Aineistolähtöinen teoria hyvää oloa ja työhyvinvointia edistävästä huumorista hoitajien keskinäisessä vuorovaikutuksessa
Vesa, Pirjo (2009)
Vesa, Pirjo
Tampere University Press
2009
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2009-11-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7895-6
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7895-6
Tiivistelmä
Yli 100 000 hoitotyön ammattilaista työskentelee Suomessa terveydenhuoltoalalla. Monisyiset ja monitahoiset tekijät työelämässä ovat lisänneet hoitotyöntekoon liittyviä ongelmia terveydenhuoltohenkilöstön keskuudessa. Tutkimuksessa toteutettu keskinäisen vuorovaikutuksen huumorin tutkimus on uusi keino hoitajien hyvän olon ja työhyvinvoinnin tarkastelemiseksi Suomessa. Tutkimuksessa kehitettiin teoria hoitajien keskinäisen vuorovaikutuksen huumorista. Tutkimusaineisto koostuu kolmen vuoden kenttäjakson aikana tehdyistä hoitajien havainnoinneista ja haastatteluista sekä tutkijan ja hoitajien päiväkirjanpidosta. Tutkimus kuuluu hoitotieteen oppialaan.
Tutkimus tekee teoriallaan näkyväksi hoitajien keskinäisen vuorovaikutuksen ongelmia ja voimavaratekijöitä hyvän olon ja työhyvinvoinnin edistämiseksi. Hoitajien vuorovaikutuksessa on keskeistä se, käytetäänkö tilannekomiikassa ja mustassa huumorissa tilanteeseen sopivaa tai sopimatonta huumoria työpaikalla. Hyväntahtoiseksi tulkittu sopiva huumorin käyttö lisää työpaikan keskinäistä avointa vuorovaikutusta ja myönteistä ilmapiiriä. Sopivalla huumorilla luodaan, ylläpidetään ja vahvistetaan työkaveri-, huumorikaveri- ja ystävyyssuhteita. Kuitenkin uudella työntekijällä voi olla vaikeuksia päästä ja sitoutua työyhteisön jäseneksi huumoria käyttäen. Huumorilla säädellään myös henkilökohtaisia ja työyhteisön rajoja. Työpaikalla tulevat selkeänä esille muiden muassa tilanteet, joissa huumorin käyttö on suotavaa ja huumoria ei saa käyttää lainkaan. Erityisesti huumorilla on merkitystä työyhteisön kertomusperinteessä, sillä huumori lisää työntekijöiden yhteisöllisyydenkokemista ja me-henkeä.
Johtajalla on tärkeä rooli ja valta keskinäisen vuorovaikutuksen huumorin rajojen säätelemisessä sekä huumorin käytön mahdollistamisessa työpaikalla. Jos johtaja esimerkiksi ei hyväksy alaistensa mustaa huumoria, siirtyy huumori piiloon työtiloissa ja laskee keskinäisen vuorovaikutuksen avoimuutta. Huumori paljastaakin työyhteisön valtakäyttäytymistä. Paljon valtaa on ammattitaitoisella ja erilaisissa tilanteissa sopivaa huumoria käyttävällä työntekijällä. Huumorin käyttö myös eriyttää työntekijöitä toisistaan huumoria käyttävien keskuudessa varsinkin, jos kollega ei käytä tai käyttää esimerkiksi toistuvasti ivallisia huumoripiikkejä keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Lisäksi huumorilla on korostunut merkitys tunteiden ja työssäjaksamisen tasapainottamisessa. Kaiken kaikkiaan työpaikan keskinäisen vuorovaikutuksen huumori jää vaikutuksiltaan suurelta osin tiedostamattomaksi.
Tutkimus tekee teoriallaan näkyväksi hoitajien keskinäisen vuorovaikutuksen ongelmia ja voimavaratekijöitä hyvän olon ja työhyvinvoinnin edistämiseksi. Hoitajien vuorovaikutuksessa on keskeistä se, käytetäänkö tilannekomiikassa ja mustassa huumorissa tilanteeseen sopivaa tai sopimatonta huumoria työpaikalla. Hyväntahtoiseksi tulkittu sopiva huumorin käyttö lisää työpaikan keskinäistä avointa vuorovaikutusta ja myönteistä ilmapiiriä. Sopivalla huumorilla luodaan, ylläpidetään ja vahvistetaan työkaveri-, huumorikaveri- ja ystävyyssuhteita. Kuitenkin uudella työntekijällä voi olla vaikeuksia päästä ja sitoutua työyhteisön jäseneksi huumoria käyttäen. Huumorilla säädellään myös henkilökohtaisia ja työyhteisön rajoja. Työpaikalla tulevat selkeänä esille muiden muassa tilanteet, joissa huumorin käyttö on suotavaa ja huumoria ei saa käyttää lainkaan. Erityisesti huumorilla on merkitystä työyhteisön kertomusperinteessä, sillä huumori lisää työntekijöiden yhteisöllisyydenkokemista ja me-henkeä.
Johtajalla on tärkeä rooli ja valta keskinäisen vuorovaikutuksen huumorin rajojen säätelemisessä sekä huumorin käytön mahdollistamisessa työpaikalla. Jos johtaja esimerkiksi ei hyväksy alaistensa mustaa huumoria, siirtyy huumori piiloon työtiloissa ja laskee keskinäisen vuorovaikutuksen avoimuutta. Huumori paljastaakin työyhteisön valtakäyttäytymistä. Paljon valtaa on ammattitaitoisella ja erilaisissa tilanteissa sopivaa huumoria käyttävällä työntekijällä. Huumorin käyttö myös eriyttää työntekijöitä toisistaan huumoria käyttävien keskuudessa varsinkin, jos kollega ei käytä tai käyttää esimerkiksi toistuvasti ivallisia huumoripiikkejä keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Lisäksi huumorilla on korostunut merkitys tunteiden ja työssäjaksamisen tasapainottamisessa. Kaiken kaikkiaan työpaikan keskinäisen vuorovaikutuksen huumori jää vaikutuksiltaan suurelta osin tiedostamattomaksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4848]