Kulttuuriset ajan mallit yliopiston pedagogisessa projektitoiminnassa
Kallioniemi-Chambers, Virve (2010)
Kallioniemi-Chambers, Virve
Tampere University Press
2010
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2010-02-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7976-2
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7976-2
Tiivistelmä
Väitöskirjatutkimuksen kohteena on pedagoginen yhteistoiminta, jota yliopisto tekee lisääntyvässä määrin erilaisten organisaatioiden ja toimijaosapuolten kanssa. Pedagogisen yhteistoiminnan kulttuurista ulottuvuutta käsitteellistetään tässä tutkimuksessa ajan näkökulmasta. Tutkimuksen innoittajana on yliopistotyön vetovoimatekijänä esitetty niin sanottu ajattoman ajan lupaus. Tutkimus kysyy, millainen on yliopiston pedagogisen projektitoiminnan aikakulttuuri.
Tutkimus on tapaustutkimus, jonka kohteena on kaksi yliopiston ammattikasvatuksellista yhteistyöprojektia, joissa yhteistyön muina osapuolina olivat ammatillinen opettajakorkeakoulu, kaksi muunlaista työorganisaatiota ja eurooppalaisia yliopistoja. Pääasiallisena tutkimusaineistona käytetään projektien erilaisia jälkiä (opiskelijoiden haastatteluja ja oppimistehtäviä sekä opiskelijoiden ja suunnittelijoiden virtuaalisia keskusteluja), joita tutkimuksessa tarkastellaan kulttuurisina näytteinä.
Tutkimuksen tulokset kertovat siitä, miten erilaisia ja keskenään kilpailevia ajan järjestyksiä projektitoiminnassa ilmenee. Aineistosta tulkitut kulttuuriset ajan mallit sisältävät toisaalta levollisuutta ja hitautta, toisaalta kiirettä ja tehokkuutta. Ollakseen tavoitteiltaan ja vaikutuksiltaan pedagogista yhteistoiminnan tulee sisältää levollisuuden kulttuuria. Levollisuuden kulttuuri kiinnittyy kasvu- ja oppimisprosesseihin, jotka ovat usein hiljaisia ja syklisiä, joita tehokkuuden ja hyödyn vaatimukset vaimentavat. Nopean ja hitaan ajan arvottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä luo yhteistoimintaan jännitteitä. Kiire ajan ilmaisuna näyttää yhteistoiminnassa dominoivan muunlaisia ajan järjestyksiä. Kiire koskettaa kaikkien projektiosapuolten toimintaa, mutta ennen kaikkea nopeus ja tehokkuus kiinnittyy aineistossa yliopiston kanssa yhteistyötä tekeviin muihin työelämän organisaatioihin. Tutkimuksen valossa levollisuuden kulttuuri osoittautuu merkittäväksi yliopiston pedagogisen tehtävän mahdollistajaksi.
Tutkimus osoittaa tarpeen kiinnittää huomioita aikakulttuurisiin jännitteisiin pedagogisena resursseina. Erilaisiin toimintaympäristöihin kiinnittyvien prosessien ajallisen luonteen tunnistaminen ja reflektointi, toisin sanoen niiden keston, rytmin ja aikataulutusten ymmärtäminen, luo perustaa erilaisten toimintaympäristöjen toiminnan tavoitteiden ja logiikan ymmärtämiselle. Tutkimus nostaa esiin kysymyksiä koko yliopiston aikakulttuurin kasvatuksellisesta merkityksestä. Millaisessa aikakulttuurissa yliopistossa opiskellaan ja millaista aikuisuutta yliopiston toimijat yhdessä opiskelijoiden kanssa haluavat rakentaa? Onko aikuisuuden mittana koetun kiireen määrä?
Tutkimus on tapaustutkimus, jonka kohteena on kaksi yliopiston ammattikasvatuksellista yhteistyöprojektia, joissa yhteistyön muina osapuolina olivat ammatillinen opettajakorkeakoulu, kaksi muunlaista työorganisaatiota ja eurooppalaisia yliopistoja. Pääasiallisena tutkimusaineistona käytetään projektien erilaisia jälkiä (opiskelijoiden haastatteluja ja oppimistehtäviä sekä opiskelijoiden ja suunnittelijoiden virtuaalisia keskusteluja), joita tutkimuksessa tarkastellaan kulttuurisina näytteinä.
Tutkimuksen tulokset kertovat siitä, miten erilaisia ja keskenään kilpailevia ajan järjestyksiä projektitoiminnassa ilmenee. Aineistosta tulkitut kulttuuriset ajan mallit sisältävät toisaalta levollisuutta ja hitautta, toisaalta kiirettä ja tehokkuutta. Ollakseen tavoitteiltaan ja vaikutuksiltaan pedagogista yhteistoiminnan tulee sisältää levollisuuden kulttuuria. Levollisuuden kulttuuri kiinnittyy kasvu- ja oppimisprosesseihin, jotka ovat usein hiljaisia ja syklisiä, joita tehokkuuden ja hyödyn vaatimukset vaimentavat. Nopean ja hitaan ajan arvottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä luo yhteistoimintaan jännitteitä. Kiire ajan ilmaisuna näyttää yhteistoiminnassa dominoivan muunlaisia ajan järjestyksiä. Kiire koskettaa kaikkien projektiosapuolten toimintaa, mutta ennen kaikkea nopeus ja tehokkuus kiinnittyy aineistossa yliopiston kanssa yhteistyötä tekeviin muihin työelämän organisaatioihin. Tutkimuksen valossa levollisuuden kulttuuri osoittautuu merkittäväksi yliopiston pedagogisen tehtävän mahdollistajaksi.
Tutkimus osoittaa tarpeen kiinnittää huomioita aikakulttuurisiin jännitteisiin pedagogisena resursseina. Erilaisiin toimintaympäristöihin kiinnittyvien prosessien ajallisen luonteen tunnistaminen ja reflektointi, toisin sanoen niiden keston, rytmin ja aikataulutusten ymmärtäminen, luo perustaa erilaisten toimintaympäristöjen toiminnan tavoitteiden ja logiikan ymmärtämiselle. Tutkimus nostaa esiin kysymyksiä koko yliopiston aikakulttuurin kasvatuksellisesta merkityksestä. Millaisessa aikakulttuurissa yliopistossa opiskellaan ja millaista aikuisuutta yliopiston toimijat yhdessä opiskelijoiden kanssa haluavat rakentaa? Onko aikuisuuden mittana koetun kiireen määrä?
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4925]