimintaansa sekä toimintaympäristöään. Tutkimuksessa työelämäosaamisen keskeisiksi osatekijöiksi jäsentyivät kvalifikaatiot ja kompetenssi sekä ammattitaito. Käsiteanalyysiin perustuen tutkimuksessa selvitettiin aiemmin usein ristiriitaisesti ja sekavastikin määriteltyjen kompetenssi- ja kvalifikaatiokäsitteiden merkityssisältöjen erot. Työelämäosaamisen malliin liittyy keskeisesti lisäksi ammatillisen kasvun ja kehittymisen prosessit.
Tutkimuksen toinen päätulos on systemaattinen luokitusjärjestelmä työelämän osaamisvaatimuksista. Luokitusjärjestelmä mahdollistaa laajojen osaamista käsittelevien aineistojen järjestelmällisen ja yksityiskohtaisen käsittelyn sekä tilastollisen analysoinnin.
Tutkimusaineisto kvalifikaatioiden luokitusjärjestelmän rakentamista varten kerättiin yhteensä 837 yrityksestä ja julkisesta organisaatiosta vuosina 1997?2007. Haastatteluja teki tutkijan lisäksi 111 henkilöä. Työorganisaatiot edustivat 128 eri toimialaa.
Koska osaaminen on nyky-yhteiskunnassa liiketoiminnan ydin ja kilpailuetu, on työorganisaatioiden pyrittävä hallitsemaan osaamisresurssejaan. Myös viranomaistyössä on tarvetta tarkastella ja analysoida sekä yksittäisten organisaatioiden että laajojen alueellisten yritysjoukkojen nykyosaamista sekä ennakoida niiden tulevia osaamisvaatimuksia. Työelämän eri osapuolet tarvitsevat näistä syistä systemaattisia järjestelmiä, joiden avulla työelämän osaamista koskevia laadullisia aineistoja voidaan ottaa haltuun ja käsitellä joustavasti eri yhteyksissä.
Osaamisen hallinnan ongelmana on usein, että osaamista koskevaa tietoa ei ole käsitteellistetty yhteisesti ymmärrettävään selkeään muotoon; osaamisen määrittäminen on koettu yleensä ottaen vaikeaksi. Työelämäosaamisen teoreettisen mallin ja työelämälähtöisesti rakennetun osaamistarpeiden luokitusjärjestelmän tarkoituksena on kehittää osaamisen terminologiaa ja luokittelua sekä siten edesauttaa mm. osaamisenhallinnan tietojärjestelmien käyttöönottamista ja hyödyntämistä.
Tutkimuksen tuloksena esitetään työelämäosaamisen teoreettinen malli. Se kuvaa jatkuvassa muutoksessa olevaa työelämän kenttää, jossa työorganisaatiot ja niiden jäsenet aktiivisesti kehittävät omaa osaamistaan, toimintaansa sekä toimintaympäristöään. Tutkimuksessa työelämäosaamisen keskeisiksi osatekijöiksi jäsentyivät kvalifikaatiot ja kompetenssi sekä ammattitaito. Käsiteanalyysiin perustuen tutkimuksessa selvitettiin aiemmin usein ristiriitaisesti ja sekavastikin määriteltyjen kompetenssi- ja kvalifikaatiokäsitteiden merkityssisältöjen erot. Työelämäosaamisen malliin liittyy keskeisesti lisäksi ammatillisen kasvun ja kehittymisen prosessit.
Tutkimuksen toinen päätulos on systemaattinen luokitusjärjestelmä työelämän osaamisvaatimuksista. Luokitusjärjestelmä mahdollistaa laajojen osaamista käsittelevien aineistojen järjestelmällisen ja yksityiskohtaisen käsittelyn sekä tilastollisen analysoinnin.
Tutkimusaineisto kvalifikaatioiden luokitusjärjestelmän rakentamista varten kerättiin yhteensä 837 yrityksestä ja julkisesta organisaatiosta vuosina 1997?2007. Haastatteluja teki tutkijan lisäksi 111 henkilöä. Työorganisaatiot edustivat 128 eri toimialaa.
Koska osaaminen on nyky-yhteiskunnassa liiketoiminnan ydin ja kilpailuetu, on työorganisaatioiden pyrittävä hallitsemaan osaamisresurssejaan. Myös viranomaistyössä on tarvetta tarkastella ja analysoida sekä yksittäisten organisaatioiden että laajojen alueellisten yritysjoukkojen nykyosaamista sekä ennakoida niiden tulevia osaamisvaatimuksia. Työelämän eri osapuolet tarvitsevat näistä syistä systemaattisia järjestelmiä, joiden avulla työelämän osaamista koskevia laadullisia aineistoja voidaan ottaa haltuun ja käsitellä joustavasti eri yhteyksissä.
Osaamisen hallinnan ongelmana on usein, että osaamista koskevaa tietoa ei ole käsitteellistetty yhteisesti ymmärrettävään selkeään muotoon; osaamisen määrittäminen on koettu yleensä ottaen vaikeaksi. Työelämäosaamisen teoreettisen mallin ja työelämälähtöisesti rakennetun osaamistarpeiden luokitusjärjestelmän tarkoituksena on kehittää osaamisen terminologiaa ja luokittelua sekä siten edesauttaa mm. osaamisenhallinnan tietojärjestelmien käyttöönottamista ja hyödyntämistä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4891]