From Abyss into Nothingness. Five Essays on Paul Celan`s Poetics
Salminen, Antti (2010)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Salminen, Antti
2010
Yleinen kirjallisuustiede - Comparative Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Väitöspäivä
2010-10-09Tiivistelmä
Työn viisi artikkelia pureutuvat viiteen Paul Celanin (1920-1970) runoudesta nousevaan topokseen, joita aiempi Celan-tutkimus on sivunnut, mutta joista ei ole kirjoitettu yksin niihin keskittyvää tutkimusta. Nuo viisi ovat: syöveri (Abgrund), paradoksi, anonyymisyys, kirjallinen transsendenssi ja ei-mikään. Toisin kuin valtaosa aiemmasta tutkimuksesta, näitä topoksia ei ymmärretä ensisijaisesti negatiivisina ja kieltävinä, vaan runouden mahdollisuuksina uudistaa ja syventää kielikokemusta. Nämä viisi epäkäsitettä kiinnittävät Celanin runouden kielelliseen ja filosofiseen vastatraditioon, joka ulottuu esisokraatikkojen paradokseista mestari Eckhartiin ja Martin Heideggerin ei-minkään filosofiaan.
Teoreettisesti ja metodologisesti väitös ehdottaa kolmatta kantaa Hans-Georg Gadamerin ja Jacques Derridan dekonstruktion väliltä: ensinnäkin hermeneuttinen kehä ymmärretään Möbiuksen nauhana, jossa ulkopuoli (maailma) ja sisäpuoli (teksti) yhtyvät saumattomasti, toisekseen hermeneuttisen osan ja kokonaisuuden käsitteet korvataan fragmentilla ja fraktaalilla; kolmanneksi dialogisuuden ja toiseuden sijaan painotetaan trialogia ja kolmuutta.
Lopputuloksena Celan nähdään mystiikattomana mystikkona, jonka paradoksit kannattelevat runon totuutta. Hänen poetiikkansa ontologia perustuu kielikokemuksen syöverimäisyyteen, kielellinen individuaatio saavutetaan nimettömyydessä, ja eimikään kohdataan runouden voimana.
Teoreettisesti ja metodologisesti väitös ehdottaa kolmatta kantaa Hans-Georg Gadamerin ja Jacques Derridan dekonstruktion väliltä: ensinnäkin hermeneuttinen kehä ymmärretään Möbiuksen nauhana, jossa ulkopuoli (maailma) ja sisäpuoli (teksti) yhtyvät saumattomasti, toisekseen hermeneuttisen osan ja kokonaisuuden käsitteet korvataan fragmentilla ja fraktaalilla; kolmanneksi dialogisuuden ja toiseuden sijaan painotetaan trialogia ja kolmuutta.
Lopputuloksena Celan nähdään mystiikattomana mystikkona, jonka paradoksit kannattelevat runon totuutta. Hänen poetiikkansa ontologia perustuu kielikokemuksen syöverimäisyyteen, kielellinen individuaatio saavutetaan nimettömyydessä, ja eimikään kohdataan runouden voimana.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4989]