Opettajien tunnenarratiivit ja niiden rakenneanalyysi - Musiikin ja matematiikan aineenopettajien opettajuus ja elämänkulku
Kauppinen, Eija (2010)
Kauppinen, Eija
Tampere University Press
2010
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2010-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8087-4
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8087-4
Tiivistelmä
Opettajan työhön ja tunteisiin kohdistuva tutkimus kuvaa opettajien tunteita, opettajien kokemuksia ja opettajuutta, joka rakentuu opettajahaastattelujen tunnepuheessa.
Musiikin ja matematiikan aineenopettajat puhuvat työstään eettisin sävyin. Opettaja välittää ja auttaa, tuntee työn kutsumuksekseen, toimii tasapuolisesti ja hallitsee omat tunteensa. Hän innostaa oppilaita opiskeluun. Edistääkseen oppimista opettaja poistaa oppilaiden pelkoja ja luo turvallista ilmapiiriä. Samaan aikaan opettajuus merkitsee riittämättömyyden tunteita, väsymystä ja jopa uupumusta.
Haastattelujen pohjalta muodostetut opettajien elämäntarinat tuovat esiin tunteiden sosiaalisen ja vuorovaikutuksellisen perustan. Loppuun palamiseen liittyvät tapahtumat ovat herättäneet kielteisiä tunteita, joiden alkuperä on työyhteisön vuorovaikutussuhteissa ja jotka ovat johtaneet esimerkiksi työpaikan vaihtamiseen. Yhteistä elämäntarinoiden käännekohtien ja muutoksen hetkissä on niiden emotionaalisuus.
Tutkimuksen tulosten pohjalta on mahdollista tehdä johtopäätös, että opettajan työ on perustaltaan eettistä ja vaatii emotionaalista työtä. Opettajuudessa on edelleen keskeistä sitoutuminen toisen hyvään. Tutkimuksen merkittävyys käytännön opetustyön kannalta syntyy opettajan työtä koskevien yhteisten olettamusten ja ajatusmallien näkyväksi tekemisestä. Tutkimus tarjoaa mahdollisuuden ymmärtää, miten monin tavoin tunteet ovat läsnä opettajan työssä.
Musiikin ja matematiikan aineenopettajat puhuvat työstään eettisin sävyin. Opettaja välittää ja auttaa, tuntee työn kutsumuksekseen, toimii tasapuolisesti ja hallitsee omat tunteensa. Hän innostaa oppilaita opiskeluun. Edistääkseen oppimista opettaja poistaa oppilaiden pelkoja ja luo turvallista ilmapiiriä. Samaan aikaan opettajuus merkitsee riittämättömyyden tunteita, väsymystä ja jopa uupumusta.
Haastattelujen pohjalta muodostetut opettajien elämäntarinat tuovat esiin tunteiden sosiaalisen ja vuorovaikutuksellisen perustan. Loppuun palamiseen liittyvät tapahtumat ovat herättäneet kielteisiä tunteita, joiden alkuperä on työyhteisön vuorovaikutussuhteissa ja jotka ovat johtaneet esimerkiksi työpaikan vaihtamiseen. Yhteistä elämäntarinoiden käännekohtien ja muutoksen hetkissä on niiden emotionaalisuus.
Tutkimuksen tulosten pohjalta on mahdollista tehdä johtopäätös, että opettajan työ on perustaltaan eettistä ja vaatii emotionaalista työtä. Opettajuudessa on edelleen keskeistä sitoutuminen toisen hyvään. Tutkimuksen merkittävyys käytännön opetustyön kannalta syntyy opettajan työtä koskevien yhteisten olettamusten ja ajatusmallien näkyväksi tekemisestä. Tutkimus tarjoaa mahdollisuuden ymmärtää, miten monin tavoin tunteet ovat läsnä opettajan työssä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4946]