Matka äidiksi - tarinoita adoptiosta ja yksinvanhemmuudesta
Sukula, Seija (2009)
Sukula, Seija
Tampere University Press
2009
Sosiaali- ja terveyspolitiikka - Social and Health Policy
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2009-11-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7888-8
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7888-8
Tiivistelmä
ADOPTIO HYVÄN ARJEN ÄITIYTTÄ
Terveystieteiden maisteri Seija Sukula väittelee Tampereen yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa kansainvälisistä adoptioista. Tutkimus on nimeltään Matka äidiksi tarinoita adoptiosta ja yksinvanhemmuudesta . Siinä hän analysoi adoptioprosessin eri vaiheita 19 yksinhakijan tarinan avulla. Tutkimuksen kohteena ovat kertojien kokemukset äitiydestä, adoptioprosessista ja yksinvanhemmuuden arjesta. Tutkimuksessa on myös tarkasteltu näiden tarinoiden suhdetta yleisesti kerrottuihin äitiyttä ja yksinvanhemmuutta normittaviin tarinoihin. Tutkimus kuuluu sosiaali- ja terveyspolitiikan alaan.
Vuosina 1985-2007 Suomeen on saapunut kansainvälisen adoption kautta n. 3500 lasta. Yksinhakijoiden määrä on ollut noin kymmenen prosenttia kaikista hakijoista. Lähes kaikki yksinhakijat ovat olleet naisia. Kaikkiaan kansainvälisiä adoptioita tapahtuu maailmassa vuosittain noin 45 000, ja eniten lapsia adoptoidaan Kiinasta ja Venäjältä. Adoptioiden määrä oli tasaisessa kasvussa 2000-luvun alussa, mutta määrät ovat laskeneet takaisin 10 vuoden takaiselle tasolle adoptioon luovuttavien maiden (lähinnä Kiina) kiristettyä adoptoiville perheille asetettuja kriteereitä.
Adoptioon ja yksinvanhemmuuteen liitetään riskejä
Saadakseen adoptiolapsen hakijan on osallistuttava adoptioneuvontaan, joka on osa lastensuojelun käytänteitä. Ero perinteiseen lastensuojeluun on siinä, että adoption hakijat astuvat vapaaehtoisesti lastensuojelun asiakkaiksi. Neuvonnan tarkoituksena on selvittää tulevien vanhempien motiiveja ja mahdollisuuksia kasvattaa lapsi. Tutkimukseen osallistuneet olivat useamman kerran joutuneet osoittamaan olevansa valtavirran mallitarinoiden mukaisia hyviä äitejä sekä adoptiota edeltävässä että sen jälkeen tapahtuvassa sosiaalityössä.
Adoptioneuvontaa ohjaavassa oppaassa adoptioperhe määrittyy erilaisten sitä uhkaavien riskien kautta. Oletetun riskin katsotaan juontavan juurensa adoptoidun lapsen menneisyydestä. Useissa tutkimuksissa korostetaan myös yksinvanhemmuuden riskejä, jotka kyseenalaistavat yksinäisen äidin mahdollisuuksia tarjota lapselleen tasapainoinen kasvuympäristö.
Biologisen äitiyden mallitarina dominoi Tutkimukseen osallistuneet naiset puhuivat biologisen äitiyden mallitarinan mukaisesti raskaudesta eli lapsen odotuksesta, syntymästä kun lapsi saatiin tai keskenmenoista silloin kun luvattua lasta ei saanutkaan. Yhtenäinen kieli syntyy osana adoptioneuvonnan tarjoamia kielikuvia.
Adoptiolapsen ns. syntymälle ei ole olemassa valmista kulttuurista mallitarinaa. Ensimmäinen merkittävä kohtaaminen lapsen kanssa oli valokuvan saaminen lapsesta. Perinteisesti biologisen lapsen syntymä tapahtuu sille legitimoidussa suojaisessa paikassa, jossa ympärillä on synnytyksen hoitoon erikoistunut henkilökunta. Adoptiossa lapsen luovutus tapahtui julkisessa tilassa kuten hotellien aulassa, lastenkodissa tai sijaiskodissa.
Ihan tavallista arkea
Tutkimukseen osallistuneet äidit halusivat korostaa adoptioyksinvanhemmuuden tavallisuutta tuomalla esiin perheen arjen järjestelyjä. He eivät halunneet sijoittaa omaa henkilökohtaista tarinaansa mihinkään yksittäiseen tai erityiseen äitiyden kategoriaan. He olivat mieluiten vain tavallisia äitejä. Merkittäväksi äitiyden rakennusaineeksi muodostui suhde lapseen ja jokapäiväinen arki.
Tutkimuskirjallisuudessa adoptio nähdään toissijaisena vaihtoehtona saada lapsi. Kansainvälisten adoptioiden hakijoina on kuitenkin entistä enemmän henkilöitä, joilla on jo lapsia - biologisia, adoptio- tai sijaislapsia. Tutkimukseen osallistuneet näkivät adoption yhtenä tasavertaisena mahdollisuutena saada lapsia ja perustaa perhe. He eivät halunneet korostaa biologisen lapsen ensisijaisuutta. Adoptio tuntui sopivalta ratkaisulta sen hetkiseen elämäntilanteeseen.
Tutkimukseen osallistuneet toimivat myös ns. asianajajina tilanteissa, joissa lapset nähtiin valtaväestöstä eroavana, toisina. Toisaalta tarinoissa uskallettiin puhua myös väsymyksestä hyvän vanhemmuuden mallitarinan vastaisesti.
Adoptiotarinoiden näkyväksi tekeminen mahdollistaa erilaisten äitiyden tarinoiden kertomisen: tarinoiden, jotka kertovat onnistumisista, mutta myös mahdollisista vastoinkäymisistä ja miten niistä on selvitty. Arki muodostui taidokkaasti kudotuiksi verkoiksi, joissa yhdistyi työn ja perheen yhteensovittaminen.
Terveystieteiden maisteri Seija Sukula väittelee Tampereen yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa kansainvälisistä adoptioista. Tutkimus on nimeltään Matka äidiksi tarinoita adoptiosta ja yksinvanhemmuudesta . Siinä hän analysoi adoptioprosessin eri vaiheita 19 yksinhakijan tarinan avulla. Tutkimuksen kohteena ovat kertojien kokemukset äitiydestä, adoptioprosessista ja yksinvanhemmuuden arjesta. Tutkimuksessa on myös tarkasteltu näiden tarinoiden suhdetta yleisesti kerrottuihin äitiyttä ja yksinvanhemmuutta normittaviin tarinoihin. Tutkimus kuuluu sosiaali- ja terveyspolitiikan alaan.
Vuosina 1985-2007 Suomeen on saapunut kansainvälisen adoption kautta n. 3500 lasta. Yksinhakijoiden määrä on ollut noin kymmenen prosenttia kaikista hakijoista. Lähes kaikki yksinhakijat ovat olleet naisia. Kaikkiaan kansainvälisiä adoptioita tapahtuu maailmassa vuosittain noin 45 000, ja eniten lapsia adoptoidaan Kiinasta ja Venäjältä. Adoptioiden määrä oli tasaisessa kasvussa 2000-luvun alussa, mutta määrät ovat laskeneet takaisin 10 vuoden takaiselle tasolle adoptioon luovuttavien maiden (lähinnä Kiina) kiristettyä adoptoiville perheille asetettuja kriteereitä.
Adoptioon ja yksinvanhemmuuteen liitetään riskejä
Saadakseen adoptiolapsen hakijan on osallistuttava adoptioneuvontaan, joka on osa lastensuojelun käytänteitä. Ero perinteiseen lastensuojeluun on siinä, että adoption hakijat astuvat vapaaehtoisesti lastensuojelun asiakkaiksi. Neuvonnan tarkoituksena on selvittää tulevien vanhempien motiiveja ja mahdollisuuksia kasvattaa lapsi. Tutkimukseen osallistuneet olivat useamman kerran joutuneet osoittamaan olevansa valtavirran mallitarinoiden mukaisia hyviä äitejä sekä adoptiota edeltävässä että sen jälkeen tapahtuvassa sosiaalityössä.
Adoptioneuvontaa ohjaavassa oppaassa adoptioperhe määrittyy erilaisten sitä uhkaavien riskien kautta. Oletetun riskin katsotaan juontavan juurensa adoptoidun lapsen menneisyydestä. Useissa tutkimuksissa korostetaan myös yksinvanhemmuuden riskejä, jotka kyseenalaistavat yksinäisen äidin mahdollisuuksia tarjota lapselleen tasapainoinen kasvuympäristö.
Biologisen äitiyden mallitarina dominoi Tutkimukseen osallistuneet naiset puhuivat biologisen äitiyden mallitarinan mukaisesti raskaudesta eli lapsen odotuksesta, syntymästä kun lapsi saatiin tai keskenmenoista silloin kun luvattua lasta ei saanutkaan. Yhtenäinen kieli syntyy osana adoptioneuvonnan tarjoamia kielikuvia.
Adoptiolapsen ns. syntymälle ei ole olemassa valmista kulttuurista mallitarinaa. Ensimmäinen merkittävä kohtaaminen lapsen kanssa oli valokuvan saaminen lapsesta. Perinteisesti biologisen lapsen syntymä tapahtuu sille legitimoidussa suojaisessa paikassa, jossa ympärillä on synnytyksen hoitoon erikoistunut henkilökunta. Adoptiossa lapsen luovutus tapahtui julkisessa tilassa kuten hotellien aulassa, lastenkodissa tai sijaiskodissa.
Ihan tavallista arkea
Tutkimukseen osallistuneet äidit halusivat korostaa adoptioyksinvanhemmuuden tavallisuutta tuomalla esiin perheen arjen järjestelyjä. He eivät halunneet sijoittaa omaa henkilökohtaista tarinaansa mihinkään yksittäiseen tai erityiseen äitiyden kategoriaan. He olivat mieluiten vain tavallisia äitejä. Merkittäväksi äitiyden rakennusaineeksi muodostui suhde lapseen ja jokapäiväinen arki.
Tutkimuskirjallisuudessa adoptio nähdään toissijaisena vaihtoehtona saada lapsi. Kansainvälisten adoptioiden hakijoina on kuitenkin entistä enemmän henkilöitä, joilla on jo lapsia - biologisia, adoptio- tai sijaislapsia. Tutkimukseen osallistuneet näkivät adoption yhtenä tasavertaisena mahdollisuutena saada lapsia ja perustaa perhe. He eivät halunneet korostaa biologisen lapsen ensisijaisuutta. Adoptio tuntui sopivalta ratkaisulta sen hetkiseen elämäntilanteeseen.
Tutkimukseen osallistuneet toimivat myös ns. asianajajina tilanteissa, joissa lapset nähtiin valtaväestöstä eroavana, toisina. Toisaalta tarinoissa uskallettiin puhua myös väsymyksestä hyvän vanhemmuuden mallitarinan vastaisesti.
Adoptiotarinoiden näkyväksi tekeminen mahdollistaa erilaisten äitiyden tarinoiden kertomisen: tarinoiden, jotka kertovat onnistumisista, mutta myös mahdollisista vastoinkäymisistä ja miten niistä on selvitty. Arki muodostui taidokkaasti kudotuiksi verkoiksi, joissa yhdistyi työn ja perheen yhteensovittaminen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4850]