Aikuinen ja lapsi vuorovaikutusta rakentamassa. Diskurssianalyyttinen tutkimus päiväkodin arjesta
Holkeri-Rinkinen, Liisa (2009)
Holkeri-Rinkinen, Liisa
Tampere University Press
2009
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2009-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7692-1
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7692-1
Tiivistelmä
Tutkimuksessa on tarkasteltu yksityiskohtaisesti ja sävyjä hävittämättä aikuisten ja lasten välistä vuorovaikutusta päiväkodissa. Aineistona on yhdestä 3 6-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmästä kerätty videomateriaali. Selvitettäviä kysymyksiä ovat olleet, millaisia asetelmia vuorovaikutus sisältää ja millaisia identiteettejä asetelmissa puheen avulla rakentuu aikuisille ja lapsille. Edelleen vastausta on haettu kysymykseen, millaisia seurauksia näillä asetelmilla ja niissä rakentuvalla puheella on. Aikuiset on rajattu tarkoittamaan päiväkodissa kasvatustehtävissä työskenteleviä henkilöitä.
Tutkimus osoittaa, että elämä päiväkodissa on hyvin monimuotoista ja rikasta. Menoa on ja ajoittain melkoista melskettäkin, mutta tilanteet ovat tästä huolimatta siinä mielessä seesteisiä, että mitään hallitsematonta kaaosta ei pääse syntymään. Liki parinkymmenen lapsen ja kolmen aikuisen olemassaolo ryhmässä mahdollistaa runsaan sosiaalisen kanssakäymisen verkoston. Lapsi kaipaa rinnalleen kavereita, vertaisiaan, ja lähelleen turvallisia ja sensitiivisiä aikuisia. Yhteydenpito aikuiseen on suuressa ryhmässä kuitenkin monasti vaikeaa. On hyvin harvinaista, että aikuisia olisi yhtaikaisesti ja pitkäkestoisesti paikalla kaikki mainitut kolme. Luku on paremminkin laskennallinen.
Kilpailu huomatuksi tulemisesta on aika ajoin kovaa. Oman asian perille saaminen vaatii tällöin lapselta sitkeyttä ja useita aloiteyrityksiä. Tietynlaisella peräänantamattomalla ponnekkuudella oma ääni ehkä sitten lopulta tavoittaa päämääränsä, aikuisen huomion. Tällaista työkalua ei joka lapsen pakista kuitenkaan löydy. Hieman hiljaisemmilla ja aremmilla lapsilla on taipumusta mieluummin luovuttaa ja vetäytyä kuin ryhtyä asiassa kilpasille äänekkäämpien ja rohkeampien kavereidensa kanssa. Eritoten ensin mainittuja ajatellen olisikin suotavaa, ettei kuulluksi tuleminen olisi liiaksi riippuvainen lapsen sosiaalisesta kyvykkyydestä tai hänen temperamenttiinsa liittyvistä seikoista.
Lapset pitävät leikistä, leikillisyydestä ja huumorista, ja heidät on helppo saada mukaan erilaiseen hassutteluun. Tämä on resurssi, jota hyväksikäyttäen aikuisten on mahdollista saada jopa määräys kuulostamaan kaikkea muuta kuin autoritaariselta. Myös raskaaksi tai painostavaksi käynyt ilmapiiri voidaan sopivalla huumorilla saada muuttumaan leppoisampaan suuntaan. Vaatii kuitenkin suurta ammattitaitoa osata käyttää leikillisyyttä tällaisiin tarkoituksiin. Erityistä sensitiivisyyttä tarvitaan myös siinä, mistä asioista ja missä yhteyksissä lasten kanssa milloinkin leikkiä lasketaan. Useiden lasten samanaikainen paikallaolo mahdollistaa joskus jopa hyvinkin lennokkaan kielellisen kanssakäymisen mutta tarkoittaa yksittäistä lasta ajatellen samalla aina myös herkkäkorvaisen raadin läsnäoloa.
Aikuisen lapselle muiden kuullen antamalla palautteella, niin määrällisellä kuin laadullisellakin, on merkitystä siinä, millaisena lapsi muiden silmissä näyttäytyy. Ystävällinen ja tahdikas puhe on omiaan suojelemaan lapsen kasvoja sekä ylläpitämään häneen sellaista suhdetta, jossa myös turvallisuuden ja luottamuksen on mahdollista säilyä. Päiväkodin arjessa toteutuva arvostava suhtautuminen lapseen yhtä lailla sanallisten kuin sanattomienkin tekojen tasolla on myös työntekijöiden ja lapsen vanhempien välisen kasvatuskumppanuuden kantava kivijalka.
Tutkimus osoittaa, että elämä päiväkodissa on hyvin monimuotoista ja rikasta. Menoa on ja ajoittain melkoista melskettäkin, mutta tilanteet ovat tästä huolimatta siinä mielessä seesteisiä, että mitään hallitsematonta kaaosta ei pääse syntymään. Liki parinkymmenen lapsen ja kolmen aikuisen olemassaolo ryhmässä mahdollistaa runsaan sosiaalisen kanssakäymisen verkoston. Lapsi kaipaa rinnalleen kavereita, vertaisiaan, ja lähelleen turvallisia ja sensitiivisiä aikuisia. Yhteydenpito aikuiseen on suuressa ryhmässä kuitenkin monasti vaikeaa. On hyvin harvinaista, että aikuisia olisi yhtaikaisesti ja pitkäkestoisesti paikalla kaikki mainitut kolme. Luku on paremminkin laskennallinen.
Kilpailu huomatuksi tulemisesta on aika ajoin kovaa. Oman asian perille saaminen vaatii tällöin lapselta sitkeyttä ja useita aloiteyrityksiä. Tietynlaisella peräänantamattomalla ponnekkuudella oma ääni ehkä sitten lopulta tavoittaa päämääränsä, aikuisen huomion. Tällaista työkalua ei joka lapsen pakista kuitenkaan löydy. Hieman hiljaisemmilla ja aremmilla lapsilla on taipumusta mieluummin luovuttaa ja vetäytyä kuin ryhtyä asiassa kilpasille äänekkäämpien ja rohkeampien kavereidensa kanssa. Eritoten ensin mainittuja ajatellen olisikin suotavaa, ettei kuulluksi tuleminen olisi liiaksi riippuvainen lapsen sosiaalisesta kyvykkyydestä tai hänen temperamenttiinsa liittyvistä seikoista.
Lapset pitävät leikistä, leikillisyydestä ja huumorista, ja heidät on helppo saada mukaan erilaiseen hassutteluun. Tämä on resurssi, jota hyväksikäyttäen aikuisten on mahdollista saada jopa määräys kuulostamaan kaikkea muuta kuin autoritaariselta. Myös raskaaksi tai painostavaksi käynyt ilmapiiri voidaan sopivalla huumorilla saada muuttumaan leppoisampaan suuntaan. Vaatii kuitenkin suurta ammattitaitoa osata käyttää leikillisyyttä tällaisiin tarkoituksiin. Erityistä sensitiivisyyttä tarvitaan myös siinä, mistä asioista ja missä yhteyksissä lasten kanssa milloinkin leikkiä lasketaan. Useiden lasten samanaikainen paikallaolo mahdollistaa joskus jopa hyvinkin lennokkaan kielellisen kanssakäymisen mutta tarkoittaa yksittäistä lasta ajatellen samalla aina myös herkkäkorvaisen raadin läsnäoloa.
Aikuisen lapselle muiden kuullen antamalla palautteella, niin määrällisellä kuin laadullisellakin, on merkitystä siinä, millaisena lapsi muiden silmissä näyttäytyy. Ystävällinen ja tahdikas puhe on omiaan suojelemaan lapsen kasvoja sekä ylläpitämään häneen sellaista suhdetta, jossa myös turvallisuuden ja luottamuksen on mahdollista säilyä. Päiväkodin arjessa toteutuva arvostava suhtautuminen lapseen yhtä lailla sanallisten kuin sanattomienkin tekojen tasolla on myös työntekijöiden ja lapsen vanhempien välisen kasvatuskumppanuuden kantava kivijalka.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4926]