The Player's Game: Towards Understanding Player Production Among Computer Game Cultures
Sotamaa, Olli (2009)
Sotamaa, Olli
Tampere University Press
2009
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2009-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7651-8
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7651-8
Tiivistelmä
Mitä tapahtuu, kun pelaajat ottavat pelit omaan käyttöönsä ja alkavat osallistua pelien tuotantoon ja niiden käyttötapojen muotoiluun?
Olli Sotamaan väitöskirja The Player s Game: Towards Understanding Player Production among Computer Game Cultures kysyy, missä määrin digitaaliset pelit syntyvät niin käsitteellisesti kuin käytännön arjessa pelisuunnittelijoiden ja pelaajien yhteistyönä. Tapaustutkimusten kautta työ kartoittaa pelaajien tuotannollista toimintakenttää pohtimalla aktiivisten pelaajien ja peliteollisuuden suhdetta niin pelimodifikaatioiden kuin pelimoottoreilla tehtävien elokuvien (machinima) kohdalla. Lisäksi työ kartoittaa pelaajien konkreettisia vaikutusmahdollisuuksia pelituotannon eri vaiheissa.
Siinä missä klassiset teoriat usein määrittävät pelaamisen hyödyntavoittelusta ja tuottavuudesta vapaana toimintana, Sotamaan tutkimus sitoutuu ajatukseen pelaamisesta lähtökohtaisesti tuottavana toimintana. Viimeaikainen pelitutkimus on osoittanut useita aukkoja taikapiirissä, jonka on perinteisesti ajateltu erottavan pelien maailman arkitodellisuudesta. The Player s Game ottaa kantaa tähän keskusteluun osoittamalla, miten pelien ulkopuolinen pelaajatuotanto voi kouriintuntuvasti muuttaa pelaamiseen liittyviä motivaatioita ja kokemuksia. Tässä mielessä pelaajatuotannon roolin ja merkitysten yksityiskohtainen analyysi myös syventää ymmärrystämme siitä, mistä peleissä ja pelaamisessa viime kädessä on kyse.
Pelitutkimuksen nuorella oppialalla on viime vuosina aktiivisesti analysoitu pelin formaalien sääntöjen ja pelaajien toimintamahdollisuuksien välistä suhdetta. Samanaikaisesti niistä rajoituksista ja säännöistä, joilla peliteollisuus pyrkii ohjaamaan pelaajatuotantoa, on tutkittua tietoa hyvin vähän. Kyseessä oleva väitöstutkimus tuottaa uutta tietoa näistä peliteollisuuden strategioista. Kriittiset luennat yksittäisistä ilmiöistä osoittavat, miten peliteollisuuden tavat tukea ja rohkaista pelaajien luovia käytäntöjä ovat kiinteästi yhteydessä pelinkehittäjien liiketoimintamalleihin. Näistä lähtökohdista käsin tutkimus hahmottaa paremmin pelaajakulttuurien nyanssit huomioon ottavaa suunnitteluparadigmaa.
Kyseessä on ensimmäinen pelaajatuotantoa käsittelevä väitöstasoinen tutkimus Suomessa. Väitöskirjan anti ei kuitenkaan rajaudu yksin digitaalisiin peleihin. Tutkimus muun muassa osoittaa konkreettisesti, miten mediakulutuksen ja -tuotannon integroituessa entistä tiiviimmin toisiinsa mediailmiöiden tutkimus edellyttää uudenlaisia moninäkökulmaista tutkimusotetta. Väitöskirjan potentiaaliseen lukijakuntaan kuuluvat kaikki pelikulttuureista ja digitaalisesta mediasta kiinnostuneet. Parhaassa tapauksessa kirja voi inspiroida niin alan tutkijoita ja opiskelijoita kuin peliteollisuuden parissa elantonsa tienaavia.
Olli Sotamaan väitöskirja The Player s Game: Towards Understanding Player Production among Computer Game Cultures kysyy, missä määrin digitaaliset pelit syntyvät niin käsitteellisesti kuin käytännön arjessa pelisuunnittelijoiden ja pelaajien yhteistyönä. Tapaustutkimusten kautta työ kartoittaa pelaajien tuotannollista toimintakenttää pohtimalla aktiivisten pelaajien ja peliteollisuuden suhdetta niin pelimodifikaatioiden kuin pelimoottoreilla tehtävien elokuvien (machinima) kohdalla. Lisäksi työ kartoittaa pelaajien konkreettisia vaikutusmahdollisuuksia pelituotannon eri vaiheissa.
Siinä missä klassiset teoriat usein määrittävät pelaamisen hyödyntavoittelusta ja tuottavuudesta vapaana toimintana, Sotamaan tutkimus sitoutuu ajatukseen pelaamisesta lähtökohtaisesti tuottavana toimintana. Viimeaikainen pelitutkimus on osoittanut useita aukkoja taikapiirissä, jonka on perinteisesti ajateltu erottavan pelien maailman arkitodellisuudesta. The Player s Game ottaa kantaa tähän keskusteluun osoittamalla, miten pelien ulkopuolinen pelaajatuotanto voi kouriintuntuvasti muuttaa pelaamiseen liittyviä motivaatioita ja kokemuksia. Tässä mielessä pelaajatuotannon roolin ja merkitysten yksityiskohtainen analyysi myös syventää ymmärrystämme siitä, mistä peleissä ja pelaamisessa viime kädessä on kyse.
Pelitutkimuksen nuorella oppialalla on viime vuosina aktiivisesti analysoitu pelin formaalien sääntöjen ja pelaajien toimintamahdollisuuksien välistä suhdetta. Samanaikaisesti niistä rajoituksista ja säännöistä, joilla peliteollisuus pyrkii ohjaamaan pelaajatuotantoa, on tutkittua tietoa hyvin vähän. Kyseessä oleva väitöstutkimus tuottaa uutta tietoa näistä peliteollisuuden strategioista. Kriittiset luennat yksittäisistä ilmiöistä osoittavat, miten peliteollisuuden tavat tukea ja rohkaista pelaajien luovia käytäntöjä ovat kiinteästi yhteydessä pelinkehittäjien liiketoimintamalleihin. Näistä lähtökohdista käsin tutkimus hahmottaa paremmin pelaajakulttuurien nyanssit huomioon ottavaa suunnitteluparadigmaa.
Kyseessä on ensimmäinen pelaajatuotantoa käsittelevä väitöstasoinen tutkimus Suomessa. Väitöskirjan anti ei kuitenkaan rajaudu yksin digitaalisiin peleihin. Tutkimus muun muassa osoittaa konkreettisesti, miten mediakulutuksen ja -tuotannon integroituessa entistä tiiviimmin toisiinsa mediailmiöiden tutkimus edellyttää uudenlaisia moninäkökulmaista tutkimusotetta. Väitöskirjan potentiaaliseen lukijakuntaan kuuluvat kaikki pelikulttuureista ja digitaalisesta mediasta kiinnostuneet. Parhaassa tapauksessa kirja voi inspiroida niin alan tutkijoita ja opiskelijoita kuin peliteollisuuden parissa elantonsa tienaavia.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4926]