Achievement of Intersubjectivity in Airline Cockpit Interaction
Auvinen, Petra (2009)
Auvinen, Petra
Tampere University Press
2009
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2009-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7880-2
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7880-2
Tiivistelmä
Lentämisen turvallisuuden ja tehokkuuden kannalta on tärkeää, että kapteeni ja perämies jakavat yhteisen ymmärryksen ilma-aluksen ohjaamon sisä- ja ulkopuolisista tapahtumista lennolla. Jaettua tietoisuutta meneillään olevasta toiminnasta luodaan ja ylläpidetään ohjaamossa puheen, eleiden ja kehollisten orientaatioiden avulla. Sosiaalipsykologian alaan kuuluvassa väitöskirjassa tarkastellaan lentäjien yhteisen ymmärryksen eli intersubjektiivisuuden saavuttamista ohjaamoympäristössä. Tutkimuksessa analysoidaan intersubjektiivisen ymmärryksen ongelmia, jotka liittyivät ohjaamopuheen tuottamiseen, kuulemiseen ja ymmärtämiseen sekä työtehtävien ja toimintojen ajoittamiseen. Kiinnostus kohdistuu erityisiin korjauskäytänteisiin, joiden avulla miehistön jäsenet paikantavat ja ratkaisevat ongelmia yhteisen ymmärryksen saavuttamiseksi ja lentoturvallisuuden maksimoimiseksi.
Tutkimusaineisto kerättiin videoimalla Finnairin lentokoulutuskeskuksen Airbus A320-lentosimulaattorissa toteutettuja, reittilento-olosuhteisiin sijoitettuja koulutuslentoja. Kyseessä on määräajoin tapahtuva kertauskoulutus, jossa Finnairin lentäjät harjoittelevat toimimista normaali- ja hätätilanteissa. Videonauhoitettua materiaalia kertyi yli 60 tuntia, josta tutkimuksessa käytettiin noin 26 tuntia. Pääasiallinen tutkimusmenetelmä on etnometodologinen keskustelunanalyysi, jossa puhetta tarkastellaan rakenteellisesti jäsentyneenä sosiaalisena toimintana. Ohjaamovuorovaikutuksen analyysissa hyödynnetään myös etnografiaa, joka tarjoaa tutkijalle välttämätöntä taustatietoa ilma-aluksen ohjaamosta toimintaympäristönä. Aineiston analyysissa korostuu vertaileva ote ohjaamovuorovaikutuksen ja arkikeskustelun välillä. Esimerkiksi ystävysten välisessä keskustelussa puhujat orientoituvat sosiaalisen solidaarisuuden ylläpitämiseen ja erimielisyyden välttämiseen pehmentämällä ja viivyttämällä kanssakeskustelijan puheen korjaamista (ns. toisen korjaus) ja muita vuorovaikutuksellisesti ongelmallisia toimintoja. Arkikeskustelussa tapahtuvat suorat, lieventämättömät toisen korjaukset ovatkin usein uhka kasvoille herättäessään ristiriitaa ja eripuraa puhujien kesken. Ohjaamovuorovaikutukselle erityistä on se, että kapteeni ja perämies saattavat korjata toinen toisiaan suoraan ja viipyilemättä ilman, että keskustelussa esiintyy jännitettä tai erimielisyyttä. Suorilla toisen korjauksilla lentäjät eivät ensisijaisesti orientoidukaan kasvotyöhön, vaan yhteisen tilannetietoisuuden nopeaan saavuttamiseen lentoturvallisuuden varmistamiseksi.
Yksittäinen lento koostuu lukuisista tehtävistä ja toiminnoista, jotka tulee suorittaa tietyssä ennalta määrätyssä järjestyksessä. Kapteenilla ja perämiehellä voi ajoittain olla toisistaan poikkeavat käsitykset siitä, mitkä tehtävät on tehty, mitä seuraavaksi tehdään ja kuka tekee. Tutkimuksen valossa yleisin tehtävien ajoittamiseen liittyvä ongelma on niin kutsutut ennenaikaiset toiminnot , joissa lentäjä orientoituu liian aikaisin johonkin tehtävään ohjaamossa. Lentäjien erilaisten korjauskäytänteiden avulla käsittelemiä ennenaikaisia toimintoja esiintyy eniten hätä- ja poikkeustilanteissa. Tehtäväjärjestys rikkoontuu hetkellisesti myös niin kutsutuissa puuttuvissa toiminnoissa , joissa lentäjä jättää tekemättä omalle vastuu-alueelleen kuuluvan tehtävän. Puuttuva toiminto tuotetaan sen jälkeen, kun miehistön toinen osapuoli on muistuttanut lentäjää tämän velvollisuudesta suorittaa kyseinen tehtävä. Puheen ohella lentäjät hyödyntävät myös kehollista viestintää yhteisen ymmärryksen ongelmien käsittelyssä lennolla. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti osoittavien eleiden merkitystä jaetun tietoisuuden saavuttamisessa ohjaamovuorovaikutuksessa. Puheen yhteydessä tuotetuilla osoittavilla eleillä lentäjät paitsi ilmaisevat kehollisen orientaationsa myös ohjaavat toisen osapuolen huomiota monimutkaisten järjestelmien varaan rakentuvassa toimintaympäristössä. Puheen ja osoittamisen koordinoinnilla lentäjät lisäksi jakavat tehtäviä ohjaamossa sekä määrittävät tiedon lähteenä käytettyjä laitteita ja järjestelmiä, kuten elektroniset näytöt.
Korjaus- ja muistuttamiskäytänteiden avulla lentäjät sekä paikantavat ohjaamovuorovaikutuksen ongelmakohtia että ilmaisevat ammatillista osaamistaan ja tieto-taitoaan käytännössä. Lisäksi kyseiset käytänteet muodostavat teknisten ja menetelmällisten varmistusjärjestelmien rinnalle vuorovaikutuksellisen varmistusjärjestelmän, jolla pyritään eliminoimaan turvallisuusriskejä. Tutkimus tarjoaa välineitä liikennelentäjien ja muiden usean ohjaajan ohjaamoympäristössä toimivien lentäjien (Engl. multi-pilot aircraft) ammatilliseen koulutukseen liittyvän miehistöyhteistyökoulutuksen kehittämiseen. Tulokset on tiivistetty seuraavaan neljän K:n -malliin, jolla edistetään yhteisen tilannetietoisuuden saavuttamista ilma-aluksen ohjaamossa ja muissa turvallisuuskriittisissä toimintaympäristöissä: Kuuntele mitä toinen sanoo. Kerro toiselle aikeistasi. Kysy jos et kuule tai ymmärrä. Korjaa toista tarvittaessa.
Tutkimusaineisto kerättiin videoimalla Finnairin lentokoulutuskeskuksen Airbus A320-lentosimulaattorissa toteutettuja, reittilento-olosuhteisiin sijoitettuja koulutuslentoja. Kyseessä on määräajoin tapahtuva kertauskoulutus, jossa Finnairin lentäjät harjoittelevat toimimista normaali- ja hätätilanteissa. Videonauhoitettua materiaalia kertyi yli 60 tuntia, josta tutkimuksessa käytettiin noin 26 tuntia. Pääasiallinen tutkimusmenetelmä on etnometodologinen keskustelunanalyysi, jossa puhetta tarkastellaan rakenteellisesti jäsentyneenä sosiaalisena toimintana. Ohjaamovuorovaikutuksen analyysissa hyödynnetään myös etnografiaa, joka tarjoaa tutkijalle välttämätöntä taustatietoa ilma-aluksen ohjaamosta toimintaympäristönä. Aineiston analyysissa korostuu vertaileva ote ohjaamovuorovaikutuksen ja arkikeskustelun välillä. Esimerkiksi ystävysten välisessä keskustelussa puhujat orientoituvat sosiaalisen solidaarisuuden ylläpitämiseen ja erimielisyyden välttämiseen pehmentämällä ja viivyttämällä kanssakeskustelijan puheen korjaamista (ns. toisen korjaus) ja muita vuorovaikutuksellisesti ongelmallisia toimintoja. Arkikeskustelussa tapahtuvat suorat, lieventämättömät toisen korjaukset ovatkin usein uhka kasvoille herättäessään ristiriitaa ja eripuraa puhujien kesken. Ohjaamovuorovaikutukselle erityistä on se, että kapteeni ja perämies saattavat korjata toinen toisiaan suoraan ja viipyilemättä ilman, että keskustelussa esiintyy jännitettä tai erimielisyyttä. Suorilla toisen korjauksilla lentäjät eivät ensisijaisesti orientoidukaan kasvotyöhön, vaan yhteisen tilannetietoisuuden nopeaan saavuttamiseen lentoturvallisuuden varmistamiseksi.
Yksittäinen lento koostuu lukuisista tehtävistä ja toiminnoista, jotka tulee suorittaa tietyssä ennalta määrätyssä järjestyksessä. Kapteenilla ja perämiehellä voi ajoittain olla toisistaan poikkeavat käsitykset siitä, mitkä tehtävät on tehty, mitä seuraavaksi tehdään ja kuka tekee. Tutkimuksen valossa yleisin tehtävien ajoittamiseen liittyvä ongelma on niin kutsutut ennenaikaiset toiminnot , joissa lentäjä orientoituu liian aikaisin johonkin tehtävään ohjaamossa. Lentäjien erilaisten korjauskäytänteiden avulla käsittelemiä ennenaikaisia toimintoja esiintyy eniten hätä- ja poikkeustilanteissa. Tehtäväjärjestys rikkoontuu hetkellisesti myös niin kutsutuissa puuttuvissa toiminnoissa , joissa lentäjä jättää tekemättä omalle vastuu-alueelleen kuuluvan tehtävän. Puuttuva toiminto tuotetaan sen jälkeen, kun miehistön toinen osapuoli on muistuttanut lentäjää tämän velvollisuudesta suorittaa kyseinen tehtävä. Puheen ohella lentäjät hyödyntävät myös kehollista viestintää yhteisen ymmärryksen ongelmien käsittelyssä lennolla. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti osoittavien eleiden merkitystä jaetun tietoisuuden saavuttamisessa ohjaamovuorovaikutuksessa. Puheen yhteydessä tuotetuilla osoittavilla eleillä lentäjät paitsi ilmaisevat kehollisen orientaationsa myös ohjaavat toisen osapuolen huomiota monimutkaisten järjestelmien varaan rakentuvassa toimintaympäristössä. Puheen ja osoittamisen koordinoinnilla lentäjät lisäksi jakavat tehtäviä ohjaamossa sekä määrittävät tiedon lähteenä käytettyjä laitteita ja järjestelmiä, kuten elektroniset näytöt.
Korjaus- ja muistuttamiskäytänteiden avulla lentäjät sekä paikantavat ohjaamovuorovaikutuksen ongelmakohtia että ilmaisevat ammatillista osaamistaan ja tieto-taitoaan käytännössä. Lisäksi kyseiset käytänteet muodostavat teknisten ja menetelmällisten varmistusjärjestelmien rinnalle vuorovaikutuksellisen varmistusjärjestelmän, jolla pyritään eliminoimaan turvallisuusriskejä. Tutkimus tarjoaa välineitä liikennelentäjien ja muiden usean ohjaajan ohjaamoympäristössä toimivien lentäjien (Engl. multi-pilot aircraft) ammatilliseen koulutukseen liittyvän miehistöyhteistyökoulutuksen kehittämiseen. Tulokset on tiivistetty seuraavaan neljän K:n -malliin, jolla edistetään yhteisen tilannetietoisuuden saavuttamista ilma-aluksen ohjaamossa ja muissa turvallisuuskriittisissä toimintaympäristöissä: Kuuntele mitä toinen sanoo. Kerro toiselle aikeistasi. Kysy jos et kuule tai ymmärrä. Korjaa toista tarvittaessa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4844]