Osaamisen kehittämisen neljä tilaa. Osaamiskeskuksen interventio sosiaalityöhön
Kostiainen, Tuula (2009)
Kostiainen, Tuula
Tampere University Press
2009
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2009-11-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7813-0
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7813-0
Tiivistelmä
Sosiaalialan osaamiskeskustoiminta käynnistyi Suomessa vuonna 2002 tarkoituksena tukea sosiaalialan asiantuntemusta ja palvelujen kehittämistä. Tutkimuksessa tarkastellaan osaamiskeskuksen lisäarvoa sosiaalitoimistojen sosiaalityöntekijöiden osaamisen kehittämiseksi. Tämä tutkimus nostaa uutena asiana esiin osaamisen kehittämisen kokonaisvaltaisen tarkastelun, osaamisen kehittämisen tilan muodostamisen. Työn kehittämiseksi ei riitä, että osaamiskeskus välittää tuoteperustaista koulutusta ja kehittämisprojekteja. Projektien perustaminen edellyttää pohjaksi kunnon selvitys- ja juurruttamistyötä organisaatioissa. Osaaminen kehittyy sillä edellytyksellä, että syntyy luottamuksellinen vuorovaikutus sosiaalityöntekijöiden, sosiaalitoimen johtajien ja osaamiskeskuksen asiantuntijoiden välillä. Luottamuksen ja vuorovaikutuksen kehittyminen ei kuitenkaan yksin riitä, sillä osapuolten asiantuntemuksen ja identiteetin tulee olla riittävän vahvoja ristiriitoja avaavaan keskusteluun. Kokonaisvaltaisen tarveanalyysin ja yhteistyön avulla osaamiskeskus voi merkittävästi parantaa sosiaalityöntekijöiden osaamista ja palveluprosesseja. Sosiaalitoimistoilta yhteistyö edellyttää tahtoa luoda kehittämiselle suosiollinen asenne ja edellytykset. Kehittäminen tarvitsee eettisen tavoitteen, jopa unelman paremmasta.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan osaamiskeskukseen kohdistui alkuvaiheessa valtavasti odotuksia, joihin se pyrki vastaamaan asettamillaan haastavilla tavoitteilla. Pitkän ajan tavoitteet saatettiin kuitenkin pitää taustalla. Osa sosiaalityöntekijöistä puolestaan vaikeni omista tavoitteistaan, varsinkin jos pettyivät yhteistyöhön. Kehittämisprosessin tuloksena ei muodostunutkaan yhtä osaamisen kehittämisen tilaa, vaan neljä: vetäytyvä, vastustava, henkilökohtaistava ja jaettu. Jaettu tila pystyi parhaiten vastaamaan odotuksiin, joita asetettiin käytännön, tutkimuksen ja koulutuksen yhteistyölle. Se vaatii kaikilta kehittämisen osapuolilta toistensa tietopohjan arvostamista, erilaisuuden ja epävarmuuden hyväksymistä tiedonmuodostamisessa, tasavertaista vuorovaikutusta, vahvaa identiteettiä sekä sosiaalityön arvojen pohtimista.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan ehdottaa osaamiskeskuksille alkuvaihetta rohkeampaa kumppanuusroolia suhteessa käytäntöön ja oppilaitoksiin: nostaa esiin ristiriitoja vuorovaikutteisen tiedon luomiseksi. Aikaan sidotun lineaarisen kehittämismallin rinnalle olisi rakennettava realistinen, syklinen kehittämismalli. Pelkästään strategiseen johtamiseen perustuva kehittäminen ei ota huomioon ihmistyön luonnetta. Koulutuksen ja kehittämisen tavoitteen tulee nivoutua konkreettisiin olosuhteisiin ja osallistujien väliseen kehittyvään vuorovaikutukseen. On myös hyväksyttävä epäjatkuvuus ja askelten ottaminen taaksepäin. Tutkimuksen tulosten perusteella voi myös ehdottaa seurantaan perustuvaa käytäntötutkimusta sosiaalityön toimenpiteiden vaikuttavuudesta. Se vähentäisi sosiaalityöntekijöiden työssä kokemaa epävarmuutta ja lisäisi kiinnostusta tutkimusta kohtaan.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan osaamiskeskukseen kohdistui alkuvaiheessa valtavasti odotuksia, joihin se pyrki vastaamaan asettamillaan haastavilla tavoitteilla. Pitkän ajan tavoitteet saatettiin kuitenkin pitää taustalla. Osa sosiaalityöntekijöistä puolestaan vaikeni omista tavoitteistaan, varsinkin jos pettyivät yhteistyöhön. Kehittämisprosessin tuloksena ei muodostunutkaan yhtä osaamisen kehittämisen tilaa, vaan neljä: vetäytyvä, vastustava, henkilökohtaistava ja jaettu. Jaettu tila pystyi parhaiten vastaamaan odotuksiin, joita asetettiin käytännön, tutkimuksen ja koulutuksen yhteistyölle. Se vaatii kaikilta kehittämisen osapuolilta toistensa tietopohjan arvostamista, erilaisuuden ja epävarmuuden hyväksymistä tiedonmuodostamisessa, tasavertaista vuorovaikutusta, vahvaa identiteettiä sekä sosiaalityön arvojen pohtimista.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan ehdottaa osaamiskeskuksille alkuvaihetta rohkeampaa kumppanuusroolia suhteessa käytäntöön ja oppilaitoksiin: nostaa esiin ristiriitoja vuorovaikutteisen tiedon luomiseksi. Aikaan sidotun lineaarisen kehittämismallin rinnalle olisi rakennettava realistinen, syklinen kehittämismalli. Pelkästään strategiseen johtamiseen perustuva kehittäminen ei ota huomioon ihmistyön luonnetta. Koulutuksen ja kehittämisen tavoitteen tulee nivoutua konkreettisiin olosuhteisiin ja osallistujien väliseen kehittyvään vuorovaikutukseen. On myös hyväksyttävä epäjatkuvuus ja askelten ottaminen taaksepäin. Tutkimuksen tulosten perusteella voi myös ehdottaa seurantaan perustuvaa käytäntötutkimusta sosiaalityön toimenpiteiden vaikuttavuudesta. Se vähentäisi sosiaalityöntekijöiden työssä kokemaa epävarmuutta ja lisäisi kiinnostusta tutkimusta kohtaan.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]