Moniammatillisuus ja sen oppiminen. Tapaustutkimus ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalta
Katajamäki, Erja (2010)
Katajamäki, Erja
Tampere University Press
2010
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2010-09-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8152-9
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8152-9
Tiivistelmä
Tutkimuskohteena on moniammatillisuuden oppiminen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalla. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä moniammatillisuudesta ja sen oppimisesta.
Aineiston perusteella moniammatillisuuden taustalla on monialaisuus, jolla ymmärretään hallinnointia, asiantuntijuuden perustana olevien tieteiden hyödyntämistä ja työskentelyä moniammatillisesti. Kumpaakin käsitettä tarkastellaan sekä yksilön että yhteisön näkökulmista, mikä tarkoittaa sitä, että yksilöt työskentelevät yhteisössä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Yhteisössä työskentely edellyttää sosiaali- ja terveysalan yleisten taitojen, kuten ongelmanratkaisu-, tiimityö-, johtamis-, kehittämis- ja ohjaustaitojen hallintaa.
Tulosten mukaan moniammatillisuuden oppiminen edellyttää toisen kunnioittamista, motivaatiota ja sopivaa oppimistilannetta ja -yhteisöä. Kannustavassa oppimisyhteisössä kukin opiskelija on voinut hyödyntää osaamistaan.
Aineiston perusteella moniammatillisuuden taustalla on monialaisuus, jolla ymmärretään hallinnointia, asiantuntijuuden perustana olevien tieteiden hyödyntämistä ja työskentelyä moniammatillisesti. Kumpaakin käsitettä tarkastellaan sekä yksilön että yhteisön näkökulmista, mikä tarkoittaa sitä, että yksilöt työskentelevät yhteisössä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Yhteisössä työskentely edellyttää sosiaali- ja terveysalan yleisten taitojen, kuten ongelmanratkaisu-, tiimityö-, johtamis-, kehittämis- ja ohjaustaitojen hallintaa.
Tulosten mukaan moniammatillisuuden oppiminen edellyttää toisen kunnioittamista, motivaatiota ja sopivaa oppimistilannetta ja -yhteisöä. Kannustavassa oppimisyhteisössä kukin opiskelija on voinut hyödyntää osaamistaan.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4946]