Policy Change and Learning: Implementing EU Environmental Policies Affecting Agriculture
Kröger, Laura (2009)
Kröger, Laura
Tampere University Press Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus
2009
Ympäristöpolitiikka - Environmental Policy
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2009-08-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7809-3
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7809-3
Tiivistelmä
Euroopan unionin lainsäädäntö ja politiikka aiheuttavat muutospaineita jäsenvaltioiden institutionaalisille rakenteille ja päätöksentekojärjestelmille. Se, kuinka paljon EU vaikuttaa jäsenmaihin, vaihtelee maittain esimerkiksi maan koon, yhteiskunnallisen rakenteen ja päätöksentekomekanismien mukaan. Tästä seuraa, että EU:n tekemät päätökset saatetaan eri jäsenmaissa voimaan hyvin tavoin. On arvioitu, että jopa 80 prosenttia jäsenmaiden uudesta ympäristölainsäädännöstä on peräisin EU-elimistä. Ympäristöpolitiikka onkin yksi laajasti eurooppalaistumistutkimuksessa käsitelty teema.
Tässä väitöstutkimuksessa kartoitettiin, miten Suomen maatalouden ympäristöpolitiikka on muuttunut EU-jäsenyyden aikana. Politiikan muotoutumista ja toimeenpanoa tarkasteltiin politiikkaoppimisen näkökulmasta. Käsitteenä politiikkaoppiminen on ollut viime aikoina pinnalla eurooppalaisessa politiikan tutkimuksessa. Se on oppimista, jota tapahtuu päätöksenteko- tai politiikantekoprosessissa. Suomessa se on ilmennyt muun muassa siinä, että maatalous- ja ympäristöhallinto ovat oppineet toimimaan keskenään.
Ennen EU-jäsenyyttä Suomen maataloudella ei ollut ympäristöpolitiikkaa eivätkä maatalous- ja ympäristöviranomaiset juuri tehneet yhteistyötä. Yhteiskunnallisessa keskustelussa maatalouteen ei liitetty ympäristöasioita juuri ennen 1990-lukua. Vasta 1990 luvun alussa valmistui ensimmäinen maatalouden ympäristövaikutuksia kartoittanut tutkimus, ja siinä maatalous luokiteltiin samanlaiseksi vesien kuormittajaksi kuin yhdyskunnat.
EU-jäsenyys on tuonut maatalouspolitiikkaan uusia aineksia, joista tärkein on maatalouden ympäristötukijärjestelmä. Ensimmäisen ympäristötukiohjelman teko jäsenyyden kynnyksellä oli vaikea prosessi, sillä maatalous- ja ympäristöhallinto olivat vielä vahvasti omissa poteroissaan. Asetelmana oli maatalous vastaan ympäristö. Kymmenen vuoden aikana on tapahtunut iso kehitys. Uusia käytännön toimintamalleja on syntynyt ja lisäksi on vahvistunut näkemys, että maatalouden ympäristöongelmien ratkominen vaatii eri toimijoiden yhteistyötä.
Tutkimuksessa löydettiin ministeriötasolta uusi yhteistyöverkosto, joka nimettiin maatalouden ympäristöpolitiikan ryhmäksi. Se katsoo, että ympäristökysymykset on hoidettava, jotta maatalous pysyisi hyväksyttynä yhteiskunnassa. Politiikkaa toteuttavalla aluetasolla yhteistyö parhaimmillaan sujuu omaehtoisesti ilman siihen velvoittavia säädöksiä. On myös tietoisesti valittu eteneminen asioissa, joista ollaan yksimielisiä. Alueella näyttää toimivan kuitenkin vain kaksi perinteistä verkostoa tai ryhmittymää, joista toinen on maataloussuuntautunut ja toinen ympäristöpainotteinen. Epävirallinen yhteistyö ei pääse kunnolla laajenemaan esimerkiksi siksi, että alueellisella maataloushallinnolla on niin paljon lakisääteisiä tehtäviä ja tiukat resurssit.
Uusien ympäristösäädösten toimeenpano EU:n jäsenvaltioissa on sitä haastavampaa, mitä enemmän säädökset poikkeavat valtion aiemmista käytännöistä. Lainsäädännön muutos on nopea tehdä, mutta se ei vielä määrittele ohjelman toimivuutta käytännössä. Olisi tärkeää kartoittaa parhaat toteuttamiskeinot ja se, mitkä rakenteet tukevat toimeenpanoa.
Eurooppalaistumistutkimuksessa tätä keskustelua on käyty paljon. Samat ongelmat ovat löydettävissä muissakin jäsenmaissa.
Tässä väitöstutkimuksessa kartoitettiin, miten Suomen maatalouden ympäristöpolitiikka on muuttunut EU-jäsenyyden aikana. Politiikan muotoutumista ja toimeenpanoa tarkasteltiin politiikkaoppimisen näkökulmasta. Käsitteenä politiikkaoppiminen on ollut viime aikoina pinnalla eurooppalaisessa politiikan tutkimuksessa. Se on oppimista, jota tapahtuu päätöksenteko- tai politiikantekoprosessissa. Suomessa se on ilmennyt muun muassa siinä, että maatalous- ja ympäristöhallinto ovat oppineet toimimaan keskenään.
Ennen EU-jäsenyyttä Suomen maataloudella ei ollut ympäristöpolitiikkaa eivätkä maatalous- ja ympäristöviranomaiset juuri tehneet yhteistyötä. Yhteiskunnallisessa keskustelussa maatalouteen ei liitetty ympäristöasioita juuri ennen 1990-lukua. Vasta 1990 luvun alussa valmistui ensimmäinen maatalouden ympäristövaikutuksia kartoittanut tutkimus, ja siinä maatalous luokiteltiin samanlaiseksi vesien kuormittajaksi kuin yhdyskunnat.
EU-jäsenyys on tuonut maatalouspolitiikkaan uusia aineksia, joista tärkein on maatalouden ympäristötukijärjestelmä. Ensimmäisen ympäristötukiohjelman teko jäsenyyden kynnyksellä oli vaikea prosessi, sillä maatalous- ja ympäristöhallinto olivat vielä vahvasti omissa poteroissaan. Asetelmana oli maatalous vastaan ympäristö. Kymmenen vuoden aikana on tapahtunut iso kehitys. Uusia käytännön toimintamalleja on syntynyt ja lisäksi on vahvistunut näkemys, että maatalouden ympäristöongelmien ratkominen vaatii eri toimijoiden yhteistyötä.
Tutkimuksessa löydettiin ministeriötasolta uusi yhteistyöverkosto, joka nimettiin maatalouden ympäristöpolitiikan ryhmäksi. Se katsoo, että ympäristökysymykset on hoidettava, jotta maatalous pysyisi hyväksyttynä yhteiskunnassa. Politiikkaa toteuttavalla aluetasolla yhteistyö parhaimmillaan sujuu omaehtoisesti ilman siihen velvoittavia säädöksiä. On myös tietoisesti valittu eteneminen asioissa, joista ollaan yksimielisiä. Alueella näyttää toimivan kuitenkin vain kaksi perinteistä verkostoa tai ryhmittymää, joista toinen on maataloussuuntautunut ja toinen ympäristöpainotteinen. Epävirallinen yhteistyö ei pääse kunnolla laajenemaan esimerkiksi siksi, että alueellisella maataloushallinnolla on niin paljon lakisääteisiä tehtäviä ja tiukat resurssit.
Uusien ympäristösäädösten toimeenpano EU:n jäsenvaltioissa on sitä haastavampaa, mitä enemmän säädökset poikkeavat valtion aiemmista käytännöistä. Lainsäädännön muutos on nopea tehdä, mutta se ei vielä määrittele ohjelman toimivuutta käytännössä. Olisi tärkeää kartoittaa parhaat toteuttamiskeinot ja se, mitkä rakenteet tukevat toimeenpanoa.
Eurooppalaistumistutkimuksessa tätä keskustelua on käyty paljon. Samat ongelmat ovat löydettävissä muissakin jäsenmaissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4843]