Consumer Online Impulsive Buying: Elements and Typology
Mesiranta, Nina (2009)
Mesiranta, Nina
Tampere University Press
2009
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2009-09-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7798-0
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7798-0
Tiivistelmä
Impulssi- eli heräteostot ovat olennainen osa nykyajan kulutusyhteiskuntaa, jossa kuluttajat viettävät yhä enemmän vapaa-aikaansa erilaisissa ostoympäristöissä. Viime vuosien merkittävimpiä muutoksia kuluttajien arjessa on ollut Internetin kasvava rooli osto- ja kulutusympäristönä. Aiemmin vallalla on kuitenkin ollut käsitys, että kuluttajat tekevät verkossa pääasiassa hyvin suunniteltuja ostopäätöksiä esimerkiksi vertailemalla tuotteiden hintoja ja ominaisuuksia. Tutkimus haastaa tämän käsityksen tarkastelemalla kuluttajien kokemuksia hetken mielijohteesta tehdyistä Internet-ostoista.
Suomalaisten kuluttajien henkilökohtaisiin haastatteluihin perustuva tutkimus osoittaa, että kuluttajat tekevät impulssiostoja Internetissä monin eri tavoin. Tutkimuksen tuloksena syntyneessä typologiassa tunnistetaan kolme pääasiallista tapaa verkkoimpulssiostoille: tilauksen kasvattaminen, verkkokaupan selailu sekä ostaminen erillään verkkokauppakontekstista. Tilauksen kasvattamisessa kuluttaja tulee verkkokauppaan ostaakseen jonkin tuotteen, ja päätyy lisäämään tilaukseensa hetken mielijohteesta tuotteita, joita ei ollut alun perin suunnitellut ostavansa. Toisaalta impulssiosto voi syntyä myös verkkokaupan selailun yhteydessä, jolloin kuluttaja on tullut verkkokauppaan vain katsellakseen, mitä uutta tai mielenkiintoista kaupassa on tarjolla. Halu impulssiostoon voi syntyä myös verkkokauppakontekstin ulkopuolella, kuten mainosbannerin, ystävän lähettämän sähköpostiviestin tai verkkoyhteisössä virinneen keskustelun perusteella.
Tutkimus myös erittelee yhteensä 11 teemaa, jotka esiintyvät kuluttajien Internet-impulssiostokokemuksissa. Nämä liittyvät Internet-ostoympäristön, verkkokaupan, tuotteen sekä kuluttajan ominaisuuksiin. Erityisen mielenkiintoisina näyttäytyvät Internetin ja verkkokaupan ominaisuuksiin liittyvät teemat. Esimerkiksi Internetin mahdollistamat vaivattomat ja rajattomat ostomahdollisuudet tilauksen tekeminen kotoa käsin maailmanlaajuisesta valikoimasta vain muutamalla hiiren klikkauksella ovat vahvasti läsnä kuluttajien impulssiostokokemuksissa. Yksittäisen verkkokaupan osalta taas esimerkiksi verkkokaupan luotettavuus ja sen tuotteilleen tarjoamat palautusehdot ovat merkityksellisiä kuluttajille.
Kokonaisuutena tutkimus lisää ymmärrystä niistä monimuotoisista tavoista, joilla kuluttajat tekevät ostoksia Internetissä. Impulssi- eli heräteostot ovat osa kuluttajien Internet-ostoja siinä missä hinta- ja tuotevertailuihin perustuvat harkitut ostoksetkin. Tämä tulee myös verkkokauppiaiden ottaa huomioon. Tutkimus tarjoaa useita käytännön sovelluksia verkkokauppojen kehittämiseen kuluttajien impulssiostojen näkökulmasta.
Suomalaisten kuluttajien henkilökohtaisiin haastatteluihin perustuva tutkimus osoittaa, että kuluttajat tekevät impulssiostoja Internetissä monin eri tavoin. Tutkimuksen tuloksena syntyneessä typologiassa tunnistetaan kolme pääasiallista tapaa verkkoimpulssiostoille: tilauksen kasvattaminen, verkkokaupan selailu sekä ostaminen erillään verkkokauppakontekstista. Tilauksen kasvattamisessa kuluttaja tulee verkkokauppaan ostaakseen jonkin tuotteen, ja päätyy lisäämään tilaukseensa hetken mielijohteesta tuotteita, joita ei ollut alun perin suunnitellut ostavansa. Toisaalta impulssiosto voi syntyä myös verkkokaupan selailun yhteydessä, jolloin kuluttaja on tullut verkkokauppaan vain katsellakseen, mitä uutta tai mielenkiintoista kaupassa on tarjolla. Halu impulssiostoon voi syntyä myös verkkokauppakontekstin ulkopuolella, kuten mainosbannerin, ystävän lähettämän sähköpostiviestin tai verkkoyhteisössä virinneen keskustelun perusteella.
Tutkimus myös erittelee yhteensä 11 teemaa, jotka esiintyvät kuluttajien Internet-impulssiostokokemuksissa. Nämä liittyvät Internet-ostoympäristön, verkkokaupan, tuotteen sekä kuluttajan ominaisuuksiin. Erityisen mielenkiintoisina näyttäytyvät Internetin ja verkkokaupan ominaisuuksiin liittyvät teemat. Esimerkiksi Internetin mahdollistamat vaivattomat ja rajattomat ostomahdollisuudet tilauksen tekeminen kotoa käsin maailmanlaajuisesta valikoimasta vain muutamalla hiiren klikkauksella ovat vahvasti läsnä kuluttajien impulssiostokokemuksissa. Yksittäisen verkkokaupan osalta taas esimerkiksi verkkokaupan luotettavuus ja sen tuotteilleen tarjoamat palautusehdot ovat merkityksellisiä kuluttajille.
Kokonaisuutena tutkimus lisää ymmärrystä niistä monimuotoisista tavoista, joilla kuluttajat tekevät ostoksia Internetissä. Impulssi- eli heräteostot ovat osa kuluttajien Internet-ostoja siinä missä hinta- ja tuotevertailuihin perustuvat harkitut ostoksetkin. Tämä tulee myös verkkokauppiaiden ottaa huomioon. Tutkimus tarjoaa useita käytännön sovelluksia verkkokauppojen kehittämiseen kuluttajien impulssiostojen näkökulmasta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]